OOO

Isnin, Mac 01, 2010

Kek Semolina aka Kek Suji

 Sekarang kita tinggalkan kisah manusia kejam yang tak ingat dosa dan pahala....halal dan haram...semuga kamu berdua akan mendapat pembalasan setimpal di atas kekejaman yang telah kamu lakukan..sekarang ni tak yah tunggu mati tau nak masuk neraka..selalunya mereka dapat tunai kat dunia lagi...muga di jauhkanlah anak cucu, cicit dan keturunan kita dari termasuk ke dalam golongan semacam mereka berdua ni. 

Jomlah kita minum petang...memang sedap kek suji aka samolina ni...bila makan terasa macam ada biji-biji kat dalam dia..Ikut kata Chef Ah Mat Gebu..beliau ambil resepi ni dari"A Nyonya's Kitchen"...dek kerana terpesona tenguk kesedapan kek ni..kebetulan stok suji ada dalam freeze maka akak pun merajinkan diri membuat kek ni..

memang betul kata Mat Gebu..penggunaan mentega yang berkualiti tinggi akan menentukan kesedapan kek dan memberi hasil yang berbeza...nak makan sedap  untuk beri anak-anak dan suami makan...takkan nak guna mentega yang biasa ajer kan..tambah RM3-RM4 ajerlah..bukan RM40  pun...akak c & p dari blog beliau...Jomlah kita minum petang yer..

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 250 g mentega berkualiti tinggi
  • 170 g gula halus
  • 2 camca besar madu
  • 4 biji telur gred A
  • 100 ml susu segar
  • 2 camca teh esen vanilla
  • 170 g tepung gandum
  • 1 camca teh baking powder
  • 100 g semolina @ suji
  • Secubit garam
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak, kemudian campurkan semolina@suji dan garam, gaul rata. Telur, susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. Ketepikan.
  2. Putar mentega, gula halus dan madu hingga kembang. Masukkan bancuhan telur + susu + esen vanilla tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu (macam gambar no 2).
  3. Pada kelajuan perlahan, masukkab tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.
 Dah lama terbiar dalam folder..baru akak nak tepek udang ni.. resepi kat udang goreng tepung.

14 ulasan:

  1. sedappp nyeee udang goreng tepung.....sukeeee sangat

    BalasPadam
  2. sukanya kek semolina tuu!!! one day, sy mesti kena kuatkan semangat rajin utk buat kek semolina tu!hehe

    BalasPadam
  3. selamat petang..wah kek suji cmg dah sampai kat rumah ina ya:)

    BalasPadam
  4. salam kak ina,
    hehehe, nasib baik kat rumah mak semalam dah makan udang goreng. kalau tak, sure meleleh air liur hari ni :)

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. suji dah ada kat umah ni...memang dah lama teringin nak cuba kek suji ni...tapi tak berani,takut tak menjadi...huhu

    BalasPadam
  7. wuiii sodapnya makan kek suji petang2...lagi sodap kalu saya duk sebelah umah akak...sure dapat makan sedap tiap2 hari..huhuhuuu..tak hulur pun amik bau jadila...

    p/s:nak tanya mentega bermutu tinggi tu apa kakina?mentega biasa tak bley ke?

    BalasPadam
  8. wuiii sodapnya makan kek suji petang2...lagi sodap kalu saya duk sebelah umah akak...sure dapat makan sedap tiap2 hari..huhuhuuu..tak hulur pun amik bau jadila...

    p/s:nak tanya mentega bermutu tinggi tu apa kakina?mentega biasa tak bley ke?

    BalasPadam
  9. salam kak ina..

    kek pon ada nama kek suji first time dengar :)

    BalasPadam
  10. salam kak ina....

    sedapnyer kek tu.... gebus semacam jer.... bila la nk berjangkit penyakit rajin buat kek kat saya pulak.... hehehehe

    BalasPadam
  11. salam ibu_umairah ...kalau sedap jomlah try buat..mesti menjilat pinggan tau..


    salam k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. janganlan meleleh air liur..gi ajer ke kedai beli udang pastu buat..ataupun order ajer kat kedai makan..


    salam ain..akak terlebih rajin..buat jangan tak buat yer ain..


    salam cik manggis..memang tak tahan godaan bila gi umah mat gebu tu..tu sebab buat...

    salam h4ni3..nasib baik dah makan kan..klu idak kenalah cari kedai makan yang jual udang goreng camni..

    salam sueMY ..mentega bermutu tinggi tu mentega berjenama...paling sedap chap tong luper pulak nama betul..tapi made in australia...lepas tu scs, anchor dan bulla...semua made in australia..
    boleh pakai mentega biasa..cuma bau dan rasa kurang sikitlah..


    salam fida..tulah pasal..bila gi ke blog ah mat gebu..terus tertarik nak buat sebab tak pernah lagi rasa dan dengar kek ni..cuberlah nanti yer..


    salam amy...ala..berjangkitlah cepat-cepat..nanti boleh show kat blog kamu pulak..

    BalasPadam
  12. salam ima..cuberlah buat..think positif..insyallah jadi punyer..

    BalasPadam
  13. I had been arguing with my close friend on this issue for quite a while, base on your ideas prove that I am right, let me show him your webpage then I am sure it must make him buy me a drink, lol, thanks.

    - Kris

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers