OOO

Selasa, Ogos 18, 2009

Alhamdulliah...lega rasanya


Terharu sungguh akak bila baca komen-komen dari member cyber pasal abah akak... walaupun tak pernah jumpa tapi macam dah kenal mesra....terima kasih ye teman-teman/adik-adik...

Kita sambung balik cerita semalam....

Bila pegawai bahagian kemasukan bagi harga banyak tu...akak dan kakak dah panik.......tanya dengan beliau..

tuan...banyak cam tu kena operate ke?

tak operate...tapi nak check mana satu saluran tersambut tu kena masukkan satu tiub melalui tepi perut dah melibatkan kos RM5,000..yang lain tu termasuk nak masukkan skru...dan macam-macam wayar lagi...

ada tak alternatif lain..banyak sangatlah...rasanya tak mampu nak bayar....

ada tak anak-anak pakcik ni yang kerja kerajaan?

Tak ada...yang ada cuma menantu aje...(rasa ralat jugak bila berhenti kerja kerajaan dulu..tapi tak guna nak di kenang kembali ...benda yang lepas takkan berulang kembali)

pakcik dulu kerja apa? gaji terakhir berapa?

kerja peon aje...kerja di kedutaan british..gaji dalam lebih kurang RM700.00.

akak kerja tak?

tak..kami berdua suri rumah tangga...

Kalau camtu akak berdua pergi ke bahagian kebajikan...bincang dengan pegawai kat sana...lepas datang balik ke sini....

Bila keluar dari situ....akak terus telipon suami...memang dah nak menangis... bila ..ceritakan hal ni...dia pun panik jugak..kakak pun call 2 orang adik lelaki...bagitau hal ni...masing-masing pun fening bila dengar nak bayar banyak tu...

Lepas tu kami ke tempat ni...kalau ikut nama bukan bahagian kebajikan/rayuan/subsidi....puas jugak keliling ijn tu nak cari tempat ni...luas jugak ijn selepas bangunan baru siap...tapi baguslah service kat sini...ramai petugas yang boleh di tanya..al maklumlah ijn ni kan swasta...

Bila masuk ke dalam jumpa dengan pegawai perempuan....dia nak i/c abahlah pulak...aiseyman ..benda ada kat rumah....terpaksalah suruh russhdi hantar sebab dia pun nak balik ke kolej dia di bangi pagi tu......kami kenalah keluar dari bilik tu dulu...

Lama jugak nak tunggu russhdi sampai...susah hati pun..perut nak kena jaga.... ..kami gi ke cafeteria...perut lapar...nak minum sikit...dalam 45 minit..russhdi sampai dan kami gi balik ke pejabat tu...

Dia tanya soalan yang sama macam di atas...tanya nama adik beradik....adik lelaki kerja di mana...berapa pendapatan sebulan....berapa orang anak ada....abah ada kereta atau idak....dan macam-macam lagilah..

Nilah surat kelulusan samada abah boleh tebuk atau pun idak..selagi tidak lulus ..jangan haraplah boleh buat...duduklah dalam wad tu...

Alhamdulliah .... selepas di interview...memang dapat pengurangan...tapi belum boleh di putuskan sebab pegawai yang meluluskan subsidi tu ke putrajayalah pulak..jadi keputusan belum muktamad..kena jumpa beliau pukul 4.00 petang nanti.

Setelah di tolak subsidi kami kena bayaran dalam RM8,000 sahaja.....tanya dengan pegawai tu boleh tak kami keluarkan duit epf kami......nasib baiklah boleh...akak cadang nak keluarkan duit kami berdua aje...senang sikit kerja.....kalau yang bekerja ni banyak lagi prosedur dia..lecehlah....lagipun .malas nak tunggu lelama...kami berdua kena pergi balik ke bahagian mula-mula tadi dan minta borang pengeluaran epf ....

Lega rasa hati walaupun keputusan belum muktamad...naik balik jumpa abah kat wad...kena hantar surat tu kat nurse di wad abah bagi tau masalah wang udah selesai......abah tanya kenapa lama sangat kat bawah...kami tak cerita pun pasal hal ni...pasal abah pernah kata...kalau kena mahal dia tak nak buat.

Bergegaslah pulak ke kwsp di jalan danau kota...kena ambil statement terkini dan tanya macammana nak isi borang dan apa yang di perlukan..akak kena hantar kak long balik rumah ... sebab anak kecik dia nak balik sekolah....akak pulak kena balik rumah nak ambil surat beranak...

Dalam pukul 2.00 ptg bergegas semula ke rumah kak long (suami beliau belum keluar lagi dari hospital....tapi hb kak long dah beransur sembuh..... kena pulak uruskan hal abah ..nak buat camna...benda dah terjadi)...lepas isi borang dan photostat semua yang di perlukan ... pergi balik ke ijn....

Sampai ke situ kami terus gi balik ke unit taksiran...alhamdulliah pegawai atasan tu dah ada...masa jumpa beliau pun...kena interview lagi...tanya pulak suami kerja apa...anak berapa...kenapa adik lelaki tak keluarkan duit epf....macam-macamlah kami kena jawab...lama juga pegawai ni nak bagi keputusan muktamad...akak dan kak long dah tak senang duduk..

Nilah surat yang di tunggu-tunggu kami adik beradik...surat berharga pada saat-saat macam ni..

Beliau tanya jugak ... tak boleh ke dapatkan tunai??? mana nak cari RM8,000.00 walaupun kalau diikutkan boleh dapat ... tapi kami nak cepat...tak mau tunggu lagi...kesiankan abah kat wad tu...memang allah swt mempermudahkan urusan kami...tak lama kemudian beliau keluarkan surat ....lega rasa hati...

Kami ke pejabat kemasukkan pesakit semula...sign dan chop jari kat borang epf...nanti pihak ijn yang akan uruskan semuanya...maknanya kami tak payah keluar duit satu sen pun...memang bersyukur sangat-sangat.

Bila keluar dari situ...adik lelaki akak dah ada...abah tengah benggang ni...beliau kena puasa dari pagi...tak makan...yang geli hati .... tengahari dia dah naik troli...dah baring pun kat atas troli tu..tiba-tiba nurse boleh kata...

sorry pakcik...salah oranglah...maaf ye....

Akhirnya pukul 6.00 petang abah di bawa ke wad pembedahan...akak dah balik masa tu...adik jaga...nak dekat 3 jam kat dalam tu.....malam mak kena jaga sebab bila keluar dari wad pembedahan..abah meracau-racau....

Kejap lagi kena gi ijn balik...nak bawak mak balik ke rumah..tukar dengan kami pulak...

25 ulasan:

  1. salam kak ina,
    sedey dgr ciyer akak....tp mmg IJN tu mahal kan...ayah saya pun ada sakit jantung ni...selalu ulang alik goi situ...cuma nasib kami baik sikit sebab mak saya keje gomen..tu pun thn dpn dah pencen.....susah hati kan kalau dah jd gitu...nak2 plak sakit yg satu ni bukan leh buat main2...saya selalu risau jer kalau ayah sikt2 sakit dada..dah mula panik!apa2 pun...akak sefamily take care yer...saya doakan semuanya berjalan lancar...AMIN!

    BalasPadam
  2. alhamdulillah mujur blh kurang sampai 8k tue... harap2 abah akak cepat sembuh nanti...

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah , Allah dah permudahan urusan akak sekeluarga...moga abah akak cepat sihat...byk2 besabar utk akak sekeluarga..

    yg kat atas tu saya yg delete tu...lupa tukar link hihihi...

    BalasPadam
  5. walaupun mdm lulu lambat beri komen,mdm lulu sedey jgak dgr crite kisah abah..tp syukurlah kepada ilahi..semuanye selamatkan...

    BalasPadam
  6. akak moga abah akak cepat sembuh..baik hati akak ni..moga Allah beri balasan yang baik atas kebaikan akak...aminnn

    saya pun selalu kalau bersusah payah untuk mak/arwah abah, mertua selalu pesan kat anak, mama buat macam ni, sebab tanggungjawab, nanti abang besar, kalau mama sakit, abang kena buat gitu gak..

    BalasPadam
  7. dulu masa kita kecik2 ibu bapa sanggup berkorban ape sahaja termasuk wang ringgit..skang giliran kita pulak utk berbakti pada mereka..semoga ayah kak ina cepat sembuh..

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah...Allah telah mempermudahkan segalanya utk abah akak. semoga abah akak cpt sembuh dan dpt menyambut ramadhan yg akan tiba tak lama lagi.

    psst...tiba2 teringat abah kat kampung. semoga Allah melindungi abah saya.

    BalasPadam
  9. Alhamdulilahh k ina..Allah dah permudahankan segalanya...moga abah akak cepat sembuh..jgan sedih2 yaa..

    BalasPadam
  10. kak ina...
    usaha tangga jaya, kalau betul caranya hal rumit boleh jadi mudah...syabas untuk kak ina dan keluarga kak ina yang berkorban demi abah tercinta!...semoga abah kak ina segera sembuh...

    BalasPadam
  11. salam kak ina...
    alhamdulillah...segalanya telah dipermudahkanNYA...semoga abah akak cepat sembuh dan juga moga akak diberi kekuatan menghadapi ujian ini....

    BalasPadam
  12. masa tengah emegency macam ni lah selalunya ada aje aral yg melintang. yang nak cepat, semua jadi lambat. tapi alhamdulillah segalanya berjalan lancar. moga abah k.ina akan segera sembuh. arwah abah ita meninggal pun kerana sakit jantung jugak. x sempat nak buat apa2 masa tu...

    BalasPadam
  13. allahdulillah moga ayah akak cepat sembuh ....

    BalasPadam
  14. salam kak ina
    memang IJN mahal. Kalau tak berduit memang tak termimpi ler dpt rawatan kat sana. Apa pun sy doakan moga ayah kak ina cepat sembuh.

    BalasPadam
  15. salam kak
    harap2 abah kak ina cepat smbuh ya
    jgn riso,Allah akan menguji hambanya mengikut kemampuan hambanya:-)

    BalasPadam
  16. salam kak ina.....

    sayu nyer hati bila baca n3 akak kali ni.... teringat pulak kat abah n ma kat malaysia.....

    alhamdulillah segala urusan dh selesai... diharap abah kak ina akan cepat sembuh..... insyaallah...

    BalasPadam
  17. Salam.. Hi Kak Ina cayang.. Sian akak terkejar2 ye menguruskan ayah akak kt IJN tu..

    Moga ayah akak cepat sembuh.. Sabar ye kak..moga semuanya dipermudahkan..

    BalasPadam
  18. alhamdulillah allah permudahkan segala urusan... semoga abah akak cepat dan semua kan berjalan lancar...

    BalasPadam
  19. salam k.ina...kesian nya.sedih bila kita kenang2 kan kedua ibu bapa kita macam ni kan. bila dah jadi macam ni anak2 kena lah berusaha untuk memberi yang terbaik untuk ibubapa. ct berbangga pada k.ina kerana k.ina cekal menghadapi semua ini.semoga abah k.ina cepat sihat dan balik kepangkuan keluarga. Banyak kan bersabar ya k.ina.

    BalasPadam
  20. salam aramis....memang sakit jantung menelan belanja yang tinggi..nak buat camna kan...terpaksalah kita berikhtar sebagai seorg anak takkan nak biarkan ibubapa kita mcm tu aje...terima kasih ye..

    salam blogresepi...terima kasih bagi doa buat abah akak..

    salam suzi...terima bebanyak ye..

    BalasPadam
  21. salam madam lulu..terima kasih ye kerna mendoakan abah akak..

    salam pnut...yelah..dah jadi tanggung jawab kita pulak menjaga mereka...semuga anak-anak akan menjaga kita juga bila kita dah tua nanti...

    salam mummy2haq ...betul tu..skrglah masanya kita membalas jasa mereka yang telah membesarkan kita...dah jadi tanggung jawab anak-anak..

    BalasPadam
  22. salam ain...alhamdulliah abah dah keluar wad tapi kena operatelah pulak..susah jugak hati ni bila memikirkan berapalah kos yang kena nanti..


    salam nekpp..tak sedih dah..tapi risau aje..selagi tak di operate hati ni ashik tertanya-tanya..berapa sih bayarannya nanti...

    BalasPadam
  23. salam azita..alhamdulliah semua urusan berjalan lancar...tapi tak boleh buatlah pulak..balik rumah dulu..tunggu bulan januarilah pulak..

    salam daydeck86..terima kasih ye..


    salam nor..nak buat camna..mahal tak mahal kena buat jugak...

    BalasPadam
  24. salam hasni...terima kasih ye..

    salam amy...baru repair satu..lagi 2 kena buat bulan jan..duduk jauh ni memang kita selalu teringat dgn ibubapa yang jauh...nak buat camnakan...hadapi ajelah dgn redha..

    salam nur...nak buat camna..akak yang boleh bawak kereta..kak long tak pandai...adik lelaki ashik tak leh cuti..tak leh cuti..bengang akak di buatnya..

    BalasPadam
  25. salam aymy..rasanya urusan belum selesai lagi..kena tunggu bulan januarilah pulak...terima kasih kerna mendoakan abah akak..

    salam ct delima..betul kata kamu tu..takkanlah nak biarkan orang tua kita sakit..nanti kita dah tua..doakan agar anak-anak pulak menjaga kita...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers