OOO

Isnin, Mac 08, 2010

Kenangan Indah

 Tahun 1978
Kenangan bersama abah/mak dan adik beradik akak..di Kampung Puah Hilir, Setapak..abah dan mak masih sehat...abah suka ternak ayam dan menanam sayur kat tepi sungai...rumah kami memang tepi sungai..kalau abah nak siram kebun dia..ceduk ajer air dari sungai..


Kami suka bila masa ayam bertelur ..kami kutip dan jual kat orang yang datang beli. Selalunya orang Cina dan India. Kadang-kadang ada juga yang beli ayam.  Sayur pun abah jual ...dapatlah tampung perbelanjaan kami adik beradik.  Masa ni mak dah berhenti kerja dan baru dapat adik bongsu.

Yang tak best sebab kami bertiga pernah di kurung dalam reban ayam sebab dah dekat maghrib tak balik..ashik main ajer..masa tu mak masih lagi bekerja...mak masuk kerja petang..bila abah balik kerja..kami tak ada kat umah..apa lagi bila balik ajer dari bermain kat umah member kat kubur di Kampung Puah...
Dah nama pun duduk kat kampung...mestilah ligat kan...member sekolah pun ramai yang tinggal kat sini.....ada jugak yang tinggal di Kampung Puah Seberang..kalau nak gi ke situ..kami lompat ajer dalam sungai...masa tu air sungai kat situ masih bersih lagi...boleh mandi manda..tak cam sekarang ni...dah kotor sangat...
Agaknya abah penat balik kerja..kami buat perangai....kami di suruh duduk dalam reban sampai malam....pastu abah kunci pintu reban tu....duduklah kami dengan ayam ...abah tak bagi makan malam....tapi tak takut pun sebab kami bertiga...

Kami saling meyalahkan satu sama lain..biasalah kan budak-budak lagi.....sampai mak balik baru kami di suruh keluar...memang kenangan yang paling tak dilupakan sampai sekarang...
Tahun 1981...di asrama Sekolah Menengah Vokasional Setapak.
 Masa ni kami berlatih nak main hoki...bersama Rohana, Anis, Akak, luperlah nama dia ni..dan Maimun...akak tinggal kat asrama masa tingkatan 5.  Terpilih mewakili sekolah dan pernah jugak mengalahkan Sekolah Aminuddin Baki waktu tu......akak pernah juga mewakili sekolah untuk acara badminton..seronok masa zaman persekolahan kan...badan masih slim lagi..
Kenangan yang tak dapat dilupakan..bersama Datuk ker Tun Musa Hitam..tahun 1981.
Menyertai pameran di Stadium Negara...mewakili sekolah...seronok tau..dapat jumpa macam-macam orang....
Tahun yang sama..kebetulan akak satu kelas dengan penyanyi Adam Ahmad
 
Memang masa sekolah pun Adam ni suker sangat menyanyi..gi sekolah suka  bawak gitar..kalau ada persembahan mestilah dia yang menyanyi bersama gitar kesayangan..rasanya nilah satu-satunya gambar yang membuktikan akak pernah berkawan dengan beliau..dah satu kelas...bercanda tu perkara biasa.. lepas habis tingkatan 5 kami dah tak contact dah..masing-masing membawa diri..

Akak suka dengan lagu beliau yang ni...


Kau Pergi Jua

Wajahmu
Seindah serinya pelangi yang indah
Seharum mawar putih segar berkembang
Wajahmu
Mengapa sering terbayang dimataku
Sehingga terbawa didalam mimpiku

Sayangku
Tahukah kau didalam hatiku ini
Tersimpan perasaan cinta nan suci
Kau bunga
Ingin kusuntingmu menjadi milikku
Lantas kuabadikan dalam jiwaku

Sayangnya
Harapan yang selama ini kubawa
Hancur berkecai musnah jua akhirnya
Semuanya bagaikan sebuah mimpi

Kau pergi jua
Setelah cinta ku kini membara
Belum sempat kucurahkan kasihku
Kau pergi tak kembali...
Kenangan indah yang tidak akan terulang kembali dan telah menjadi sejarah..tetapi tetap menjadi memori yang indah...

14 ulasan:

  1. Bes la bila baca cerita lama-lama kak ina ni. Tentu byk memori suka duka dulu2 kan? Nanti cite lagi yang lain tau!

    BalasPadam
  2. salam kak ina aka lady D malaysia
    comeyyyyy akak time sekolah2..betul2 cam amoi cina..mesti dolou2 kalau akak lalu..mamat2 jalanan pun mesti dok pheeewitt kat akak kan kan kannn..hehehehe..
    kalau sy jadi mak mertua time tu kan mesti terus pi masuk meminang akak..ahaksss!!.. :D

    BalasPadam
  3. nurul ingatkan siapalah muka mcm anak cina tu tapi bila baca sampai habis rupanya akak yerr....comel sungguhhh hehehehe

    BalasPadam
  4. salam kak,

    1978, saya lom lahir lg.. mak bapak saya baru nikah tahun tu... hehehe..

    tahun 1981 pun lomlahir lagi. haha.. the next year tu br lahir.

    syokkan, ingat2 balik zaman dolu2? bile2 saya nak scan la gambar lama buat entry mcm akak. :)

    xoxo

    BalasPadam
  5. akak now mmg macam cino,dedolu lagi la sepet cam cino rupernye..cun bangat..gebu seyy.memang ada darah cina ke?

    BalasPadam
  6. salam buat akak...
    nengok pic tu..memang nostalgia...best gitu..

    BalasPadam
  7. suka sangat bila baca kisah-kisah lama yang ina tulis kat blog nih,terkenang kembali masa kecik-kecik dulu....lebih kurang camni la....jika dapat pusing balik masa....terlalu indah untuk dikenang

    BalasPadam
  8. assalamualaikum kak ina.
    suka baca kisah akak zaman muda remaja ni tambah-tambah akak cun la kak hehe.
    kakchik pun suka lagu adam ahmad tu, rasa macam terngiang-ngiang je suara dia menyanyikan lagu tu.
    tahun 1981 tu kakchik baru Darjah 1 kak, teringat lagi pakai pinafore biru gelap dengan necktie, hehe. nostalgia la.

    BalasPadam
  9. sungguh sweet,

    dulu pernah gak lalu kampung puah dari jalan gombak gara-gara nak beli nasik lemak pak tam kat bandar baru sentul,

    salamm,

    BalasPadam
  10. comel akak!!!! best kan bila recall kenangan lama. tersenyum2 gitu!!!

    BalasPadam
  11. huh mcm anak cino la kak...ade tak org silap ingat akak anak cino dulu?

    1978....sy baru kuek kuek kuek!!! baru tgk donia kak!!! wakakakaaa akak dah anak daro.patut panggil mak ina ini... bukan kak ina... hahaha!!! ampun kak!

    BalasPadam
  12. come nya ina..akak pulak yang sedih bila baca n3 ina ni..mengingati kenangan masa dulu..sekarang ni..rumah kg dah takse sape2..tinggal kosong.

    BalasPadam
  13. kenangan lama memang sukar untuk dulupuskan dari ingatan. akan tetap ku kenang sampai bila2....

    penuh makna ni...!

    BalasPadam
  14. salam kak ina...comel sungguh akak masa dulu...mcm org cina pun yea...anyway tq wish birthday anak saya, Aliyah...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers