OOO

Rabu, Disember 23, 2009

"Curious kids need to be tough inside"

  Masa ni imran kecik lagi..tak pandai berjalan lagi
Walaupun Imran dah besar beliau masih lagi minum susu...bukan susu badan atau pun hisap dalam botol tau.  Akak memang pastikan imran minum susu setiap pagi sebab susu bagus untuk otak.  Kalau tak minum susu sebagai sarapan takut nanti dia tak boleh tumpukan perhatian masa belajar sebab perut kosong. Kadang-kadang imran suker minum susu campur bijirin sarapan.
Manfaat Minum Susu 
Bila minum susu, gigi kita kuat dan minum susu merupakan salah satu cara yang cukup efektif.  Mengapa???? Kerna susu mengandungi banyak kalsium.  Selain dari untuk kesihatan gigi dan tulang, susu juga bermanafaat untuk membantu supaya kanak-kanak senang tidur.

 Pentingnya Imunisasi (diambil dari laman web friso dan di translate oleh goggle)
Sistem kekebalan tubuh kita terdiri daripada sel-sel rangkaian, jaringan dan organ, dan membela kita terhadap kuman dan mikroorganisme.

Hal ini sangat penting untuk memahami bagaimana anak anda mengembangkan sistem kekebalan. Dari muda, anak anda sistem kekebalan tubuh seperti otot-ototnya. Perlu dilaksanakan dalam rangka untuk membina kekuatan. Dengan cara yang sama yang paediatricians menyarankan orangtua memberikan anak-anak mereka banyak "perut waktu" untuk membangunkan kekuatan yang tepat dan menyediakan asas untuk kemudian tahap perkembangan, keperluan sistem kekebalan tubuhnya semacam pengkondisian dalam rangka untuk mengembangkan benar. Ketika sistem kekebalan tubuh anak kuat dan berfungsi dengan baik, itu menghasilkan antibodi yang menyediakan pertahanan alami terhadap penyakit.

Semua anak yang terkena patogen seperti bakteria, virus, kulat dan parasit. Membolehkan sistem kekebalan tubuh anak anda untuk menghasilkan antibodi yang membunuh orang-orang jahat. Namun, persekitaran bersih adalah, semakin sedikit anak antibodi sistem kekebalan tubuh akan membuat membuat mereka lebih cenderung sakit. Dan dengan terlalu menekankan kebersihan, kita mungkin akan melemah anak-anak kita sistem kekebalan.

Jadi, sementara anda memastikan bahawa kebersihan yang baik selalu diamati, jangan terlalu bimbang jika anak anda dihadapkan pada beberapa kuman. Mereka membantu untuk membina kekebalan.
Alergi dan Sistem Imun
Sistem kekebalan tubuh melindungi tubuh daripada penyakit dengan melawan kuman seperti bakteria dan virus, tetapi bila ada alergi, itu bertindak balas berlebihan dan cuba untuk "melawan" hal-hal biasa seperti debu, atau debunga rumput. Hal ini menyebabkan bersin, gatal, dan reaksi lain. Common alergi bisa dipicu oleh beberapa tanaman, haiwan, makanan, gigitan serangga, dll




Merangsang Sistem kekebalan
Ahli perubatan percaya bahawa sistem kekebalan tubuh harus dirangsang atau ditantang untuk mengembangkan benar. Jangan mengunci anak anda di dalam bilik seperti pada beberapa tahun pertama kehidupan, sistem kekebalan tubuh menentukan zat yang bersahabat persekitaran dan mana yang musuh.
Menyusui dan Sistem Imun
Antibodi dalam air susu ibu memberikan anak anda dengan kekebalan sementara untuk penyakit yang anda telah terkena. Hal ini dapat membantu melindungi dirinya terhadap jangkitan selama tahun-tahun awal masa kanak-kanak.

Jadual Imunisasi Yang Di syorkan  Di Hospital Kerajaan  (Recommended vaccinations at Government hospitals)
Here is a schedule that is commonly followed by the Government hospitals in Malaysia. There may be variations amongst doctors, but you can safely follow this schedule, as it is the Expanded Programme of Immunisation (EPI) adopted by the Ministry of Health.

Ministry of Health Malaysia Immunsation Schedule
  Birth   BCG, Hepatitis B (1)
  1 month   Hepatitis B (2)
  2 months   DPT (1), Hib (1)
  3 months   DPT (2), IPV (1), Hib (2)
  5 months   IPV (2), DPT (3), Hib (3), IPV (3)
  6 months   Hepatitis B (3)
  6 months (Sabah)   MMR 
  9 months (Sarawak)   JE (1)
  10 months (Sarawak)   JE (2)
  12 months   MMR (1)
  18 months   DPT (B), Hib (B), IPV (B)
  18 months (Sarawak)   JE (3)
  4 – 5 years (Sarawak)   JE (4)
  7 years   DPT (B), IPV / OPV (B), MMR (B)
BCG = Tuberculosis
DPT = Diphtheria, tetanus and pertussis
Hib = Haemophilus influenza B
IPV = Polio
MMR = Measles, mumps and rubella
Hepatitis B = Liver diseases
JE = Inflammation of the brain


 Memang anak-anak akak...akak pastikan mereka semua mendapat imunisasi dari hospital kerajaan (Russhdi dan Firdaus) dan hospital swasta (Nurliyana, Nur Athirah dan Muhammad Imran) dan mengikut jadual yang di beri. Alhamdulliah setakat ni mereka belum pernah lagi di serang penyakit serius.(muga di jauhkan olehnya)

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai imunisasi sepenuhnya sila layari laman web www.friso.com.my.
Bila baca di laman web tu ...baru akak tau yang susu Friso Gold ni ada  untuk kanak-kanak berumur 3-9 tahun iaitu Friso Gold 4.  Ingatkan untuk kanak-kanak yang berumur 6 tahun ke bawah.  Friso Gold 4 juga mengandungi DHA, AA dan SA, nutrisi penting yang membantu anak yang sedang tumbuh pembangunan secara keseluruhan.  Jadi susu ni sesuai untuk Imran.  Umur imran baru 8 tahun.
Wah macam ni kena pergilah ke    
Boleh jumpa dengan Ruth Liew, pakar kekeluargaan yang berpengalaman dan "columnist" dari suratkhabar The Star. Boleh jugak berkongsi pengalaman dengan beliau..nanti kalau ada cucu (beranganlah  dulu) boleh ceritakan kepada anak-anak akak tentang  kelebihan susu Friso Gold ni..
Kat sana pun akak boleh  bertanya daripada pakar pemakanan dari Friso Gold tentang kelebihan susu ni dengan lebih mendalam lagi. Dan yang paling best dapat jumpa bloggers bersama anak-anak mereka..tentu seronok kan..

Jika sape yang berminat bolehlah ke http://www.nuffnang.com.my/FrisoGold/ 
untuk keterangan lanjut.  Rugi tau kalau tak join...macam-macam permainan yang ada..event ni akan di adakan pada 
2hb. Januari 2010
di Kidzsport & Gym di One Utama (Old Wing)
Jangan luper layari lah laman web http://www.nuffnang.com.my/FrisoGold/..
 rugi kalau tak pergi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...