OOO

Jumaat, Mac 05, 2010

Tak ikut undang-undang.

 
Geram kan dengan orang naik motor ni...tapi bukan semua ek..

Kawasan rumah akak macam kampunglah jugak...masih banyak lagi rumah lama..saper yang pernah masuk ke sini..mesti tau kan jalan kat sini kecik...pastu berselirat...kalau  bawak kereta yang baru dapat  lesen P tu selalu gentar sikit nak masuk sini...hendak-hendak bila berselisih 2 kereta.

Kat sini jugak banyak pendatang asing..tak tahulah ada permit ke idak..pastu satu rumah duduk sampai 3 keluarga...baru datang boleh beli motor..akak pun hairanlah mana mereka cekau duit boleh beli motor ni....
terima kasih pakcik google
Bila nak keluar atau ambil/hantar anak sekolah selalulah terselisih dengan budak kecik sekolah rendah bawak motor..kemain eksyen ..berlagak konon dah besar..siap bawak kawan...pastu bawak pulak adik dia lagi...akak  yang tenguk ni pun kecut perut.....dahlah  tak pakai helmet...pastu merempit ...siap gelak-gelak lagi...
Ada jugak anak dara perempuan termasuk juga budak sekolah menengah ...kita yang bawak kereta kena mengalah dengan mereka ni...kang bila langgar orang kampung kat sini marah kan kita balik...
tak kan tak nampak budak tu tengah bawak motor....
kalau bawak elok..tak apa jugak...ni ke tepi...ke tengah....
orang kampung kat sini leceh sikit...semua nak menangkan anak/cucu/kerabat mereka.

Kenapa ibubapa mereka tak marahkan anak-anak mereka yang tak ada lesen dan pakai helmet ni?
...mungkin mereka bangga sebab kecik-kecik anak mereka dah boleh bawak motor...kalau akak mau bagi ajer penampar..alhamdulliah dulu Firdaus dan Russhdi jangan haraplah nak bawak motor ayah mereka selagi tak dapat lesen...
Geram sungguh dengan ibubapa mereka yang membiarkan anak kecil ni boleh vrommmm sana ...vrommmm sini..tak sayang anak ker? kalau anak dah kena langgar  pastu patah riuk baru nak menyesal.

Akak setuju ajer bila ada undang-undang nak saman ibubapa yang membiarkan anak mereka tunggang motor tak ikut undang-undang...kena bayar saman atau denda tinggi-tinggi..biar mereka serik.  Ataupun masukkan ajer budak kecik dalam penjara untuk 1 malam..tentu mengigil kepala lutut bila kena camtu..

Apa pendapat anda??  Setuju tak?

14 ulasan:

  1. Setuju sangat ngan kak ina.. huhu..

    BalasPadam
  2. wahh..mara sungguh akak nie..bulat sokong sgt2..msuk jer dlm lokap..dr kocik kena ddik lar..nnt dah besar jd mat rempit cam ner..hehe..

    BalasPadam
  3. tu lah kak budak2 sekarang.anak bujang saya tu pun sama.pandai2 dia ja bawa motor.pantang abah tertinggal kunci.bila motor tu kena curi walaupun marah dgn pencuri tu tp hati lega sikit.tak risau nk tinggal dia kt rumah.

    saya pun sokong jg..buat penjara utk kanak2 ni.tp jgn masuk rekod mcm penjara org dewasa tu lah..nanti susah plk depa nak masuk uni/sambung belajar.

    BalasPadam
  4. salam kak ina...saya setuju sangat....kalau tak kena tak tau....dah kena baru tau...mak bapak la ni bukan sayang sangat anak depa...maklum la senang buat....hehehehe

    BalasPadam
  5. budak2 sekarang ni memang cam gitu. vroommm sana...vvrrrooommmm sini. jln kat depan umah saya ni pun selalu jd laluan budak2 ni vroomm2. kadang2 rasa nak baling je dgn selipar ke, kayu ke, batu ke... tapi kang jadi kes polis lak.

    pendatang asing pun sama...ramai gak kat kawasan ni. time mereka pergi dan balik kerja je, mesti menyorokkan diri...tengah sidai kain baju pun, tinggalkan...lari masuk rumah. kita pulak yg takut tinggal di bumi sendiri... demea tengok orang mcm nak telan org!

    BalasPadam
  6. saya angkat tangan ngan kaki ngan kepala semua cukup tanda SETUJU yg amat2...

    BalasPadam
  7. akak kita pun naik moto gak gi keje..hehehe...tapi kita tak la tak ikut peraturan ok je...
    zaman skang kak memang camtu kat rumah saya pun bersepah bebudak sekolah naik moto tak pakai helmet tau la dekat je kan tapi mana tau kemalangan nak jadi dimana-mana je kan kak...
    ari tu kat LRT jusco tu ada budak sekolah kena langgar dgn kereta naik moto tak pakai helmet pecah kepala kak....huhuhu takut dengar..

    BalasPadam
  8. Sekeh jer budak yang bawak motor tuh..

    Kalu mak bapak diorang marah... buat derk jer...

    saya pon bawak motor gaks hari hari pi kerja.. tapi kalu nampak budak motor langgar peraturan.. saya sekeh jer paler diorang....

    BalasPadam
  9. ish.. setuju bona-bona. bebudak ni bila keluar simpang bukannya nak berenti. Main keluuuuar je. Kita yang lalu kat jalan ni ni pulak yang kene berek..

    BalasPadam
  10. owh , aah kak . pasan gak kat area sane . sbb die cam kaw kg sket..
    so dak2 ni x takut lgsg nk bawak motor .

    xyhla masuk penjara semalaman..
    kang dah selalu sgt..
    takut terbiase lak dak2 tu..
    hehe

    BalasPadam
  11. alhamdulillah kawasan rumah cm ni aman,malam je sunyi sepi boleh dgr daun ditiup angin kat atas jalan raya tp bila balik kat setapak tu...masyallah dpn Ong Tai Kim tu ..budak-budak bawa motor fuhhh saya faham jika ina marah...mmg setuju dgn anda sgt sgt setuju!!

    BalasPadam
  12. setuju kak ina..tp harap xde la tindakan masuk penjara..lama2 dorg syok lak makan bertanggung bagai kt dlm sana..makin selesa nanti buat lagi..kita denda ibubapa dan anak bwat kerja khidmat masyarakat ok kot...

    BalasPadam
  13. pindah ke gated and guarded area in Bandar mahkota cheras. ahaks, tenang hati, yg budak2 tu nak mati biar mati, janji akak senang hati, berjiram dgn matjoe yg murah rezeki, ada masa salai ikan keli

    BalasPadam
  14. salam Billet-DOux ..tq sudi sokong...


    salam bulat...sokong ek..bagus..


    salam ieda...yerlah tak rekodkan cuma nak bagi dia orang pengajaran ajer..


    salam Azita..betul lah kat mana-mana pun ada masalah ni..ibubapa yang leka kot..

    salam alimaz..senang buat..betullah tu..tapi susah tau dari kecil sampai besar di bela baik-baik...dah besar accident menyusahkanlah pulak..


    salam tiny...amboi siap angkat tangan dan kaki ek..kuat betul sokongan tu..


    salam shiori..entah budak-budak muda ni tak sayang nyawa kot..


    salam miss capricorn..elok jugak jika di denda buat kerja khidmat masyarakat..ok jugak tu..


    salam kheirul..boleh ker kamu sekeh masa bawak motor..kang jatuh kang..menangis pulak si yatie nanti..

    salam matjoe..iyerlah..mentang-mentanglah duduk rumah berguard lehlah pak guard tegur...
    nak salai ikan keli lepas jari baiklah..dah lama tak baik-baiklah..

    salam Aus...ala bagi gertak ajer udahlah..pastu suruh mak ayah bayar denda..barulah dia orang tau.


    salam cik manggis..tau pun masalah kat umah ina ni...kat tai kim tu lagi haru di buatnya.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers