OOO

Selasa, November 10, 2009

Nasi Mandhi


 Beli beras basmati ni dah lamer...tapi tak buat-buat jugak nasi mandhi ni...bila ira dan russhdi balik ..akak buatlah nasi ni..baru semua dapat merasa...akak tertarik bila Ummi di Kuantan promosi nasi ni...sampai akak tak sabar nak buat....Ummi ambil dari blog Puan Raidah dan Mamasya....pastu akak c & p dari blog Ummi..jomlah tenguk resepi yer..akak minta halal c & p yer..

Bahan:-

  • 4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan
    3 camca besar minyak sapi
  • 4 cawan air atau secukupnya - **tambah air supaya nasi lembut-akak tambah lagi 1/2 cawan
  • 1 biji bawang besar ~ hiris halus
  • 3 ulas bawang putih ~ hiris halus
  • 1 inci halia ~ hiris halus btg mancis
  • 1/3 cwn kismis-tak letak-anak-anak tak suker
  • Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
  • Sedikit pewarna kuning- guna
  • 1 sk kunyit campur dgn sikit air
  • Garam secukup rasa.
    Cara penyediaan:- 
    1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu.
    2. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
    3. Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa. 

  1.  4.  #Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2 minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
    5.  Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadii.
    6.  Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.



Nota:- Utk dptkan nasi 2 warna gini jgn kacau rata2 sgt nasi tu.. nak nasi masak elok yg biasa buat bila masak nasi minyak dll, bila nasi kering tutup nasi dgn aluminium foil yg lebar, barulah tutup dgn tudung periuk....jadi nasi masak elok sbb wap nasi terperangkap.

 Majlis kawin menyambut menantu ni dekat ajer dgn umah...tapi gi lambat sebab ada hal...kul 12.30 tgh pengantin perempuan dah sampai...tak sempat ambil gambar...

Bila akak sampai..pengantin gi ambil gambar kat luar...dapat ambil pelamin ajerlah... 

 Ada kugiran....orang ramai sungguh..al maklumlah majlis anak pertama. 

4 ulasan:

  1. salam kak ina..
    wah.. menariknya resepi.. beras basmathi ada balance lagi kat umah tu..

    hajat hati cam nak try.. tapi bila akak kata kena letak arang.. aduuuhhh... cam risau plak.. kang terkejut badak cik abang tgk ada arang dlm foil kat tgh2 nasik.. kehkehkeh..

    BalasPadam
  2. KakIna, nak Nasi Mandhi sepinggan boleh tak??? hehe. Nampak best sgt le nasi akak tuh! :)

    BalasPadam
  3. Salam Kak Ina...Nasi ni macam menarik..tapikan macam kak Tiny cakap...Tang buh arang tu...buatttt risauu jeee..he he he he

    Kak Ina..kalau tak buh arang takpe ke..?kan jadi nasi minyak pula kan...?

    BalasPadam
  4. salam kak tiny..kalau tak yah letak arang pun boleh..ala tu sajer nak mengharumkan nasi..tak ikut pun tak apa..


    hai love..aisey..you lagi terror dari akak bab-bab nasi sedap ni..


    salam nenie...boleh ajer kalau tak letak..don't worry..garenti jadi tau..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers