OOO

Jumaat, Julai 09, 2010

Kek Pisang Lembab Lagi

Bila sebut lembab ajer..boleh jadi maksud lain ek...lembab buat kerja...lembab bangun tidur...resepi ni dah try dulu dah...buat lagi tapi akak tabur pulak dengan hirisan badam yang telah di bakar sebentar...
Resepi kek ni akak ambil dari dapur Ah Mat Gebu...jangan lembab-lembab yer nak masak...nanti perut laparlah pulak..

Bahan-bahan
  • 250 g tepung gandum*
  • 1 camca teh soda bicarbonate*
  • 1/2 camca teh garam halus*(*digaul rata dan diayak)
  • 15 g ovallate
  • 150 g gula halus
  • 5 biji telur gred A
  • 125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
  • 100 g minyak jagung
  • 225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus
  • sedikit hirisan badam yang telah di bakar -tambah sendiri
Cara-cara
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan. (kalau guna tin kek warna hitam, turun kan suhu jadi 160C..sebab tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi).
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 – 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2. Taburkan kepingan badam tu yer
  4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang….

4 ulasan:

  1. wah nampak sedap je kek pisang akak...nak sikit..huhuhu kena buat nih...mixer dah kong ari tu banyak sangat buat kek

    BalasPadam
  2. sedapnyerrrrr macam nak try jer kak ina oiiiii

    BalasPadam
  3. kalau lembut dan sedap apa lagi makan le

    BalasPadam
  4. salam kak ina...sedapnya nampak kek pisag tu,memang fav kat umah ni...teringin lak nak cuba...tapi pisangnya belum ada lagi...tunggulah dulu.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers