OOO

Khamis, Julai 08, 2010

Menjengkit seharian (cerita pasal penat semalam)

Semalam penat sebab..
Dari pagi keluar hantar Imran ke sekolah...pastu dalam perjalanan nak ke Putrajaya..biasalah jalan jem arah nak ke Kuala Lumpur....perut pulak lapar ..ajak anak isi  perut  kat sini dulu..ala kat nasi lemak Tanglin kat Jalan Cenderasari....sebab kat Putrajaya tak tahu mana nak cari makan..
 bukan akak ajer shopping..cik abang ni pun sama..penuh  2 tangan
Kebetulan ada pulak Pasar Tani ...apa lagi..dompet tengah tebal..semua nak di beli...beli cempedak, pisang tanduk, umbut kelapa, nanas dan  segala macam kerepek....nasib baik Russhdi kata....

Dah mak..jomlah pergi cepat...nanti terlambat...

kalau idak mesti lagi keluar duit akak..nasib baik tak beli segala udang dan ikan kat situ..takkan nak beli sebab nak gi jalan jauh...nanti busuk pulak ikan tu.
Gi ke Putrajaya sebab nak buat passport anak sulung akak ni..pejabat imigrisen sebelah istana kehakiman  kat Presint 2..sesat barat dibuatnya sebab tak tahu jalan..

Dia tak boleh buat kat Wangsa Maju sebab special kes...(hilang passport).kena gi ke Hq samada ke Putrajaya ataupun ke Pusat Bandar Damansara..malas nak gi ke PBD tu...parking mahal pastu tpt tak selesa.

Masa Russhdi call... pegawai kat situ mula-mula  kata pergi  kat Presint 14..pusing-pusing cari tak jumpa...tanya dengan pengawal kat Blok D  dia kata dekat dgn mydin...cari-cari tak jumpa..tanya lagi orang kat bank..barulah jumpa tempat tu...rupernya  pejabat imigresen tu baru ajer di buka..ramai orang tak tau.

Bila sampai dan tanya  dengan pengawal kat situ..kat sini boleh ker buat passport baru kalau hilang..dia kata boleh..akak pun parking.  Tapi dah masuk kat dalam pejabat imigresen..dia kata tak boleh...terpaksa  juga kena buat  kat HQ kat Precint 2..Aduhai..geram tul..
Keluar balik dari tempat parking dan terus tuju ke Presint 2...Sampai kat sini dah pukul 11.00 lebih..nasib baik semua dokumen dah lengkap...tu pun kena ambil masa jugak nak buat ...sebab tunggu no naik...passport dia dulu nak tau hilang kat mana?

Hilang kat Jakarta pada tahun 2005..baru tahun ni baru nak buat...Nanti akak cerita camner boleh hilang yer.
Bila  dah settle..Russhdi bagitau kena penalti RM300.00...mak datuk mahalnya..sabar ajerlah..kena pulak tunggu 1 jam baru boleh siap...
akak pun ambil kesempatan jumpa member Amy yang kerja kat area sini..sebab nak ambil fridge magnet dari Jepun yang akak kirim tahun lepas.

Kalau tak posing mesti tak ada kenangan..jadi mestilah posingkan..walaupun orang pandang..apa kami peduli..lepas tu  gi makan..pusing balik ke pejabat Imigresen...sampai kena tunggu lagi sebab office buka balik pukul 2.00 petang...sabar ajerlah

 
Nak dekat pukul 3.00 baru siap semua..dengan hujan lebat kami pulang semula ke Gombak..terus ambil Imran kat sekolah..dan balik terus lepak..
Malam akak goreng nasi goreng kampung  stail akak..tumbuk cili api sebanyak  yang suker dengan bawang putih dan ikan bilis.   Goreng sikit ikan bilis dan bawang kecil.  Toskan.

Pastu tumis bahan tumbuk tadi..masukkan kicap cair dan sos tiram bersama lada putih..pastu masuk nasi...kacau-kacau ...rasalah..kalau tawar masukkan garam...guna api besar...kacau-kacau sampai nasi garing  sikit barulah ...masukkan telur (pukul sikit) kat tengah nasi (ketepikan nasi ke tepi) ...kacau kasi hancur.....dah jadi..tabur dengan daun sup dan hirisan cili merah bersama ikan bilis.
Pastu terus buat telur dadar macam Sheila Rusly ajar tu. ambik telur 3 biji..pukul kembang..pastu masukkan hirisan  bawang besar, sedikit garam dan lada putih, hirisan  cili merah, daun sup dan daun bawang....pastu campurkan mayonis...cedap weiii ..cuberlah..tapi terhitam sikitlah..nak cepat punyer pasal.

Lepas tu pengsanlah...

18 ulasan:

  1. nak cuba jugak la telur dadar 2..macam selera jer..eh..terleleh lak air luir..hehe..

    BalasPadam
  2. wah, lapar tgk telur dadar tuh..

    patut kak ina announce dlu nk g putrajaya.. sy tau la ckit2 direction putrajaya tuh..

    :-)

    BalasPadam
  3. pernah gak hilang passport tapi dapat passport sementara i.e. guna sekali aja untuk urusan kerja then sampai sekarang tak buat2 yang baru.....

    BalasPadam
  4. heheh..mmg penat tuh.,.satu hari ulang alik..
    Akak..sedap kan telur dadar mayonis tu..sue bleh kata seminggu 3..4 kali mesti buat..hehehhee

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Kak Ina

    Pejabat Imigrisen kat Sri Rampai bersebelahan Wangsa Maju kan ada kak

    saya buat tu hari pun dekat setengah hari juga

    kakitangan nye cakap
    setiap hari memang ramai, tak cukup kerusi, sejak bayaran baru buat passport.

    Wassalam

    BalasPadam
  6. fuhhh, sungguhsungguh penat.... duit terbang pula...tapi cemana pun, makan tetap besh :)

    BalasPadam
  7. la..kenapa tak cakap sampai putrajaya..saya duk sini la..hehe

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. ops..lupa..rumah saya belakang POJ (mahkamah) tu le..hehe

    Entri terbaru

    Selamat Hari Jadi Ke-18 buatku...

    BalasPadam
  10. salam kak..tgk nasi goreng ngan telur dadar tu kecur la plak-leh tiru ni kak :p~

    BalasPadam
  11. buat passport skrg senang dari dulu, dulu makan 2-3 bulan gak baru siap

    BalasPadam
  12. nasi goreng ngan telur dadar mmg best !hehe .

    BalasPadam
  13. Visiting here friend..Nice..Special contest bring to u.. Don’t Miss it!

    BalasPadam
  14. mak aii..mahalnya penalti..smpai rm300..truk tol diorg nih..huhuhuhu

    BalasPadam
  15. salam kak ina...lama tak ziarah akak.

    sy yg baca pun cam dpt rasa kepenatan akak hehehe...

    BalasPadam
  16. wohoooo...

    penat nyeeeee....

    pasport klu kt sini hilang..nauzubillah...takut....ngeee...

    tp cam best je nasi goreng kampung tumbuk cili padi banyak2 kasi pedas..kt sini org dia tak makan pedas..so xde cili padi..ada pun cili pe ntah yg besar2 tu..xpedas T___T

    BalasPadam
  17. memang penat kalau terkejar sana sini, kan...

    BalasPadam
  18. wah kak ina bertungkus lumus nampak sana sini ye pegi hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers