OOO

Rabu, Jun 23, 2010

Akhirnya Imam Muda Abe Shara tersingkir (Imam Muda Astro Oasis)

Sepuluh orang calon Imam Muda yang terpilih itu ialah

1.  Amiril Md Banin, 25, Kuala Lumpur; 
2.  Muhammad Asyraf Mohd Ridzuan, 26, Pulau Pinang;
3.  Ahmad Hazran Ahmad Kamal, 26, Negeri Sembilan;
4.  Hizbur Rahman Omar Zuhdi, 27, Kedah; 
5.  Muhammad Khairul Azhar Ghazali, 21, Kedah; 
6.  Nik Muhammad Adib Md Amin, 22, Kelantan; 
7.  Nuri Ali Arbain, 25, Pahang; 
8.  Sharafuddin Suaut, 26, Sarawak; 
9.  Ahmad Syakir Zamri, 19, Kelantan; dan 
10.  Mohd Taufek Mohd Noh, 27, Johor.

IMAM MUDA yang julung-julung kali diadakan di saluran yang sememangnya amat sinonim dengan penerbitan program-program yang mempunyai unsur-unsur pembelajaran dari sudut kerohanian dan pengetahuan ilmiah iaitu Astro Oasis.
Pengacara bagi program Imam Muda ialah Ustaz Dzulkarnain Hamzah atau pun di kenali dengan panggilan Ustaz Zul di kalangan penonton setia di Astro Oasis melalui program Kalam Suci.

 Bekas Imam Besar Masjid Negara, Datuk Hasan Mahmud Al Hafiz telah di lantik sebagai Mudir (Pengetua) yang akan membimbing calon-calon Iman Muda dan beliau akan di bantu pula oleh dua orang Murshyid (Mentor ) iaitu 

Ustaz Shahrizan Daud At Turabi; Ketua Imam di Masjid Muadz bin Jabal, Taman Setiawangsa dan Uztaz Syed Norhisyam Al Idrus; seorang penceramah bebas yang juga pernah terlibat dalam pelbagai program TV berunsurkan ilmu Islam.
Pada minggu pertama semua peserta Imam Muda telah  di bawa ke tanah perkuburan dan mereka di ajar cara menguruskan jenazah yang tidak di tuntut (berisiko tinggi/penyakit bahaya)...memang akak suker tenguk part yang ni..mengingatkan kita kepada kematian
semua peserta dibahagikan kepada 5 org setiap kumpulan dan mereka
semua telah melakukan tugasan dengan baik dan setiap pergerakkan di
di catat kat dalam kertas oleh panel....yang bagusnya semuanya tidak menunjukkan air muka jijik bila menatap mayat ini.
bertafakur  di kubur arwah yang tak berwaris setelah selamat di kebumikan
salah satu peserta menangis tersedu-sedu..sedih ..tapi akak tak faham sebab
dia cakap loghat kelantan kalau tak silap...

Minggu ke 2 pula tema dia kelahiran... bila di umumkan keputusan Imam Muda Adib tempat pertama, Imam Muda Taufek tempat ke 2 , Imam Muda Hizbur ke 3, Imam Muda Asyraf ke 4, ke 5 Imam Muda Azhar, Imam Muda Aran ke 6, ke 7 Imam Muda Miril, Imam Muda Abe Syara ke 8, Imam Muda Nuri ke 9 dan Imam Muda Syakir (peserta yang termuda sekali)  tempat terakhir..

Semua Imam Muda di bawa ke Rumah Dar Assaadah  (tempat perlindungan wanita bermasalah)di mana  cuma 5 orang imam muda telah menemuramah beberapa orang  pelatih yang telah terpesong cara kehidupannya.

Selepas itu mereka membentangkan kembali hasil temu ramah mereka  tentang anak luar nikah di depan hakim dan di situ mereka di kritik oleh pegawai yang hadir ...

Sedih tenguk Abe Shara menangis sebab terkenangkan jasa bapa beliau yang cuma bekerja sebagai pemandu. Kedua ustaz tidak berpuas hati di atas pembentangan semua peserta.


Setiap peserta di kritik oleh Ustaz Syed dan Ustaz Shahrizan (mursid)..tentang kelemahan dan prestasi mereka.
 Apabila Mudir Ustaz Hassan Mahmud Al Hafiz mengumumkan 4 peserta yang paling lemah iaitu IM Azhar, IM Asyraf, IM Adib dan IM Nuri..memang berdebar...
 rupernya memang tiada penyingkaran pada hari tersebut.  Alhamdulliah.
 Pada minggu ke 3 tema kanak-kanak pula di pilih dan setiap peserta akan di bawa tempat

 kanak-kanak Nur Salam di Chow Kit.

Sementara  itu Imam Muda Asyraf di pilih membaca kutbah semasa sembahyang Jumaat di Masjid Saidia Omar di Bukit Damansara, Kuala Lumpur.  Dalam program Imam Muda setiap mingguan semua peserta di kehendaki menjawab 50 soalan.

 Sebelum itu semua Imam Muda di beri motivasi oleh Dato’ Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah sebagai pakar motivasi pagi program ini.

 Kanak-kanak di bawak berjalan-jalan dan di bawa makan.  Imam muda di bahagikan kepada 2 kumpulan. Setiap dari mereka di beri seorang adik angkat dan mereka hendaklah mencari pendekatan terbaik bagaimana hendak memikat hati adik angkat masing-masing.  Bukan senang tau...ada yang bercerita dan menyanyi.
 Imam muda mengalirkan airmata semasa hendak berpisah dengan adik angkat
 setelah seharian dengan mereka di Rumah Nur Salam.

 Pada malam tersebut ....Mursid Ustaz Syed telah memanggil 3 orang Imam Muda dan mengulas prestasi yang telah di tunjukan oleh mereka pada tugasan kali ni.. ...IM Hizbur Rahman, IM Taufek dan  IM Adib (markah teori tinggi tapi praktikal kurang memuaskan).

Ustaz Shahrizan telah memanggil 3 orang Imam Muda iaitu  IM Nuri, IM   Muhammad Asyraf  dan IM Hazran dan mengulas prestasi mereka.

Empat orang pula iaitu IM Aran, IM Mirin, IM Abe Shara dan Ahmad Syakir di panggil untuk penyingkiran dan prestasi mereka amat mendukacitakan pihak mursid tetapi apabila IM Miril saja yang tinggal untuk saat penyingkiran tiba-tiba pada malam itu di umumkan tiada penyingkaran...sabar ajerlah.
 Setelah tiada  penyingkiran selama  4 minggu dan , akhirnya Sharafuddin Suaut, 26  peserta tunggal dari Borneo telah di singkir pada hari Jumaat lepas dan sekali gus tidak melayakkan beliau di gelar Imam Muda.  Beliau  ialah seorang Graduan Ijazah Sarjana Muda Usuluddin dan Falsafah dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Tema kelahiran pada minggu pertama merupakan cabaran getir baginya kerana memerlukan kemahiran komunikasi sebagai kekuatan.  Beliau juga merasakan tema remaja pada minggu keempat juga sedikit sukar, beliau mengaku sudah meramalkan dirinya sebagai peserta pertama yang akan meninggalkan rakan Imam Muda yang lain.

Walaupun Abe Shara telah kecundang, Pengetua Imam Muda, Datuk Hassan Mahmood berkata beliau masih lagi berpeluang mengikuti kursus intensif selama seminggu kelolaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Juara Imam Muda akan menerima tajaan penuh biasiswa ke Universiti Antarabangsa al-Madinan, Arab Saudi dan tawaran sebagai seorang Imam di salah sebuah masjid utama di Wilayah Persekutuan.

Selain itu, juara juga bakal membawa pulang wang tunai berjumlah RM20,000, sebuah komputer riba disamping pakej mengerjakan haji.

Jadi , jangan lupa menyaksikan rancangan Kapsul yang bersiaran pada setiap Isnin hingga Khamis di Astro Oasis pada pulul 6.55 petang manakala Imam Muda pula bersiaran pada setiap hari Jumaat pukul  9.00 malam.

4 ulasan:

  1. salaam

    i found dis prog so interesting

    especially d opening part

    a very2 good prog!

    BalasPadam
  2. wahhhhhhhhh...details sungguh kak ina pagi penerangan. Tp program ni mmg best. minggu ni tak tau sape yg tersingkir. (AJ dah tau awal2 tp sengaja takmo tanye dia) tak trill nnt. hehehehe..

    tp kan kak..bg ai la, lebih baik kalau xde peyingkiran. Kiranya bila final tu nnt pilih je yg mana terbaik. kan lagi elok camtu..:)

    BalasPadam
  3. wow.. detail betul untie bagi artikel kali ni.. tapi nak buat mcm mana.. dah nama program reality mesti ada penyingkiran..

    BalasPadam
  4. Tahniah sebab meminati imam muda. detail sekali penerangan di sni., bagus dan teruskan.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...