OOO

Isnin, November 30, 2009

kuah lodeh singapura

 Masak kuah lodeh ni hari raya haji bersama rendang daging..makan dengan nasi impit segera....Selalu akak masak kuah lodeh .....akak masukkan semua sayuran dan bahan-bahan lain.  Kali ni akak nak cuba masak cara kuah lontong singapura..rupernya kuah lodeh ni mcm-mcm stail...kalau kuah lodeh indonesia tak yah tumis..lebur macam akak buat selalu...kalau kuah lontong singapura, lodeh singapura semuanya di tumis dulu.  Jomlah try buat...resepi akak ambil dalam majalah saji.

Bahan-bahan
  • fucuk dan suhun-rendam dan potong kecil
  • 2 lobak-potong memanjang
  • 1/2 kubis-potong besar
  • 3 keping tempe-goreng
  • 3 keping  tauhu-goreng
  • udang-ikut suker
  • santan-akak masak 1/2kg santan pastu campur 3 cawan air
  • 1 labu bawang besar-hiris halus
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak
bahan-bahan tumis
  • 4 tangkai cili merah-hiris
  • 2 ulas bawang putih-tumbuk
  • 5 ulas bawang merah-tumbuk
  • sedikit ikan bilis-tumbuk
  • 2 batang serai-titik hujung
  • 3 tangkai cili hijau
  • 3 sudu besar cili kisar
Cara-cara
1.   Panaskan minyak dan  tumis bahan tumbuk bersama serai hingga wangi.

2.   Masukkan cili kisar dan tumis hingga naik bau.

3..  Masukkan udang dan tuangkan santan+air dan bubuh garam.
4.  Biarkan mendidih dan masukkan bahan-bahan lain dan kacau selalu agar tak pecah minyak.
5.  Biarkan sekejap dan baru di tutup api. Jangan lelama..nanti sayur tu lembek..lodoh..

7 ulasan:

  1. amboi kak.. terliur saya. tahun ni x masak lodeh utk raye, baru pindah umah, tak habis2 kemas lagi.

    BalasPadam
  2. salam ledeh hai mak ledeh hehee sdp tu kak .sy thn ni pun x buat ..mcm kempunan lah pulak...

    BalasPadam
  3. salam ina..

    akak nak mintak resepi mee hoon goreng singapore la..yang warna putih tu kan..suka makan tapi tak penah masak sendiri...terima kasih

    BalasPadam
  4. salam paij188..ala nak makan kuah lodeh tak yah tunggu raya..bila teringin masak ajerlah..


    salam sheila..nanti kalau nak buat ..gi ajerlah beli bahan dan buat ajerlah kat umah..senang sangat nak membuatnya..


    salam erna..ambil ajerlah yer..akak halalkan..

    BalasPadam
  5. Salam...
    Kalau sambil menikmati juadah tiba2 terasa mcm ada benda tersekat atau tak selesa melanda hidung dan tekak, dapatkan rawatan di:

    Rawatan melancarkan tekak dan hidung tersumbat

    Try le. Tq.

    BalasPadam
  6. salam Kak ..
    boleh saya berkongsi resepi LODEH BATAWI ...

    same seperti Lodeh SIngapura,
    beza cuma guna kan belancan dan biji ketumbah yg telah di salai hingga wangi kemudian di kisar halus.. tumis bersama barang tumisan....
    santan 1/2 masukkan yg pekat dulu kemudian masuk kan yg cair ,,, tu aje ..

    BalasPadam
  7. mualaikumsalam tanpa nama..

    ooo tq yer..insyallah nanti nak cuba

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers