OOO

Isnin, Ogos 24, 2009

Ketam Madu Berempah

Bilal lawat ira ....minggu lepas..akak tanya apa menu masa makan kat asrama/sekolah...

dapat makan ayam, daging, ikan dan udang.....

ketam tak ada ke?

mana ada...

mestilah dia orang tak bagi..kan ketam tu mahal..nanti balik mak masaklah ye..

Hari jumaat lepas.....lepas balik dari ambil ira kat asrama....fikirlah nak masak apa untuk hari ni......baru akak teringat ....ada stok ketam dalam peti ais...walaupun cuma 3 ekor..akak masaklah jugak...bila di potong dapatlah 6 ketui...puas cari resepi ketam...jejalan kat rumah dayang jack http://dayangjack.blogspot.com/...tertarik nak cuba resepi ni...alhamdulliah sedap...


Bahan-bahan :
  • 5 ekor ketam (dibersihkan, diperap bersama bersama kunyit dan garam selama 10 minit dan digoreng sehingga kekuningan)
  • 1 labu bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1 inci halia*
  • 2 batang serai*
  • 2-3 sudu makan cili kering kisar
  • 1 sudu makan rempah 5-tak ada stok..akak letak rempah kari aje
  • 2 sudu makan sos cili
  • 3 sudu makan madu (dibancuh dgn sedikit air)
  • sedikit daun ketumbar/daun sup (dihiris)
  • 1 biji tomato (dibelah 4)
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 1 sudu makan sos tomato
  • sedikit air dan minyak masak
Cara-cara :
  1. Kisar bahan2 bertanda *.
  2. Sediakan kuali. Panaskan minyak masak dan tumis cili kering dan bahan-bahan kisar sehingga terbit bau. Masukkan rempah 5 dan kacau sebati.
  3. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, dan sedikit air. Biarkan mendidih.
  4. Setelah kuah agak kering, masukkan madu dan ketam. Gaulkan.
  5. Masukkan daun ketumbar/daun sup. Akhir sekali masukkan tomato. Jika kurang manis atau masin, tambahlah garam dan gula secukupnya.
  6. Hidangkan.


post signature

3 ulasan:

  1. bestnya dapat mummy mcm kak ina ni la. rajin masakkan anak2 ngan menu yg mengancam!!

    BalasPadam
  2. kak ina..
    rajin dan kreatif ibu sorang ni...tiap-tiap hari lauk mengancam...

    BalasPadam
  3. salam ain..ala..kamu pun masak best-best jugak..tapi kamut tak show pun...


    salam nj...ala msk cam biasa aje..kamu masak lagi best-best dari akak..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers