OOO

Sabtu, Februari 20, 2010

Resepi Mee Udang


Sedap ooo..mee udang ni...rugi kalau tak buat..akak ambil resepi dari Che' Iza yang tinggal nun di utara..sejak ada baby ni Che' Iza jarang update blog..sebab jaga baby..kulit udang akak tak buang..akak masukkan air dan rebus sekejap ..pastu tapis dan ambil air dia...udang pun akak rebus berasingan...pastu campurkan air kedua-dua tadi...memang manis dan enak..cuberlah..
Bahan-bahan ( 3-4 org )
  • 1kg mee kuning
  • 300 gm udang saiz L (belasah jerlah saiz apapun eh)
  • 4 sb lada boh / lada giling
  • *4 ulas bawang merah
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 sudu besar udang kering
  • *1/2 inci halia
  • 1 sudu besar petis
  • 3 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos cili
  • keledek / kentang yang telah direbus dan di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
  • gula dan garam
  • taugeh dan sawi
  • daun bawang, daun sup dan bawang goreng
  • akak tambah-taufok potong 4 dan fish cake hiris tipis

Cara-cara

  1. Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang dan asingkan.. Air rebusan jangan buang...akak rebus asing kulit udang...pastu campurkan air udang dan kulit udang.
  2. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing dan naik bau....
  3. Masukkan air rebusan udang dan kulit udang.. biar kuah mendidih... Akak masukkan jugak udang yang belum di kopek kulit dalam 10 ekor..sajer bagi nak bagi lagi manis...Masukkan sos tomato, sos cili dan petis... Renehkan kuah.
  4. Masukkan garam dan gula...bergantung pada citarasa masing-masing... .... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama lagi sedap.... pastu masukkan taufok dan fish cake..
  5. Letak keledek/kentang yang telah dilenyek untuk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sebab ada letak sos... so depend pada diri masing-masinglah eh...
  6. Celur mee, taugeh dan sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi .... tuang kuah dan taburlah dgn daun sup/bawang dan bawang goreng.....

18 ulasan:

  1. sedapnya k ina
    klu ade masa nanti kite cube ek. ari nie nak masak baked macaroni & chesse.

    BalasPadam
  2. aduh..pepagi dah buat saya lapar...hehe

    BalasPadam
  3. pic tu menawan sungguh.. menarik selera..

    BalasPadam
  4. ni pun mesti cuba ni tapi harini naak buat mihun sup je..

    BalasPadam
  5. Salam Kak Ina,

    Dulu pernah nengok Chef Wan masak Mee Udang ni dalam salah satu rancangan masakannya. Udang tu dia buang kulit, dan kulitnya je direbus dan diambik airnya.

    BalasPadam
  6. uihhh..terbaik ni kakina...picture tak hingat melelehkan air liur!!sok nak cubala..tetiba teringat mee udang kat satu restoran penang ni..huiiii memang marvelous lorr..

    sueMy

    BalasPadam
  7. fuuh bahan semua ada cukup kat umah, cuma nak kena cari petis & kentang... kuah haruslah kena pekat, kalau tak kena kondem ngan hubby nanti.. so boleh buat tuk petang ni...

    tapi tu ler, si bongsu ni elergik seafood, kalau masak mee udang alamatnya kena cari menu lain lah tuk dia...

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum Kak Ina

    beselera, telan ayak liur noooo

    kalau mee tukar kpd mihun,
    boleh jadi keee

    Wassalam

    BalasPadam
  9. Kak ina, sodapnye mee udang ni faveret sy jugak..

    BalasPadam
  10. burrppp alhamdulillaaah... dah selamat pun masak & makan mee udang..

    memang sedap laaah kak ina! nak nak bila tambah ubi kentang, pekat jadi kuahnya...

    nantikan entry saya esok.. hehehe
    thanks kak ina!

    BalasPadam
  11. ina..belum cuba lagi ni..petis yang nak tambah tu..sama ke dengan kuah rojak...terliur ni..nka buat..tapi tak pasti pulak petis tu..

    BalasPadam
  12. Alaaa Kak Ina tayang mee udang.... ALong tak boley makan udang beso2... (stomach allergi)... Dulu2 sebelum allergi pernah mkn, tu yg teringin sangat ni... nampak senang je kan respi ni...

    BalasPadam
  13. yummy2. npk menggiurkan. pasti akan cuba nanti.

    BalasPadam
  14. salam lily..amboi makan cara omputih..nanti trylah pulak menu yang ni pulak yer..

    salam kancilbiru..kalau lapar gilah makan..nanti perut masuk angin.

    salam cik dila..kalau cedap buatlah yer..


    salam izan..menawan ker???akak ni ambil cam biasa ajer..

    salam kak pah..nanti cuberlah yer..bihun sup pun sodap..


    salam aidah..memanglah camtu akak buat..kulit udang pun akak rebus berasingan dengan udang..barulah terasa manisnya.


    salam annoymmous..memang mantop..saper ek..perkenalkanlah diri.


    salam amy...cuber jangan tak cuber tau..


    salam Rozali...terpulanglah pada diri masing-masing.nak bubuh mee ker...bihun ker ataupun kiautiaw..


    salam mamashasa..kalau favourite..lehlah cuber yer..


    salam amy..ooo dah buat..sedapkan..


    salam erna...kalau tak ada petis kuranglah rasa dia..pi beli cepat..pastu cuber buat..


    salam alongroz...oooo yer ker..cuberlah ganti dengan ayam/daging...tapi takleh panggil mee udang..dah jadi mee daging/ayamlah pulak..apa nak buat kan...sabar ajerlah..


    salam eliza...cuber jangan tak cuber..

    BalasPadam
  15. I really like when people are expressing their opinion and thought. So I like the way you are writing

    BalasPadam
  16. I just added your blog site to my blogroll, I pray you would give some thought to doing the same.

    BalasPadam
  17. found your site on del.icio.us today and really liked it.. i bookmarked it and will be back to check it out some more later

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers