OOO

Jumaat, April 30, 2010

Agar-Agar Bunga Rumput

 
Fuhhh lotih dibuatny..dari pagi keluar...gi servis kereta...gi ambil anak dan gi lagi ke giant beli beras dan minyak masak.  Semalam dah pergi..habis dalam RM400.00 tapi tak cukup duit nak beli benda di atas tu..aduhai mahal betul barang sekarang ni.


Nak tau...akak sambar gula berapa peket?  10 peket tau..sebab dah sibuk keluar dalam berita kata nun di utara dah kehabisan gula..beringat sebelum tak dapat.

Bila ashik cuaca panas..makan agar-agar pun sodap kan...akak ambil resepi ni dari majalah saji juga.  Anak akak pelik dan hairan tenguk agar-agar ni..hai anak-anak..hairan kot tenguk mak dia ashik buat masakan pelik-pelik sekarang ni.  Apa nak buat..mak dia terlebih rajin.  Kalau tak rajin..rumah pun malas nak sapu tau..biasalah kadang-kadang datang mood pemalas.

Bahan-bahan
  • 1 bungkus paket agar-agar
  • 4 cawan air
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 biji telur
  • 2 helai daun pandan
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • sedikit pewarna hijau
  • secubit garam
Cara menyediakan
1.  Rendam agar-agar seketika dan toskan airnya.
2.  Kemudian masak agar-agar, daun pandan bersama air sehingga agar-agar hancur.
3.  Masukkan gula, pewarna hijau, garam dan biarkan hingga gula larut.
4.  Tapiskan adunan agar-agar tadi ke dalam loyang.
5.  Kemudian, jerang bancuhan santan dan telur (dipukul dulu)
6.  Masak hingga mendidih.
7.  Tuang adunan bancuhan santan di atas adunan hijau.
8.  Sejukkan sebelum di potong.

11 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak Ina

    agar2 tu nampak sedap
    he he

    Wassalam

    BalasPadam
  2. pergh..dapa agar2 time panas gini, kena lak ngan fresh orange..nyummy...

    BalasPadam
  3. wahhh lawa lah agar² tuh kak. yummm yummmm. pandai buat. zie fail dgn part² gnie

    BalasPadam
  4. nape name die bunga rumput?huhu

    BalasPadam
  5. salam kak ina...sejuk je masuk kat kerongkongkan..teringin pulak..mmg rajin kak ina ni..

    BalasPadam
  6. Agar2 kalau kena masa panas2 memang sedap

    BalasPadam
  7. kak, boleh buat bisnes ni..hihi,..nampak best!

    BalasPadam
  8. agar2 memang kesukaan saya...tapi tak berapa rajin nak membuatnya... nampak sedap je kak ina punya ni...

    BalasPadam
  9. daun pandan tu letak bila?

    BalasPadam
  10. ain..letak masa masak agar-agar

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers