OOO

Jumaat, Februari 01, 2013

Jalan-jalan ke jakarta (1)

Oleh kerana Jakarta terbahagi ke 5 bahagian iaitu Jakarta Selatan (tempat akak tinggal), Jakarta Utara, Jakarta Barat, Jakarta Pusat dan Jakarta Timur jadi banyak betul shopping complex.kat sini orang panggil mal...ada yang akak pergi dan ada yang tak pergi...pasal jauh dan lagi satu tempat tu macam sama aje...akak gi yang dekat kawasan rumah aje seperti :-

Blok M Mall - selalu pergi - harga barang berpatutan. Kat sini selalunya tak boleh tawar barang..ya bu...harganya pas..ngak bisa di tawarin.....
kredit pic : google
Pasaraya Grande, Blok M..sebenarnya sebelah Blok M...kat sini jugak selalu ada Pesta Makanan Indonesia...hb suka gi kat sini...dapat rasa macam-macam masakan popular indonesia..
kredit pic : google
Nilah Plaza Indonesia..tempat barangan berjenama. window shopping bolehlah..
Hiasan di dalam Plaza Indonesia..memang tempat orang kaya shopping..akak jalan-jalan aje..takut masuk ke dalam butik..pasal poket kempis

kredit pic : google
ITC Cempaka Mas...kat sini pergi sekali aje...ni kat Jakarta Pusat. Tempat ni jauh betul dari rumah akak..pergi 2 kali...itupun ada member suami yang datang ke sini ajak beli kain batik dan telekung kat sini...kami ajak ke pasar tanah abang dia tak mahu...
Bukan beli apa pun..adik ipar dan anak buah beli cenderahati untuk di bawa pulang ke kl..
Didalam Mal Taman Anggerik juga..di tempat yang berlainan..yang mereka pergi shopping complex ni ajelah..banyaknya beli kat Pasar Tanah Abang.


Kat sinilah tempat yang shopping akak.... akak selalu pergi kalau nak beli telekung, kain batik, jubah,baju batik dan segala baranglah.(akak bila balik jual barang-barang ni semua).akak jarang masuk ke dalam shopping complex. tu..beli kat pasar di bawah..murah sikit harga dia...tapi kalau nak pergi ke sini..kena pergi pagi-pagi..kalau dah tengahari..panas berdentum...berpeluh wei....akak selalu pergi kat kedai yang sama....itu pun kadang-kadang sesat..kerna ada 4 ataupun 5 blok bangunan......
Kawasan pasar ni memang besar giler..kedai pun banyak...memang ambil masa jugaklah kalau masuk sini..... lagi satu kalau pergi ke pasar ni mestilah berdua, seelok-eloknya ada orang lelaki..ataupun bawak orang indonesia sebagai teman...bahaya kalau pergi seorang. Kalau nak beli barang mesti tawar ye..bila penjual dengar kita cakap aje dia orang dah tahu org luar..jadi mereka akan naikkan harga...


Bila nak balik..nak cari teksi payah...jalan jem..kalau nak naik teksi naik teksi yang tulis bluebird..kalau yang lain nanti kena tipu...pasal dia dengar kita cakap aje..pemandu teksi tu tahu..yang kita org luar..dia ingat org malaysia ni kaya..

Ibu mau kemana?
Mall Ambasador ye....di itc kuningan....

Nanti dalam teksi dia tanya lagi...

Ibu aslinya orang mana?
orang Palembang pak.....kadang-kadang tipu....orang medan pak...

Pernah sekali tu akak pergi bertiga naik teksi..bukan blue bird.....masa nak balik dari tanah abang...bila pemandu teksi dengar kita borak bahasa melayu...dia pun bawak pusing jauh...meter tu naik berganda-ganda..bengang jugak..tapi takutlah nak cakap...sejak tu serik nak naik teksi yang tulis nama lain.

Kalau nak solat pun senang kat shopping complex ni..tempat solatnya besar tapi di tingkat atas
sekali...kalau nak shopping dari pagi hingga ke malam pun boleh..


Pernah jugak makan kat sini...masa tu dah ada kereta...makan dengan suami dan imran...seperti biasa mestilah masakan sunda dan minang..food court ni kat tingkat 8.


kat pasar Tanah Abang Jakarta, ni jugaklah akak pernah kena ugut dengan penjual tuala (rupanya preman)..masa tu pertamakali ke sini...memang bawak bibik...imran akak tinggalkan kat rumah dengan ayah dia..bibik kata merbahaya bawak budak ke sini.....memang imran tak pernah datang ke pasar ni..kecuali ke shopping complex tanah abang..

belanja bu...belanja bu....
akak ni pun layanlah penjual ni....berapa?
15,000 bu....akak rasa murah...nak beli 2....tiba-tiba dia tanya....
ibu orang malaysia ya....akak pun jawab dengan jujur....
ya...benar....
bayarin pakai ringgit malaysia aja....
mana bisa..saya ada rupiah aje...
ibu bohong....saya mau ringgit malaysia....dia dah pegang tangan akak...
akak dah takut....nasib baik bibik tarik tangan akak.....
lari bu..itu preman (samseng).....akak dan bibik lari ke kedai berhampiran..
nasib ibu ngak di todong (dihulur pisau)
alhamdulliah.....ngak jadi apa-apa....terima kasih banyak ya nor.......

sejak tu akak serik nak beli dengan penjaja yang berkeliaran...beli kat kedai kat situ saje..memang kalau pergi mesti bawak bibik..

kredit pic : google
Kat sinilah tempat yang akak selalu pergi pasal ada C4..kan nak beli barang dapur....dipanggil ITC Kuningan.dari itc kuningan ke mal ambasador......sebenarnya ada jambatan yang bersambung di tingkat 4..jadi tak payahlah keluar dari itc ni cuma pergi ke tingkat 3 di itc langsung menyeberang ke mal ambasador ni..tak yah lintas jalan di bawah..

kredit pic : google
Ada lagi satu jalan bawah tanah yang menghubungkan complex ni dgn itc tadi..kat mal ambasador nilah tempat akak selalu gunting rambut, urutan kaki, manicure, padicure dan buat rawatan muka..urutan badan dan perkara yang berkaitan dengan wanita..bukan nak berlagak tau...pasal harga yang di tawarkan murah sangat.

kalau urut kaki hingga ke tangan hingga ke kepala baru RM20.00 sape yang tak mau kan...balik kat sini tgk buat tu semua mahal giler...kat sinilah jugak baru pertama kali akak belajar ni semua..itu pun member yang ajar..yelah bila lagi nak rasa..dah masuk umur 40..an barulah merasa ni semua dan kebetulan pulak rezeki murah bila duduk kat sini..masa mak dan abah datang pun akak bawak mereka ke sini..
Masa kat dalam busway....tambang memang mahal sikit... yang bagusnya...jadi tak gangguan dari pengamen (peminta sedekah) kalau sape yang nak gi ke monas...wtc mangga dua....blok M..akak cadangkan naik bas ni....jangan naik bas yang lain bahaya..banyak pencopet (penyeluk saku)
Akak selalu naik teksi dari rumah akak gi ke stesyen Semanggi..tapi kalau tak biasa boleh sesat tau...
kredit pic : google
Macam nilah stesyen tempat nak naik bas ni...kat sini orang panggil bis...

Bila orang nak gi dan balik kerja..memang ramai orang...kalau hari cuti pun ramai....kalau penuh kena tunggu bus yang lain...selalunya tak lama...bas akan tiba..kalau akak nak naik bus ni..akak pergi masa pukul 10.00 pagi..masa orang pergi kerja..orang tak berapa ramai masa tu....balik sebelum orang balik kerja...

sumber gambar : Google

Berhenti kat sini dulu ye..nanti sambung lagi ye...

2 ulasan:


  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam
  2. Salam ...
    Sila Diperkenalkan, promo
    Pakej cuti baru kami, bagi yang suka pengalaman baru perjalanan, anda boleh memilih bandung, jakarta atau bali untuk destinasi anda .. !!


    Harga pakej
    bermula dari RM196 .. !!

    Kami menyediakan banyak pilihan untuk perjalanan anda, semua dalam pakej 4H3M, 3H2M, 1h berjalan-jalan , pelancongan bandung-jakarta, sewa kereta, pakej honey moon, pakej shoping, Pakej Golf, atau anda boleh memilih jadual yang anda mahu dan banyak lagi ..

    Ini salah satu kegemaran pakej berdasarkan pilihan pelanggan ialah:

    -4 HARI 3 MALAM package-
    # 6 orang RM315 / orang
    # 4 orang RM375 / orang
    # 2 orang RM499 / orang
    Butiran pakej adalah:

    Tebu HOTEL ***
    ~ New Hotel di pusat bandar di Bandung,
    ~ Hanya 200 meter dari Jalan terkenal di Bandung, ~ Ramai Factory Outlet sekitar kawasan ini.

    KERETA TERBARU
    ~ Toyota Avanza
    ~ Suzuki APV
    ~Suzuki luxio
    ~ Toyota kijang Inova
    ~ Van 10 seat dan 15 seat
    ~ Mikro bas 30 seat
    ~ Big Bas 45 seat

    Untuk maklumat lanjut mengenai pakej-pakej lain boleh melawat www.trans459bandung.com
    Atau e-mel di:
    trans459bandung@gmail.com
    Whatsapp:
    +62 8112200180

    "best partener for your epic journey"

    Regards,
    trans459bandung

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...