OOO

Isnin, November 09, 2009

Sambal tumis pekat sotong

 Dah masak dah lamaer dah..tapi tak jumpa gambar....ambil dari umah Ummi di Kuantan jugak...tak leh cerita panjang..ada hal yang nak di uruskan...nak gi ke ijn kejap..akak c & p dari umah ummi..terima kasih ummi..

Bahan:-
7 ekor sotong sederhana besar - potong bulat
3 sudu besar cili kisar
8 ulas bawang merah - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1 sudu kecil serbuk kari daging
1/4 cawan gula melaka
2 sudu besar air asam jawa pekat
4 sudu besar gula pasir/ secukup rasa
garam secukup rasa
sedikit air
1 labu bawang besar - potong bulat

Cara Memasak:-
Sotong dibersihkan dan gaul dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Goreng sebentar, angkat dan toskan. 
Dalam kuali lain, panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar dan masukkan serbuk kari. 
Perlahankan api dan masak hingga naik minyak. 
Masukkan air, gula, air asam jawa dan garam. 
Biarkan mereneh lagi dan kuah agak kering. 
Masukkan sotong yang telah digoreng tadi. 
Masukkan juga bawang yang dipotong bulat. Balik-balikkan hingga rata dan tutup api.

8 ulasan:

  1. wahhhh... sedapnyer sotong ituww... x tahan berkeroncong perut sy menyanyi minta diisi dengan lauk nie.. huwaaa.. camner niee.. huhuhu..

    BalasPadam
  2. wahai kak ina..kegemaranku adelah sotongggg...terliur gler tgk sotong ituuu....wawawawa~

    BalasPadam
  3. terliurnya nengok sotong tu k.ina..

    BalasPadam
  4. adoii menggoda betul..nak sikit...hehehe

    BalasPadam
  5. pehhh..sedapnyaaaa!!!! mcm nk pi bawa pinggan ke umah akak aje la.

    BalasPadam
  6. Ina...sotong is my favorite...buatlah aper pun memang suka sgt...

    BalasPadam
  7. salam ena..klu cam tu..cubalah beli sotong dan masak yer..


    salam fana..oooo rupernya peminat sotong ek...agaknya peminat seafood yer..

    salam atty's...terliur ??? ala kesiannya..nanti kamu cubalah buat sendiri yer..

    salam yamie...menggoda ker?kamu masak lagi best dari akak kot.

    BalasPadam
  8. salam ain..alahai tak berbaloi ek dtg umah akak nak ambik sotong..tol dan minyak ajer dah berapa kan..


    salam aNIe..rupernya kamu pun suker sotong ek..klu cam tu leh lah beli selalu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers