OOO

Ahad, Disember 20, 2009

Udang Goreng Tepung (Resepi dari Pulau Langkawi)


Masak udang goreng tepung ..mula-mulanya di ajar biras akak yang duk kat langkawi tu....sedap pulak rasanya...akak mintak resepi..nasib baiklah dia bagi...dia kata buat apa nak kedekut ilmu memasak...tak boleh di bawak mati...kalau bagi boleh dapat pahala....dia pun belajar dari tukang masak yang kerja dekat kedai makan dia....memang senang nak membuatnya...tapi udang kat langkawi tu memang fresh jadi rasanya lagi enak dong....
Bahan-bahan
  • 20 ekor udang sederhana besar-dibersihkan dan di tos
  • 1 biji telur
  • sedikit garam
  • sedikit kicap sotong-akak gunakan sos ikan ajer ..sebab tak ada stok
  • sedikit serbuk kari
  • 1-2 sudu besar tepung beras
  • sedikit serbuk lada hitam/lada putih-akak tambah sendiri
  • Minyak secukupnya-biarkan terendam
Cara-cara
  1. Udang di perap dengan telur, garam, kicap sotong, lada hitam/lada putih dan serbuk kari.
  2. Perap selama 30 minit.
  3. Bila nak goreng baru di masukkan tepung beras.
  4. Goreng sehingga kekuningan.
 
 Yang ni masa goreng di langkawi...akak yang siang....akak memang buang kepala dan tinggalkan ekor udang..biras akak marah kenapa buang..sebab tu yang buat  manis...kat umah akak pulak kalau goreng udang tak nak kepala dan kulit...fening di buatnya...gambar tak berapa terang sebab guna hp ...

5 ulasan:

  1. salam ina..rasanya banyak kali..baca resepi..tulis kicap sotong..memang ada ke namanya kicap sotong...malu gak ni..tapi..kalau tak tanya tak tau kan..nak dapat mana kicap tu...oh ye..terima kasih ina..dah buat agar2 laici..anak2 suka sungguh, samapi dah buat 2 kali dalam 1minggu..tapi tak tepek kat blog..sebab masuk dalam talam aje..tak boh bekas cantik.malu nak tepek..

    BalasPadam
  2. Ina...anie selalu buat untuk sikecik ni...tapi tak letak kicap sotong tu...& anie pun kalau goreng udang tak nak buang kepala & kulit dia...

    BalasPadam
  3. saya pun baru pas mkn udang goreng tepung gak, kat kedai le tapi, nak buat...malasssss!!!hehe

    BalasPadam
  4. salam kak ina...emmm ima memang suka udang goreng tepung ni...tapi tak pernah lagi wat sendiri...

    BalasPadam
  5. salam erna..memang bestkan puding dangdut..ala tak lawa pun tak apa..janji sedap...nanti bila gi ke pasaraya..ina ambik gambar kicap sotong tu.


    salam aNIe...suami ina pun tak suker tau ada kepala dan kulit udang..leceh nak makan..nanti beli kicap sotong lehlah buat yer..

    salam ain..alahai senang bebeno nak membuatnya..cubalah buat sendiri ain...

    salam ma.....ima..berbaloi tau buat sendiri..cuberlah yer..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers