OOO

Rabu, September 02, 2009

Masak Lemak Udang Galah


 Udang galah sekarang ni memang mahal giler...harga atas RM20 keatas...tapi tekak nak makan..belilah jugak..kesiankan anak-anak...akak dapat kepala pun dah best...sedaplah makan kepala udang galah...anak-anak klu tak nak....mereka bagi akak...dah pernah dah tunjuk dulu...tapi dah lama...tak apalah ...akak tepek sekali lagi...


Bahan-bahan
  • 1/2 kg udang galah
  • 4 biji cili merah-belah 2 buang biji
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1 batang serai-dititik
  • 1 1/2 cawan santan pekat
  • 2 cawan santan cair
  • 1 helai daun kunyit di carik dan di siat
  • garam secukupnya
  • sedikit serbuk kunyit
Cara-caranya

1. Bersihkan udang dan toskan.
2. Kisar cili merah  bersama halia, kunyit hidup bersama garam dan sedikit serbuk kunyit.
3. Masukkan ke dalam periuk udang, serai dan bahan yang ditumbuk tadi.

4. Masukkan santan cair dan hidupkan api.

5. Gunakan api sederhana kacau sehingga santan mendidih.

6. Masukkan pula santan pekat dan daun kunyit.

7. Perasakan garam dan biarkan mendidih sebentar barulah di tutup api.

8. Bolehlah di hidangkan bersama nasi panas dan ikan masin goreng...

11 ulasan:

  1. salam kak! wahhh!! ado udang galag besau...sedapnyerrr
    kak ina, adik za dpt kat mangalore
    anak kak ina studi kat mana ye

    BalasPadam
  2. salam kak ina...

    sy tak suka makan udang...
    tp, macam berminat nak try kerang berapi kat bawah tu...
    :)

    BalasPadam
  3. kak ina... sama2 la kite.... lia mmg sukang tang kapla udang tu... tang otak dia kale oren tu... sedap banget... rugi2 sape x makan kapla udeeennnggggg :-)

    BalasPadam
  4. alahai... kuuus semangat tengok lauk kak ina ni. dah la kakchik memang suka sangat makan udang, tak kiralah apa jenis sekalipun, memang suka. apatah lagi udang galah masak lemak, isyk... i'm drooling... sabar-sabar... puasa kena tahan nafsu makan.

    BalasPadam
  5. kita suka mkn kepala udang...manis kan. jgn jd bodoh mcm udang udah le.hehehe

    BalasPadam
  6. sedapnyer udang gajah kak ina niiiiiiiiiiii...huhuh..pose ni menduka iman ku...lame x terjak blog kak ina..hhehehe

    BalasPadam
  7. salam kak ina..semua sedap2..pandai kak ina ni masak rajin pulak tu..untung che'abg..

    BalasPadam
  8. salam zaliana...memang beso..sikit aje dah nak dekat 1/2 kg.


    salam jugak buat kamu tc...ruginya tak makan udang...sedap tau..cubalah buat kerang berapi tu..memang sedap.


    salam rishazalia..memang betul..tang kepala yang best kan..kan..kan..

    BalasPadam
  9. salam kak chik...bila bulan puasa ni memang kuat dugaan...akak memang tak pernah lagi pergi pasar ramadhan..takut terpedaya dek mata...cik abg aje yang gi ..


    salam syafa..akak nak merajuk lah..sebab kamu dah jrg dtg ke sini..bzzz ke?


    salam ain..mana ain tahu udang tu bodoh...memanglah bodoh pun sebab dia tak gi sekolah...

    BalasPadam
  10. salam datin...alah ikut resepi member-member cyber buat..tulah sebabnya jadi..alhamdulliah sejak ada byk member yg pandai masak...ina pun dah kira pandai jugaklah..taklah msk lauk yang sama aje tiap hari..

    BalasPadam
  11. ada pulak udang galah..sotong galah xde ke??hhehe..susah kat sini nak cari udang galah tau..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers