NAK DUIT RAYA TAK?

Cabaran Duit Raya 2014

Shopping Time

Lazada Malaysia

Jumaat, Mac 27, 2009

Nasi Ayam Chef Ah Mat Gebu

Ayam pandan tu di makan bersama-sama dengan nasi ayam...ambil resepi dari chef ah mat gebu..dari http://tiffinbiru.blogspot.com/..memang sedap-sedap resepi cik mat ni...akak c & p aje dari situ tapi akak editlah sikit...maaf ye cik mat....


SUP AYAM




Teringin pulak nak buat sup ayam cik ah mat gebu..tapi akak tambah bahan-bahannya...maaf ye cik mat..derhaka dgn resepi cik mat....

BAHAN SUP AYAM :-)

  • 500 g ayam, dipotong kecil
  • 1 kiub pati ayam "Maggi"
  • 2 sup bunjut Adabi-akak pakai satu aje
  • 1 pokok daun sup, potong kasar-akak tukar pakai akar daun sup
  • 1 1/2 inci halia-dikisar@
  • 4 ulas bawang putih-akak kisar@
  • 2 batang serai, dititik-tak letak
  • 1 kayu manis*
  • 1 kuntum bunga lawang*
  • 3 biji buah pelaga*
  • 5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
  • 1/2 batang lobak merah, dipotong berbaji
  • 1 biji kentang besar, didadu besar
  • 2 cawan bunga kobis yang dipotong sekuntum2
  • 1 camca teh lada serbuk lada hitam@
  • Air secukupnnya (anggaran 3.5 liter)
  • Garam secukup rasa
  • 3 biji bawang kecil@
  • sedikit minyak
Akak tambah
  • 3 biji bawang kecil-dihiris halus
  • 1 biji bawang putih-dihiris halus
  • 1 biji bawang besar-dihiris halus
  • 1 sudu makan ketumbar*
  • 1 sudu makan jintan manis*
Cara-cara

1. Kisar ketumbar, jintan manis dan lada hitam bersama bawang putih dan bawang kecil.
2. Tumis hirisan bawang putih, bawang kecil, bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis sehingga naik bau.
3. Bila dah naik bau masukkan bahan kisar dan kacau sebati.
4. Masukkan ayam dan biarkan sebentar barulah dimasukkan air.
5. Bila menggelegak masukkan pati ayam, garam dan akar daun sup.
6. Masukkan kentang dan biarkan kentang empuk, baru dimasukkan lobak dan bunga kobis.

*************************************************************************************

NASI AYAM



BAHAN NASI AYAM :-)

  • 500 g beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan-akak gunakan beras biasa aje..jadi tak yah toskan...
  • 1 liter sup ayam (resipi sup dibawah)
  • 2 helai daun pandan, disimpul
  • 1 inci halia, dititik
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 3 ulas bawang putih, diketuk
  • 1 camca besar minyak masak
  • 2 camca besar margerine
  • Garam secukup rasa

UNTUK NASI AYAM :-

1. Panaskan minyak dan margerine dalam kuali hingga cair.
2. Masukkan halia, bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan daun pandan tadi, tumis hingga harum, masukkan beras dan goreng sekejap.
3. Gunakan api sederhana.
4. Alih kan bahan2 tadi ke dalam rice cooker.
5. Tuang sup ayam tadi (elok, ditapis sebelum menuang ke dalam beras).
6. Masak seperti memasak nasi biasa.
7. Bila nasi masak, gemburkan.


*************************************************************************************

SOS CILI



Oleh sebab kat rumah ni tak ada cuka..akak gantikan dengan jus limau kasturi..dan tuang bila sos cili masak dan cepat-cepat tutup api...halia pun tak letak sebab nanti anak-anak tak makan...sos ni sedap di makan dengan ayam pandan..

BAHAN -BAHAN

  • 4 biji cili merah
  • 3 biji cili padi
  • 1 biji tomato
  • 1 cawan air
  • 2 keping hirisan nipis halia-tak letak..akak ganti dengan 2 biji bawang putih
  • 4 camca besar cuka makan-tak letak
  • 3 camca besar gula perang (gula pasir pun boleh)
  • Garam secukup rasa

UNTUK SOS CILI :-

1. Cili merah di buang biji dan kisar bersama cili padi, bawang putih dan tomato dengan 1 cawan air hingga halus.
2. Tuang ke dalam periuk, masukkan gula, garam .
3. Kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga sos pekat sedikit, rasa dan tambah apa yang perlu.


BAHAN LAIN :-)

Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng

1 ulasan:

  1. mmg nmpk sedap ler kak...nnti nk buat ler tuk santapan hubby dan anak2..ehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...