OOO

Ahad, Januari 10, 2010

Udang Tempura


 Sedap jugak sekali-sekali layan tempura ni..akak buat udang tempura breadcrumbas dan udang tempura biasa..


 Akak gunakan tepung tempura yang ni..bila buat bancuhan tepung tempura memang kena gunakan air batu yang dicampurkan dengan air..barulah dapat hasil yang dikehendaki.Kalau nak buat udang breadcrumbs, celup udang dengan batter pastu golek atas breadcrumbs dan terus goreng dalam minyak yang banyak dan sederhana  panas.


pastu buat brokoli pulak....tapi kena toskan dulu ek..barulah di celup tepung dan di goreng

 Oleh kerana cendawan ni ada stok dan bancuhan tepung masih ada..akak goreng jugak cendawan...

 Jemput makan yer..akak tak makan nasi bila tempura ni..kenyang... kalau tak ada tepung tempura boleh ikut resepi dari Rinnchan..
Cara dia macam ni ek..
  • Bersihkan udang tanpa membuang bahagian ekor.
    Utk batter, sediakan air ais dalam mangkuk, pecahkan sebiji telur dan kacau. 
  • Tambahkan tepung gandum dan sedikit soda bikarbonat. Kacau sehingga bancuhan tepung likat. 
  • Panaskan minyak di atas api yang sederhana besar. *Api yang besar akan segera menghanguskan gorengan tepung tempura.
  • Pegang udang pada bahagian ekornya dan celupkan udang dalam tepung, kemudian masukkan ke dalam minyak yg telah dipanaskan. Seelok-eloknya goreng satu persatu.
Untuk Kuah Sos
  • Masukkan 3 sudu besar kicap kipas udang dalam mangkuk kecil. Tambahkan air panas utk mencairkannya. 
  • Tambahkan sedikit garam. 
  • Sedap dihidang panas-panas dan dimakan bersama nasi Jepun.

9 ulasan:

  1. nampak sgt sedap kak, buat liza lapar sungguh, al-maklumlah, bfast pun blum nie

    BalasPadam
  2. akak..seyes..imah pon sukerrr..
    I liokee..selalu buat...
    guna tepung gogi tu la..
    actually tepung gogi tu selalu masuk melalui pemerikssaan imah keje.. memang ok tepung tu..dah check smua kat makmal...
    kalo akak nak lagi rangup...akak letak tepung jagung skit.

    BalasPadam
  3. udang goreng tempura.. nampak sedap mcm kat restoran jopun lak :)

    BalasPadam
  4. kak ina! E-na dtg bawa judang tempura jugak niiiii!

    BalasPadam
  5. nampak sedap, haritu pon zaila macam pernah guna tepung ni ntok goreng sotong, memang sedap!!

    BalasPadam
  6. salam liza..kalau lapar jomlah gi giant..beli tepung dan udang..pastu kita masak samak-sama..yang keluar RM kamulah yer..


    salam ppb_ppkp...baguslah kalau kamu suker makan camni..oooo bagus dapat member kerja makmal ni..bolehlah akak suruh check jamu/makjun yang akak makan ni ada benda terlarang ataupun idak..tak leh masuklah ke blog kamu..link salah kot?


    salam h4ni3..memang sodap..tak yah gi ke restoren jepun lagi..nanti cubaleh beli dan buat sendiri yer..


    salam E-na Zarian..wah bestnya kamu datan gbawak tempura..jomlah kita tukar suker sama suker..


    salam zaila..kalau camtu..tak lama lagi lehlah kita gi borong tepung ni kat giant/C4/tesco..

    BalasPadam
  7. Kak... Mintak BANYAK bley? Kalau kita kata mintak sikit, nanti akak kasi kita seekor je...mana cukup. Alang-alang dah mintak, baik mintak banyak sekali! Baru puas makan!

    BalasPadam
  8. saam kak sedapnya kak.....kalau hubby saya ratah ja....

    BalasPadam
  9. salam mamaFaMi..nak mintak sikit..ehrmmmm tak dapek nak tolong sebab klu lauk udang tak akan tinggal punyer..cuma tinggal bekas ajor...


    salam alimaz..akak pun tak makan nasi..ratah tu ajer..kenyang jugak..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers