OOO

Rabu, Mei 19, 2010

Datanglah Karam Singh Walia

 Hari ni kan hari Rabu..malam nanti pukul 9.00 ada program Aduan Rakyat kat TV 3 kan..

Bila kata kalau nak buat aduan kat sini..mestilah melibatkan masyarakat..akak rasa cam nak panggil ajer si Karam Singh Walia ni.
Nak tahu kenapa..sejak duduk di Kampung P.B. ni..ada 2 hal yang menyesakkan jiwa akak.  Pertama...
Sampah...
 Dibuang bersepah-sepah...walaupun di longgokkan tapi tetap bersepah..sebab..kat orang myamar/indonesia...sibuk koyak plastik sampah..cari kertas dan plastik..pastu dia orang tak ikat balik.
Kalau tak di kutip tak tahulah apa nak jadi..nasib baik rumah akak jauh dari tempat longgokan sampah..kalau idak mesti fening bila nak makan/minum ..
Masalah ke 2...Air..

Pening dibuatnya..bila tak ada air..kat kampung ni tekanan air rendah..jadi bila waktu puncak..macam pagi dan petang mesti air tak naik kat rumah akak..terutama hari sabtu dan ahad.

Rumah akak ni rumah atas..kalau rumah bawah masih ada lagi air menitik....jadi sebab nak kan air....terpaksalah guna pam air..kalau guna ni..bil letrik dan air melambung..habis nak buat camno..Tu yang buat akak malas nak ajak orang datang ke rumah akak...
Air kan penting..tak ada air susah nak mencuci segala-galanya..

Ada lagi satu hal....Orang kat kampung ni pun satu..kedekut nak  bagi tanah..berkira sungguh..nak potong 3 biji pokok yang menghalang jalan pun mintak sampai RM3,000..ada ker patut.
 Masalah ke 3..
Kat sini...sebut ajer nak tenguk muka orang myanmar, indonesia, pakistan, india..semua ada..yang banyak orang indonesia..mereka ni suka sewa reramai...campur dengan lelaki dan prempuan..kat area rumah akak ni ada 3-4 biji rumah sewa yang di penuhi oleh mereka.

Agaknya datang tak Karam ke tempat akak kalau akak mengadu?

Kak ina tak pergi ke Hari Belia Negara
Sebab sebuk dengan masak memasak
Jemputlah datang Karam Singh Walia
Melihat  segala masalah di kampung akak

17 ulasan:

  1. karam singh walia ni patut buat satu buku pantun la..hha..


    My latest entry : Perkahwinan Tema Ala Filem Shrek !

    BalasPadam
  2. masalah 1 dan 2 tu saya takde,tapi masalah ketiga tu saya samalah jgk kak ina, unit rumah tepi dan depan disewa pendatang asing,bercampur tinggal laki perempuan, mungkin kot dah berkawin ke apa (sangka baik la ni) tapi mmg saya rimas tgk. Bila saya cakap kat suami,suami cakap,biarlah...diaorang tak kacau kita. camtu plak...

    BalasPadam
  3. TRY JER LA HANTAR EMAIL OR CONTACT MAZIDUL KAK INA
    KAT BLOG DIA PUN DIA LAYAN...

    BalasPadam
  4. waaaa...kene amek tindakan nie kak....wat je report...ctc je diorg tue..

    BalasPadam
  5. ngadu kan ..kalo tak sampai bila pun ..tak settle semua masalah tu

    BalasPadam
  6. masalah satu - kesedaran sivik
    masalah dua - masalah negara, bukan bandar saja duduk kampung pun ada juga masaalah ni
    masalah tiga - kita terlalu berlembut dan beri muka kepada mereka sekarang kita pulak yang takut pada mereka..
    rasa-rasanya kalau panggil Karam Singh lambat juga sampainya.. sebab dia perlu karang pantun lebih sikit, kena panjang rangkapnya...

    BalasPadam
  7. harap karam leh membantu kak ina :)

    BalasPadam
  8. wohohohoho..

    semoga karam sigh walia datang ke tenpat untie!!!

    die perlu prepare peribahasa dulu!!!

    agagagagagaga

    BalasPadam
  9. mak aii .. mmg patut pun dia terjah kak ..

    penuh dgn sampah2

    BalasPadam
  10. terukkkk sangat masalah yg ade kat malysia ini x pernah habis......tp suka karam singh walia bg ulasan

    BalasPadam
  11. Wah...bagus kak Ina. Rupanya ada juga insan yang perihatin macam Kak ina ni. Harap-harap si Karam sigh walia tu baca lah blog kak ina ni. Memang sesak kak kalau sampah berlonggokan bersepah-sepah tu. Lagi satu pasal pendatang tu memang zures cukup tak suka. Pantang kucing ke anjing ke lalu depan rumah diorang pasti hilang. Diorang makan rupanya...erk...

    BalasPadam
  12. wah! ini memang patut pun karam singh walia tu buat laporan kat TV

    BalasPadam
  13. memang patut benda ni diajukan pada pihak yang berkaitan..kita bayar cukai segala menda alah tu semua takkan tak cukup lagi nak naikkan taraf kebersihan dan kemudahan.. harap KSW baca entry akak ni :)



    - - -
    Rakyat Malaysia Mempunyai Minda Kelas Ke-3 Dan Mudah Dipengaruhi???

    BalasPadam
  14. repot je akak kat karam tu.
    dia akan datang punya.
    dia tu dah macam YB la pulak.
    tapi jenis yang kisakan rakyat.

    BalasPadam
  15. dia mesti mau dtg punya..tambah2 ada muka dia dlm blog ni..hehe

    BalasPadam
  16. hmmm, babs org asing tuh dah lama benau dok tang tuh gaks.... lelama x dpt nk beza yg mana org asing, yg mana penduduk asal...camno??

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers