OOO

Rabu, Oktober 28, 2009

Sape yang botak (kacang botaklah)

Salam buat semua...ishhhhh minggu ni minggu yang tak baik kot....macam-macam hal...mula-mula cpu buat hal...meroyanlah kejap...pastu streamix pulak buat kacau...gggggggggggggggggg.....geram sungguh...
Yelah ..langit pun bukan selalu cerah.....ingatkan kalau tak elok jugak nak gi ke cybercafe petang ni...semata-mata nak tenguk blog....alhamdulliah lepas firdaus pot pet pot pet dengan tm barulah okerrrrr.....


Okeylah...buat kacang botak dah lama dah...akak dah pernah buat tahun lepas...suami akak ashik ulang aje makan...oleh sebab tahun ni tak buat lagi...akak merajinkan diri buat kacang ni minggu lepas....



nak cepat punya pasal adalah yang terhangus sikit..api jangan besar sangat yer..
Akak ambil resepi ni member myresepi che iza nun jauh di utara...dah dapat baby ni dia takleh merempit sangat dah...almaklumlah ada budak kecik...bukan boleh nak melepak lama-lama kat pc...betul tak che iza...akak minta izin c & p yer..


Bahan-bahan
  • 1/2 kg kacang tanah-akak gunakan kacang yang telah di buang kulit
  • 2 1/2 cawan  tepung beras (lebih kuranglah)
  • 1/2 cawan  santan
  • 1 1/2 sudu besar  serbuk kari
  • 1 sudu besarserbuk cili
  • sedikit lada sulah
  • sebiji telur gred c jer
  • 1 1/2 sudu besar  gula
  • 1 sudu kecil  garam
  • 2 sudu kecil  serbuk pati ikan bilis / udang
  • 1/2 cawan  air (bergantung)
  • akak tambah : daun kari
Cara-cara..
  1. Basuh kacang bersih. Tapi ala kadarlah eh jgn over lak.... kang kembang. Toskan kacang.
  2. Bancuh 2 cwn tepung ( tinggalkan dulu 1/2 cwn) dgn semua bahan kecuali air... Gaul semua bahan hingga sebati.
  3. Perlahan2 masukkan air sikit2 hingga jadi aduan yg likat..
  4. Masukkan kacang yg telah ditoskan tadi kedlm bancuhan tepung. gaul rata.
  5. Tabur lebihan tepung beras atas bancuhan kacang tadi... Gaul sikit.... bertujuan utk bg kering sikit bancuhan kulit tepung tu dan tuk memisahkan kacang2 tu.
  6. Goreng dlm minyak yg panas... deep fry...

4 ulasan:

  1. Salam kak Ina...Watie pernah buat dah..ni..Hubby makan sampai tak ingat nak stop....lepas tu hilang selera nak makan nasi...

    BalasPadam
  2. salam kak ina.
    kacang botak ni ummi paling suka makan. tiap kali raya dia mesti sediakan kacang ni. katanya cucu-cucu dia yang KL empat beradik tu suka sangat walhal ummi lagi suka.
    kakchik makan sikit2 je.

    BalasPadam
  3. mak saya pun rajin buat kacang botak ni.saya cuma hulur balang aje.hehehe!

    BalasPadam
  4. salam kak ina...masa saya muda2 dulu kakak saya pun pernah buat kacang nih...saya suka sgt..tapi tak tahu nak buat,nasiblah ada resepi nih..bolehlah cuba satu hari nanti...

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers