OOO

Khamis, Disember 31, 2009

Kek Pisang Coklat Chip aka Kek Pisang Bercoklat

 Penat .. baru habis belanja barang sekolah ira dan imran...tak habis-habis lagi benda  yang nak di beli...tak sedar RM keluar macam air...bila balik kira balik RM yang tinggal..hemmmm baru tau berapa ratus RM yang dah habis...nak buat camner kan...dah jadi tanggung jawab ibubapa menyediakan keperluan persekolahan anak-anak....ni belum di kira segala bayaran yuran dan buku...tapi tak aper...janji anak-anak nak rajin belajar udahlah...

Alahai merepek pulak akak ni....buat kek pisang coklat chip berbadam ni masa balik kampung minggu lepas...buat makan-makan dengan kaum keluarga di sana...wah kembang hati akak bila tenguk sekejap ajer 1 loyang habis macam pisang panas.....anak-anak akak tak dapat merasa...tak apalah nanti mak buat lagi yer...

Resepi asal dari Puan Nor di Kay T....nama dia kek pisang bercoklat tapi akak letak coklat chip dan tabur badam kat atas dan dalam kek...akak tukarlah nama...jangan marah yer Nor...cubalah buat.akak dah buat yang resepi asal...tapi dah lama..jadi akak tepeklah lagi resepi ni.....

Bahan-bahan ( saiz loyang 9" x 9" )

  • 250gm mentega/marjerin(akak guna butter anchor)
  • 3/4 cawan gula caster
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 5 biji telur gred A
  • 1 cawan pisang yg dilecek
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 150gm coklat masakan - diparut menggunakan pengupas kulit ubi kentang atau boleh juga dicincang-akak tukar ke coklat chip dan kepingan badam yang telah di bakar dulu.

Cara-cara

  1. Panaskan oven 180C. Griskan loyang dengan mentega/marjerin dan taburkan tepung.
  2. Ayak tepung. Sekiranya tiada tepung naik sendiri boleh juga diguna tepung gandum biasa dan tambahkan 1 sudu teh baking powder.
  3. Masukkan soda bikarbonat ke dalam pisang yg telah dilecek dan gaul sebati. Saya hanya menggunakan 1/2 sudu teh soda bikarbonat supaya kek tidak terasa pahit.
  4. Pukul mentega hingga putih dan masukkan gula. Pukul lagi hingga kembang dan gula hancur.
  5. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus memukul hingga habis dan sehingga adunan betul-betul kembang. Masukkan esen vanila dan pisang lecek. Pukul hingga sebati.
  6. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dgn kaedah kaup balik.
  7. Masukkan coklat chip dan gaul  sebati.
  8. Masukkan ke dalam loyang dan tabur lagi coklat chip dan kepingan badam  dan bakarlah hingga masak, lebih kurang 45 minit.
  9. Kek pisang ini lebih sedap dimakan ketika masih suam2 panas kerana masa tu coklatnya masih lagi  cair dan bahagian tepi/atas kek agak rangup
  10. Selamat mencuba.. 

8 ulasan:

  1. Salam Kak Ina..nampak pun dah tahu Yummy!Selamat tahun Baru yer Kak!!

    BalasPadam
  2. Wahh...Kenapa-kenapa-kenapa...?

    Masuk rumah owang je bau kek pisang choc...Masuk je, diorang hidang kek pisang....Kenapa di rumah orang len tidak di rumah ku....Ohhh Tidaakkkkkk

    keh keh keh berdrama pula kat rumah orang...Jgn maree ya kak Ina

    BalasPadam
  3. assalamualaikum k.ina. saya pun baru je gi bayar yuran sekolah agama. terbang rm204. beli baju sek keb 2 psg, sek agama 2 psg, sek men 1 psg je dah rm240. blum lg utk ayong. adik je dah rm325. ishhh...buku2 lagi! tapi demi anak2...berkorban apa saja!!! hehehe...selamat tahun baru 2010!

    BalasPadam
  4. salam kak ina... yummy la kek tu nampaknya. mcm senang jer nak buat. bebila buleh try nih. sure mak mentua pengsan! kekeke

    BalasPadam
  5. igt nk buat kek ni semlm, tp pisang habis kena mkn ngan bdk je. selamat!!

    happy new year utk kak ina n family!!!

    BalasPadam
  6. slmat thn baru kak ina..kaya badam n choc cip..mmg sedap ni..

    BalasPadam
  7. salam watie..selamat tahun baru jugak buat kamu...hemm..apa azam tahun baru ni...



    salam sue...wah power sungguh hidung kamu ni...sampai kat situ boleh bau...tak marah tapi golak ajor dgn lawak kamu ni...


    salam azita..nak buat camner..alhamdulliah lah kita mampu..camner kalau orang miskin???

    salam h4ni3..tentu mil kamu happy dan terkezut tgk menantu pandai buat kek pisang...menantu saperlah tu...ahaksss


    salam ain..rumah kamu anak-anak suker makan pisang ek..kat umah akak anak-anak tak berapa suker...



    salam mummyseri..tu balace dalam peti sejuk..menyemak ajer kat dalam tu..baik akak menyemak kat atas kek..

    BalasPadam
  8. wow kaak.. nyummy3...sy nak try laa mlm nieh;)

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers