OOO

Ahad, Januari 03, 2010

Kek Pisang Sempoi

 
Baru balik hantar ira balik ke asrama.  Sedih juga bila berpisah dengan dia..almaklumlah dah lama bercuti...puas bergaduh..bukan gaduh aper....gaduh suruh bangun pagi...gaduh suruh sidai dan angkat baju dan gaduh suruh basuh pinggan...aduhai anak-anak sekarang....pemalas betul...kena ketuk baru jalan...tak macam akak dulu....tak payah cakap ...mak jeling ajer dah takut..lagi satu suker sangat guna perkataan...nanti kejap...nanti kejap...tapi bila ayah dia suruh...laju ajer anak-anak menurut perintah.

Masa bawak ke kampung minggu lepas ....  anak-anak tak merasa pun kek pisang coklat chip...sebab cepat betul habis......jadi buatkan kek pisang lagi ...sebab stok pisang masih ada...tapi butter pulak takada stok..kenalah cari resepi yang tak guna butter.....sebab buat awal pagi......cari-cari punya cari....jumpa kat Myresepi resepi kek pisang guna minyak masak....apalagi buat ajerlah...memang sempoi buat kek ni...senang bangat... Resepi asal dari Myresepi....dari Sofinar...memang senang nak buat kek ni..  
Bahan-bahan ( sekeluarga )
  • 150g pisang emas - dilecek
  • 180g tpg gandum
  • 180g gula halus /gula icing
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam 
  • akak tambah-coklat chip, kepingan badam(bakar dulu) dan coklat urai

Cara-cara

  1. Campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih.Masukkan coklat chip dan gaul sebati.
  2. Masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, (akak hias dengan kepingan badam dan tabur coklat urai).
  3. Bakar 180C selama 40 - 50 minit.
  4. Pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.

 Kali ni cuba bakar kek guna silikon...akak order dari member yang tinggal di overseas....wah best sungguh tak yah calit mentega ataupun tabur tepung...memang tak melekat.

9 ulasan:

  1. Ha ah, betul kan kak.. Budak-budak dulu (kita kita lah tu kan..hihihi), tak yah suruh. Mak bagi isyarat mata je dah berdesup wat kerja rumah kan kak kan kan kan... Mm naper bebudak sekarang pesen lain ek? Salah kita mendidik ke? Wallahualam...

    Wah, sedap nampak kek pisang akak ni. Memang best guna silicon punya loyang. Tak yah grease dan senang nak simpan. Lipat-lipat pun boleh...

    BalasPadam
  2. salam ina..betul la tu..lagi la anak2 saya ni hero semua..dah belonggok kat singki..dah berbunyi mulut mak ni...baru la dibasuhnya...

    BalasPadam
  3. tepung gandum dlm bhs english apa?

    BalasPadam
  4. Hello Kak Ina, happy new year and all the best wishes this year 2010.
    Thats a lovely cake.
    Ahh, you ada Black belt in baking.
    Ada lagi cake tu? Ha ha.
    You stay young, keep well and have a great new year, Lee.

    BalasPadam
  5. bebudak sekarang memang cam tu.. konon nak train dari kecil biar rajin nolong ngemas, sudahnya maknya yg terjerit2 ngalahkan tarzan. Si kecik memang sibuk nak tolong tp tak bg sbb nanti ntah apa2 ntah yg jadi.. org sapu dia pun sibuk nak nyapu..tapi makin berkecah jadinya.
    silikon kek saya pun dah lama tak guna..huhuhu

    BalasPadam
  6. Salam kak

    Sedapnya tgk kek pisang tu...I like

    BalasPadam
  7. salam mamaFaMi..budak sekarang terlebih minum susu lembu kot..tu pasal perangai tak cam kita dulu....nakbuat camner..akak cubit pun dah meraung..belum lagi kena pukul dengan ranting kayu.



    salam erna...klu hero tak aper jugak...ni anak dara..kenalah train...tu sebabnya radio (akaklah tu)kat umah ni tak pernah senyap.



    salam Baby...kalau tepung gandum di panggil wheat flour...


    hai uncle lee...tq very much...ask our wifelah to bake this cake..very simple dimple...thanks four your wish.


    salam Jamie..masa kecik memang rajin menolong walaupun cincai boncai atau pun tambah bersepah..bila dah besar..emmmmmtak tahulah nak kater..


    salam JC..if you like you bakelah..

    BalasPadam
  8. salam kak...mesti akak tgah bizi dgn yana tu kan..duk bawah ketiak mak dia ke pe tu..ke mintak masak2 mcm2 tu..
    tu la kak kan..anak2 zaman skrg ni..x ketuk x jalan..semua nak kena suruh..aduhh..ayat kejap tu same jer la..anak dara saya pun.. semua kena suruh..sidai baju..buat tu je la..x suruh lain x buat la jwapnyer..adusss mama ni gak la buat keja dah mcm bibik la k rasa...tapi x suruh nti lama2 x tau lak buat keja kang susah lak..kawin kena kutuk mertua jerk.. kang mama dia gak kena kutuk x pandai ajar anak tu kan.. penin jap pk anak2 ni..sabo jer la..

    BalasPadam
  9. salam NJ..memang betul..kalau tak di ajar..nanti kena kutuk dek family in law..kalau belajar pandai dan kerja bagus tak aperlah..mungkin kurang kutukan tu..sebab boleh bagi mereka duit sikit..klu kerja biasa ajer..mesti kena kutuk..harap-harap dapatlah fil yang baik budi.
    mana boleh yana tidur bawah ketiak mak dia..mak dia nak tidur bawah ketiak ayah dia..ahakssss

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers