OOO

Rabu, Mei 19, 2010

Ayam Gajus/Sebelum Akhirat

 Tenguk tak cerekarama malam jumaat lepas..bestkan..akak suka..
  memang best lakunan Fauzi ni..
yang jadi setan pun dia..menghasut ajer tau kerjanya.
 
lakonan mereka memang mantap kan..suker sgt..gambar...ambil kat tv dlm blk yg dah berusia 16 tahun..jadi gambar kurang cun..
.lepas tu....jom layan makan ayam gajus ni...
Ayam gajus ni ala-ala macam kung pao chicken..tu nama chinese kot..yang ni nama melayu..akak ambil dari rumah Ummi dan Ummi ambil dari buku..Resepi dari buku Kak Liza (Chef Hanieliza)..ala peduli apa pada nama.  Janji sodap dan ringkas.

Bahan A:-
  • 600 gm isi ayam (dipotong dadu)
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu kecil garam
Bahan B:-
  • 100 gm kacang gajus - dibakar/digoreng tanpa minyak
  • 3 tangkai cili kering - dihiris
  • 2 biji bawang besar - dipotong dadu kasar (*akak letak 1 biji jek)
  • 4 ulas bawang putih - dihiris
  • 2 inci halia - dihiris
  • 1 biji lada benggala hijau - dihiris memanjang/dadu (*akak guna hijau dan merah)
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1/4 cawan air
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1/2 sudu kecil serbuk cili kering (*yg ni akak tambah nk pedas sikit)
Cara Memasak:-
  1. Gaulkan isi ayam bersama garam dan tepung jagung.
  2. Panaskan minyak dan gorengkan ayam hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Goreng lada kering hingga garing dan ketepikan.
  4. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis halia dan bawang putih hingga garing dan masukkan bawang besar.
  5. Masukkan lada benggala, isi ayam, sos tiram, sos cili dan sedikit air (*akak tambah serbuk cili kering).
  6. Biarkan kering dan tutup api.
  7. Masukkan kacang gajus dan kacau rata.
  8. Sedia dihidangkan.

12 ulasan:

  1. lor...cerita akak ni 2 dlm satu...takde transition pun psl cerekarama ngn resepi..sabo jela..

    ingatkan dalam cerekarama tu ade org mkn ayam gajus..hehehe

    BalasPadam
  2. tegok gak cte crekarama tu. penuh dngn pengajaran.. tp syes geli tngk fauzi..ble dye nazak tu (dlm lakonan)

    BalasPadam
  3. hehehehe...
    2 in 1...
    kite tgk citer tue...
    sedapnye menu yg akak tunjuk tue..

    BalasPadam
  4. mas tengok cerita tue dengan mak mertua...
    Mak mertua sampai maki hamun la kat suami lisda tue... :)

    BalasPadam
  5. citer tu mmg best dan mendalam kan kak tapi berebut ngan en.somi dia nak tgk af, adoiii...

    BalasPadam
  6. saya sempat tengok citer tu sikit je

    ngantuk la, tido awal untie!

    BalasPadam
  7. Salam perkenalan kak ina. lama dah i cari resepi ayam gajus tu nampak menyelerakan erm yummy2. Hari minggu ni blh try :-). Thanks ye kongsi resepi

    BalasPadam
  8. saya pun layan sebelum akhirat tu gak..banyak pengajaran citer tu

    BalasPadam
  9. a'a beshh tullll..cete niee..insafff...jap

    BalasPadam
  10. masa citer tu saya tido..bangun2 dah nak ending..hehe

    BalasPadam
  11. coconut shake klebang tu best kan kak. akk mkn tak nasi lemak dengan kuih muih kat sane? saye student nasi lemak dier tu mmg jd pilihan la.. heheheeee...

    BalasPadam
  12. saya tengok kak...best crita dia...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers