OOO

Isnin, Jun 14, 2010

Pak Pong Kat Gadek, Melaka

Hari Sabtu lepas, kami termasuk mak dan abah balik ke kampung kat Gadek sebab mak saudara buat kenduri kawin anak perempuan sulung.  
 Pergi  3 buah kereta. Anak buah yang paling kecik naik kereta dengan akak..
Tak buat sarapan, hb akak tak bagi buat bf, minum kat kedai ajer sebab nak tolak awal pagi.  Sampai kat Gadek pukul 9.00 lebih.  Orang kampung sibuk merewang ...tak ambil katering...
buat rojak johor (kawin kat melaka..buat rojak johorlah pulak)
alahai orang tua-tua yang kena rewang...orang muda dah tak ada kat kampung..bila ambil gambar..melatah pulaklah wan ni...
nak buek apo ambil gambar wan dah tuo ni...nak masuk blog...blog tu apo..ala masuk dalam computer...wan dah tuo dah...tak ado sapo nak tenguk..ala wan nak buek konangan ajo..
Cam biasalah..saudara mara makan dulu..menganga kakak long akak tenguk masak lemak rebung dan perut..sedapnya makan dengan nasi putih
Ira dan mak su  dia (ipar akak)
tuan punya blog mestilah ado..
sepupu akak...teman rapat masa kecik kat kampung ni..cuti sekolah mak dan abah pos kat kampung..rumah dia sebelah rumah uwan...umur dia setahun lebih mudo..nama pun samo..Lina..
oleh sebab tak ada tenaga (budak muda malasss betullah..nak kena arah baru buat)terpaksalah family kami tolong angkat pinggan dan lap...sabar ajer...
habis hilang segala keglamouran akak hari tu...
tak larat nak berdiri,duduklah pulak...buat sampai pengantin tiba
pak saudara ni pantang tenguk mike..nak menyanyi ajer
pengantin sudah tiba...sepupu yang ke berapa?  
Tak ingatlah..ramai bebona
bersanding di pelamin...buat kat luar ajer pelamin..nasib baik tak hujan..
orang melako ni..kalau tak ado bunga api (belah malam)
dan  silat tak sah gamaknya
wan...nak mangkuk sia antik tu yer..tak nak di kasinya.. alamak kalaulah dapat..tentu best kannnnn...lepas tu makan lagi sebelum balik

13 ulasan:

  1. boleh tak nak cakap, kak ina lawa sungguh la..anggun...tu tak mekap dengan rimmel lagi...hihihi

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kak Ina

    seronoknyerrr
    jumpa saudara mara

    betul kata Kancilbiru
    nampak cun la kak
    he he
    itu baru sekali merewang
    kalau selalu merewang, slimmm

    Wassalam

    BalasPadam
  3. yeah! sempoi jer... dah lama tak tgk orang gotong royong dan silat pengantin :)

    BalasPadam
  4. bila dok sibuk kenduri tak rasa penatnya kan...

    tapi bila dah habis... letihnya tak tertahan...

    BalasPadam
  5. ina..kat rumah arwah mak ada aje bakul sia.tu..yang satu ada yang bertingkat ada..takut reput macam tu aje..mak dah tak de..anak2 tak mau bawak pun..

    BalasPadam
  6. saya pon berkenan juge dgn bkl siah tu :D

    tu la org mude sekarang ni dh xde semangat gtg royong

    akak still maintain jer saya tgk ,hehe

    BalasPadam
  7. teringat pulak kenduri kendara zaman kakpah anak dara dulu. kalau ada kenduri kawin ni, anak2 dara lah yang dikerah untk basuh pinggan. Sekarang? mana ader lagi..

    BalasPadam
  8. x p tolong basuh pinggan kew?

    BalasPadam
  9. skrg nie mmg musim pengantin, sampai tak larat dah liza pegi

    BalasPadam
  10. salam kak

    betui kak ina... budk2 muda skang ni PEMALASSSSSSS...

    time pak su zr kawin bln 3 aritu tu pun sume org2 brumur je wat kejo...yg mude2 melepak dlm umh ..

    BalasPadam
  11. budak2 muda mmg dh tak nmpak dh kalau ada rewang2 ni..byk org yg berumur je..hmm

    BalasPadam
  12. salam, k ina....

    mmg sedeylaaa kalo nk banding kenduri zaman dlu ngan zaman skang.... takots nnti rewang tuh tinggei sejarah jer..... tp, mmg besh biler blk kg n jumpa sedara mara kan?

    BalasPadam
  13. memang seronok ramai-ramai.. biasalah kan cuti sekolah ramai org kahwin

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers