OOO

Selasa, Julai 21, 2009

Kung Pao Chicken (Versi ke 3)


Kung Pao Chicken ni memang menu kegemaran si isi rumah...kalau buat bukan boleh sedikit..kena 3 kali ganda dari resepi asal....almaklumlah anak-anak dah besar dan ramai pulak tu...oleh kerana ni makanan kesukaan ira akak buat ni masa nak gi ke asrama dia..seronok tenguk dia makan...

Macam-macam versi resepi ni...setakat ni akak dah cuba 2 resepi yang bahan dia berlainan cuma bahan utama sama. Kali ni akak tenguk kat rumah yan http://blogresipi.wordpress.com/....resepi ni asalnya dari rumah cik wan di taipeihttp://dreamofbeingtheothersideofme.blogspot.com/pastu ada kat rumah hana di jepun pastu kat rumah yan di finland dan sekarang dia dah ke kay ell lah pulak. Akak c & p tapi edit sikitlah...sebab tak ada kerja...

Bahan-bahan

  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu kecil tepong jagung
  • sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil

Perapkan bersama 15 minit.

Cara:-

Goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garengkan, ketepikan.

Bahan Sos disatukan:
  • 1/4 cawan air pati ayam
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 2 sudu besar sos cili bawang putih-akak guna sos cili biasa aje..
  • 1 sudubesar gula – akak gune madu
  • 1 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu kecil tepong jagung.
Bahan Tumis:
  • 1 sudu besar minyak bijan + 1 sudu besar minyak biasa
  • 8 biji cili kering@ 3sudubesar dry chili flakes-akak guna cili kering potong serong
  • 2 biji bawang putih*
  • Halia muda sebesar ibu jari* dihiris-akak tumbuk
  • 1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang.-akak goreng
..akak tambah 1 biji bawang holland-dipotong empat
dan cili benggala..

Cara-cara:

1. Tinggalkan 1 sudubesar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan,panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu.
2. Kemudian masukkan cili kering, tumis hingga cilli sedikit gareng.
3. Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau.
4. Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan.
5. Sedia untuk dihidang.


Biarlah orang lain muak dan jemu tenguk ikan keli...tapi kami semua memang peminat ikan keli...resepi yang selalu ada tiap-tiap bulan.


18 ulasan:

  1. kung pao ni saya pandai makan je kak. buat tak penah pun. selalu tu apa2 yg saya suka makan mesti saya tak pandai nak masak. camne yea nak nolong? hehehe

    BalasPadam
  2. ko g jer ler kedai lin pastu ko makan la
    tuh pun susah kerk

    gulai ikan keli salai sedap nya lagik sedap dengan belimbing buluh
    adui....terliur den skang nih

    BalasPadam
  3. sedap nyer nmpak ayam ni..nk cuga gak..kitaorg ni peminat masakan ayam..pape jer janji ayam mesti mkn xjemu..tambah2 masak yg pekat2 nih...tq kak ina..

    BalasPadam
  4. saya blum pnah lagi makan kung pao ni...

    kak, akak x de resipi nasi minyak hujan panas?? hehhe

    BalasPadam
  5. wah...dah rasmi noritake tu ke kak?

    BalasPadam
  6. bila ler sy nak buat kung fu ciken ni ekh. dh masuk resipi versi 3 dah.hehehhee

    BalasPadam
  7. Akak... 1st time jengok akak punya blog ni! saya betul2 sangat2 ler suke! hehehe.. sebab tang ada resepi tu lah! tengah mcari resepi Kung Pao, tmasukla pulak pintu umah akak nie.. harap diijinkan.. walaupun tak ketuk pintu dulu! maklumla..bau dia best sangat! sampai tlupa tuan rumah!
    tahniah sebab blog akak best!
    pasni, kita jadi tetamu hari2 ni.. boleh? hehehe

    BalasPadam
  8. Salam kak...
    Lapar pulak bila tengok resepi ikan keli. Memang kegemaran su tu...

    kung pao pulak... entahlah, tak pernah dgr nama tu. maybe tak pernah makan gak kot... :D

    BalasPadam
  9. kak ina...
    rajin betul masak memasak....mcm2 lauk plak tu...sedap kung 'fu' chicken tu...

    BalasPadam
  10. salam linn..buat ajelah..senang sangat nak membuatnya..lepas tu ajak daydeck datang makan..

    salam daydeck...kat rumah ni klu campur pisang, rebung dan benda sewaktunya bukan anak-anak nak makan..mak dan ayah kena habiskan benda tu semua..

    salam ross..memang sedap..pastu mudah pulak nak membuatnya.

    BalasPadam
  11. salam e-merlin..akak tak pernahlah buat nasi hujan panas..cuba search kat my resepi..kot-kot ada..

    salam cik min...aduhai sayanglah nak pakai..benda mahal..takut pecah..kenangan pulak tu..

    salam ain..alahai tak buat lagi ke?ingatkan dah cuba..cubalah ain mesti anak-anak suka.

    BalasPadam
  12. salam kella..salam kenal jugak dari akak..datanglah selalu ye..tak minta izin pun tak apa..janji cuba sendiri.

    BalasPadam
  13. salam su..senang dan sedap tau masakan ni..cubalah buat..kamu pun minat dengan ikan keli..baguslah macam tu..


    salam nj...alahai senang aje nak membuatnya..

    BalasPadam
  14. Salam kak....

    saya ni budak kg, tak pnah dgr lah plak resepi ni....
    Chinese style ke kak???

    bleh order tak dari manjung ni?
    :)

    BalasPadam
  15. salam tc..alahai nak hantar ke manjung tu jauh sesangatlah..buatlah untuk tukang ubat tu..

    BalasPadam
  16. hai..makannan lagi...lapo perut dalia ni....kena tungu esok baru leh makan...ni dah nak sampai tido time...hehhee

    BalasPadam
  17. Cepatnye akak pun dah berkungpao ek... heheh... kalau ramai kena la buat manyak2 baru cukup.. :) Kak, kite nanti bersalin kat sini jer.. tahun depan baru balik kampung.. baby pun dah besar baru blh jumpa nenek n atuk :D

    BalasPadam
  18. salam dahlia..kamu kecik molek tak apa makan tengah malam tak macam akak ni...

    salam blogresepi..aduhai bersalin kat sana ??tak ada mak ayah..tabahkanlah hati ye..semuga kamu selamat di sana.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers