OOO

Jumaat, Mei 21, 2010

Homemade Strawberry Ais Cream

 
penceduk aiskrim dah patah..terpaksalah di potong ajer..
Mengada-gada kan..nak cuber buat ais krimlah pulak..sajer ajer nak menerai..kebetulan buah strawberi yang russhdi beli kat cameron highlands masih ada satu paket lagi..dari busuk baik akak tibai buat aiskrim. Leceh tau..sebab kalau nak dapatkan tekstur yang halus cam kat kedai kena keluar balik mesin sampai 3-4 kali.  Akak buat 2 kali ajer..pastu bekukan sebab tak sabar nak rasa. 
Firdaus punya..dia letak biskut coklat
Pada pendapat akak kan..lepas ni akak nak beli ajerlah..lagi sonang..
 
Resepi ni akak ambil dari blog Norzailinas Ponderings..ala novelis fofolur tu..terima kasih sudi share aiskrim.Resepi asal aiskrim avacado...sekarang ni kena tukar panggil aiskrim strawberrylah .
Bahan-bahan
  • 250gm krim putar
  • 100gm gula aising
  • 2 biji avocado ranum-akak tukar ke buah strawberi-agak-agak ajer
  • 150ml susu segar
  • 1 sudu besar jus lemon
  • 80gm badam panggang-dicincang halus-akak guna kepingan badam di sangai/bakar
Cara membuatnya:
1. Putar krim dan gula hingga kental.
2. Puri avocado dengan susu hingga halus.
3. Masukkan jus lemon dan badam.-akak tak masukkan ke dalam aiskrim..tapi akak taburkan sebelum nak makan.
4. Gaul sebati dengan krim kemudian masukkan ke dalam bekas bertutup.
5. Simpan di dalam peti pembeku selama 1 jam atau hingga kelilingnya beku.
6. Keluarkan dan pukul hingga halus.
7. Masukkan semula ke dalam peti pembeku hingga keras.
Petua: Untuk meranumkan avocado, letak dalam beg kertas dengan sebiji pisang. Biar 1-2 hari. 
 tiap-tiap minggu beli tembikai ..buat air..tak puas minum kat kedai.

17 ulasan:

  1. nyum2..sdapnye..nk mntak sket kak..ehehehe

    BalasPadam
  2. assalamualaikum Kak Ina

    kira dah jadi le tuu
    nyam nyam

    Wassalam

    BalasPadam
  3. nyummy.. nyummy.. sedap je nmpk eskrim tu.. nk try wat gk la.. mekasih k.ina coz share resepi tu..

    BalasPadam
  4. best nya kak ina! mahu amik resepinya! hubby suka!

    BalasPadam
  5. sdpnye k.ina :)

    nk tnye sket, method no 6 tu,kne pukul pkai mixer ke lps dh keras?

    BalasPadam
  6. sedapnya! nak try buatlah! :)

    BalasPadam
  7. alamakkk sodap nye kak ..

    nnt ado geth bloger , wajib bawk ye kak

    BalasPadam
  8. kak ina, dd nak rasa aikerim tu...huhuhu...

    BalasPadam
  9. Wow, homeade ice cream looks sooooooooooooo refreshing la kak! Mintakkkk ;)

    BalasPadam
  10. ya allah..sedapnya tgk aiskrim tue.. lagi2 tengah sakit tekak nie, mmg ubat mujarab la kalau dpt makan..

    BalasPadam
  11. nak sikit, yummy betul:-)

    BalasPadam
  12. wah takleh challenge baskin and robbin..homemade macam kak ina lagi sedap :)

    BalasPadam
  13. kak janji tau bulan puase tak tnjuk gambar cm ni.... janji tau? kalau tak, saye mungkin kesini malam hari sj. heheheheheeee. terliuq! hihiii

    BalasPadam
  14. nampak sodap aiskrim tu tapi nak buek maleh. haha..boli kek kodai yo lah sonang...

    BalasPadam
  15. salam stormz..akak belasah pakai blender ajer..tak kuasa nak cari benda lain..

    tapi tak per..cuberlah guna mixer ..mana tau jadi lebih halus tekstur dia.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers