OOO

Rabu, Februari 17, 2010

Jauh dari perutlah...

Ingat tak N3 akak yang bertajuk Tak Sempat Da...
Bila akak tulis ada kejadian tak di ingini  kat N3 dan tulis pasal ada orang nak sewa rumah...tak lama sampai kat rumah di Seri Kembangan  tu...Yana call 
  • Kenapa Mak? Apa yang terjadi?
  • Mana  Yana tau?
  • Yana bukak blog mak...baca N3 mak tulis..risau jugak bila baca ada kejadian yang tak di ingini berlaku?
  • Ooooo Jari mak luka...basuh tingkap kat bilik air kat dapur..tah camner tergaritlah pulak jari ni..tajam sungguh kaca tingkap tu...
  • Oooo ingatkan teruk...
  • Memang tak teruk...tapi susah tau...kan tangan kanan banyak kegunaan dia..nak masak..nak basuh..
  • Tak yah masaklah..cuti ...
  • Banyak cantik..tak kan nak beli ajer...kempis poket ayah..Nanti mak tunjuk kat dalam blog yer...
  • Okey...
Lepas tu borak macam-macam...Yana bagitau dia  exam hari ni...dan minta agar akak doakan dia..semuga beliau berjaya menjawab dengan tenang.

Kisah dia camni..
Masa cuci kat bahagian beranda kat dapur...tenguk kat tingkap bilik air tu macam berdebu ajer..al maklumlah dah bertahun tak di cuci..rasanya adalah 4-5 tahun kot tak di cuci...akak selalu cuci lantai ajer....rumah tinggal..kalau datang pun cuma 2-3 bulan sekali.

Tengah  mencuci gunakan span..tiba-tiba tergaritlah jari...
owww pedih...alamak banyaknya darah....rasa nak menangis pun ada..bila tenguk banyak darah keluar...akak tunjukkan kat suami yang tengah sibuk nak pasang lampu kat bilik depan...
  • ala ina..camna boleh kena...besar luka ni..kena gi kliniklah..kena jahit...
  • nak buat camner..dah nak jadi...sakit jugak ni..
Kebetulan anak-anak pergi beli makanan...kereta tak ada...kenalah tekap dengan kain buruk dulu..mana ada tisu ..kapas ..dan ubat gamat kat umah tu..
Lama jugak tunggu Russhdi dan Firdaus balik..sebelum tu..hb akak dah call suruh cepat balik...

Bila mereka sampai ajer terus cari klinik kat depan Pasar Borong Selangor...tutuplah pulak...pergi pulak ke Taman Equine...alhamdulliah kat dalam klinik cuma ada satu pesakit ajer..

Masuk kedalam terus doktor  check dan terus cucuk kat lengan untuk elakkan kancing gigi...
Pastu doc cuci, cucuk ubat bius dan jahit luka akak tu...
Akak tak tenguk...negeri...kenalah 5 jahitan..sebab luka tu dalam dan pastu melengkung...bentuk U
  • Kalau boleh jangan kena air yer selama 3 hari..
  • Akak gelak..mana bolehkan doktor..mak/isteri  mana boleh duduk rehat...takkan 3 hari nak berehat..syoklah camtu..
Lepas maghrib..kami semua bertolak balik  ke umah dan singgah makan kat luar...selamat tak yah basuh pinggan.
 akak bukak balutan hari isnin..tak sanggup tenguk pembalut ashik basah ajer..sampai kecut jari akak dibuatnya...mesti ada yang kata..ala sikit ajer...tu pun nak kecoh...tak apalah..akak sajer nak buat kenangan..lagipun Yana nak tenguk..

Hari Ahad datang lagi ke umah tu..kerja tak siap lagi...tapi akak kena masak ...tak kan nak makan luar lagi...kenalah pakai plastik nak tutup semua jari..konon tak nak terkena air...tapi  basah jugak...

Nak bengkokkan jari pun terasa sakit...Payahnya... sebab nak potong bawang..nak potong daging..tapi kena buat jugak...buat ajer pelan-pelan.

Nasib baik suami akak suruh anak-anak basuh pinggan..ikut giliran...Bawak bekal makan tengahari kat situ...bila balik dalam pukul 5.00 petang suami ajak makan cendul
dan rojak..
ira yang nak makan sangat rojak dan cendul..imran nak mee goreng

akak suruh makan kenyang-kenyang...kat umah tak payah makan lagi..tak yah basuh pinggan..jadi luka kat jari boleh cepat  baik..

25 ulasan:

  1. adehhh bejait pulak.. huhuu

    BalasPadam
  2. kalau dah kena kat jari..walaupun sikit ke banyak ke..suah jugak kan..macamna nak elak..dah tentu kena air..kkalau dah 5 jahitan tu..bukan sikit lagi dah..semoga cepat keringnya dan bolih masak semula..kami semua nantikan resepi di blog ina..untuk cari idea memasak..

    BalasPadam
  3. alahai kak ina...saya yg seriau tengok luka kak tu. moga2 akak cpt sembuh ye kak!!! dan doakan semoga Yana berjaya dgn cemerlang dlm peperiksaanya!!!!

    BalasPadam
  4. auucchhh, bukan sikit namanya tu kak kalau dah kena jahit...

    lagipun, namanya pun blogger, gigi serpih pun kena masuk dalam blog taww! kekekekeke

    semoga cepat sembuh ya kak

    BalasPadam
  5. kesiannnnyeee... cari buah manjakani asah biji dlmnya tu sapu la kat luka tu cepat la kering...insyllh...

    BalasPadam
  6. Kesian Kak Ina...tp tak palah sabar ajelah sbb kesakitan itu penghapus dosa....InsyaAllah....

    BalasPadam
  7. Salam kak,

    wah kak, mana ada sikit tu. sy tgk pun, eiii ngeri gak, hehehe... mg cepat sembuh kak, dengar cakap dr. takut nanti susah nak blogging, jari sakit nak menaip. Nanti tak leh blogging, rindu nak baca entri akak (takde unsur2 membodek ye kak, hehehe...)

    Saya pun dah penah 3 kali kena jahit.satu kat jari kaki kena tin karat, 2 kat atas tapak kaki accident, and 3 malulah kak nak bgatu, hahahahah (sori kak ada unsur xxxx lak, heheheh)

    BalasPadam
  8. siannya kak ina
    takper
    jahitan tu tak leh kena air kak ina
    nnti bila nak bukak,luka tak kering lagi
    hasni pernah gak kena jahit 4 jahitn kat jari kiri
    dr pesan jangan kena air tapi sush la kalu tak kena
    last2,masa nak bukak jahitan tu,masih berdaarah lagi
    luka masih basah
    fergh
    tnggu lagi 3 hari
    baru bukak
    sakit kak ina

    BalasPadam
  9. aduiii..ngeri nya tengok tangan berjahit ini!!!!!

    BalasPadam
  10. salam kak ina.
    kakchik takleh nak tengok lama-lama, ngeri campur mabuk darah. boleh pitam walaupun tengok gambar. rasa bulu roma naik je.
    kesian akak, tentu susah payah nak uruskan keluarga dlm keadaan jari macam tu.
    semoga jari akak cepat sembuh.

    BalasPadam
  11. ya allah ngilunya nampak jahitan tu...semoga cepat baik ya

    BalasPadam
  12. salam k.ina..tu bkn sikit klau dah kene jahit.ngeri sy tgk kalau bab2 jahit2 ni..tersiat kulit skit pun dah sakit kene air ni plak kene jahit.bertambah2 sakit nye..smga cpt sembuh ye akak

    BalasPadam
  13. kelas akak anak branak, tau perkembangan mak nyer melalui blog..i like! hope you are better kak.

    BalasPadam
  14. ish kak ooiii..terok gak la tu. pedih ooooo! dah le belah kanan. ayoyooo

    BalasPadam
  15. kak ina..
    sorila..
    xdapek tgk lame2..
    part jahit2 tu..
    lemah sket la..
    hohoho .

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum Kak Ina

    Saya doa kan Kak Ina cepat sebuh

    Alhamdulillah, Allah tidak duga dgn dugaan yg tidak mampu kita tanggung

    moga Allah ampun kan dosa2

    Wassalam

    BalasPadam
  17. aduss sakitnya ina. tak dapat mc ke dapur ke.

    BalasPadam
  18. get well soon akak..rojak tu nampak sedap...entry terjah blom siap lagi..kalau tak minggu ni,minggu depan saya terjah..terjah tetap terjah

    BalasPadam
  19. aduh kak...mmg le jauh sgt dr perut...tapi 5 jahitan tu...mmg kalau ade je kecedaraan pada jari jemarii segala perbuatan kita akan menjadi sukar..especialy cuci - mencuci...maklumla kita mesti nk cari air aje kalau kat dapur tu...nk cuci sayur lah..ikan lah...cuci pinggan lah....issshh seriau sy kak...insiden terbaru sy terparut jari...terkopek isi...tu pun rase cam rimas....sabo kak ye....gantung periuk sekejap....

    BalasPadam
  20. aduh... benang jahitan tu pun nampak sgt... huhu

    BalasPadam
  21. salam kak ina. kena mintak mc ngan bos besar sebulan nih kak. rehat2 sambil jari tu arah askar2 kat umah tu buat kerja pulak. Tapi blog jgn lupa update ye. hi..hi..hi..

    BalasPadam
  22. seramnye tengok..sure luka dalam sampai bejait-jait..tapi tu ler...benda nk jadi..nx time hati2 ye kak ina..suh bujang 2 org tu cucikan pun ok...get well soon

    BalasPadam
  23. awwww... smpai berjahit ke kak? ya ampun.. tak sanggup laa..!
    apa pun, kita doakan moga cepat sembuh ya kak...

    BalasPadam
  24. salam Bemie..apa nak buat dah nasib.

    salam Erna..nak wat camner..nak masak kenalah guna air...

    salam ain..terima kasih yer..semuga Yana berjaya dalam peperiksaan dia.


    salam amy..betul tu..klu kucing beranak pun nak tulis jugak..semua nak di buat kenangan.

    salam jalilah_jy ..terima kasih yer bagi petua tu..akak guna ubat doktor..klu lambat baik kenalah cair manjakani tu..


    salam Azian..betul tu..akak pun fikir camtu jugak.


    Salam Areef ...yang tu dah wajib..sakit camner pun kena tempuh jugak tau..tapi org perempuan lagi banyak jahit..lagi banyak dugaan..


    salam

    BalasPadam
  25. salam hasni..ooo kamu pun dah rasa dah yer..tapi kamu anak dara..bolehlah relax tak yah masak..akak ni mak/isteri ..dah tentu kena masak..

    salam ibu_umairah ..apa nak buat dah nak jadi..terima ajerlah dengan sabar.

    salam kak chik..terima kasih yer..

    salam cik manggis..terima kasih atas doa kamu tu.

    salam merah baldu..ehmm terima ajerlah dugaan kecil ni..nak buat camnerkan..


    salam Liza..budak skrg..kecik pun dah pandai guna komputer..lagi pulak anak remaja..lagi terror dari mak dia.

    salam Ai..tulah pasal..belah kanan pulak tu..payah sikit nak masak memasak..


    salam Aus..alahai lelaki pun penakut jugak ek..


    salam kak pah..mana boleh mc..mesti ke dapur jugak nak masak..nak buat camner..

    mualaikumsalam Rozali..terima kasih di atas doa-doa kamu..mcm mana nak msk blog kamu..


    salam Eyriqazz..tak apa..ambil masa cari idea yer..


    salam Kyuubi_85 ..terima kasih sudi jenguk blog akak..sudi-sudilah datang selalu...


    salam mamashasha ..betul..betul..betulll


    salam Eliza..blogging tetap blogging..mana boleh tinggal..nak jadi boss?? anak-anak dan hb tak pandailah nak masak memasak ni..tekak akak pun tak lalu kalau mereka masak.


    salam Suemy...masa tu bujang-bujang dah kena buat kerja lain..tang b asuh membasuh orang perempuan yang kena buat.

    salam kella..terima kasih diatas doa kamu.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers