NAK DUIT RAYA TAK?

Cabaran Duit Raya 2014

ShoppingTime

Lazada Malaysia

Jumaat, September 24, 2010

Resepi Nasi Ayam Ipoh/Resepi Ayam Berempah


Kalau buat nasi ayam akak suka betul guna resepi nasi ayam ipoh..memang menjadi kesukaan anak-anak..kali ni akak makan dengan ayam berempah.  Jom layannnn
Bahan untuk nasi
3 cawan beras basmati (rendam dulu 20 minit pastu toskan)
4 1/2 cawan air rebusan air (sop)
2 inci halia*
3 biji bawang putih*
3 helai daun bawang (ambil bahagian bawah dia..yang ada buah tu sekali yer)
1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar sos tiram
2 helai daun pandan-siat dan simpul
4 sudu makan mentega (minyak pun boleh)
Bahan tumis(akak tambah yer)
1 batang kayu  manis
2 biji pelaga
2 biji cengkih
2 biji bunga lawang
1 biji bawang besar-hiris
3 biji bawang merah-hiris
2 biji bawang putih-hiris
Method Untuk Nasi
1.  Masukkan mentega/marjerin kedalam kuali dan biarkan cair baru masukkan rempah tumis dan bahan hiris.
2.  Kemudian masukkan bahan-bahan yang telah di kisar dan kacau sehingga naik bau.
3.  Kemudian masukkan batang bawang dan daun pandan dan bila dah layu sikit masukkan sos tiram dan minyak bijan.
4.  Kacau sekejap dan masukkan air rebusan ayam dan masukkan ke dalam periuk elektrik dan tambahkan sedikit garam.
5.  Bila nasi dah masak boleh di kareh/kacau dan dihidangkan.
Bahan sup ayam: ambil dari rumah ah mat gebu
3 ketul ayam potong kecil-akak ambil bahagian tulang
1 kiub pati ayam maggi
1 sup bunjut adabi
1 pokok daun sup, potong kasar
1 1/2 inci halia, dititik
4 ulas bawang putih di ketuk
Rempah tumis
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
1 camca teh serbuk lada hitam
air secukupnya (anggaran 3.5 liter)
garam secukup rasa
sedikit minyak
akak tambah
1 biji bawang besar,2 biji bawang kecil,2 biji bawang putih (semua di hiris halus)
untuk hiasan
daun sup dan bawang secukupnya-hiris  halus
bawang goreng
Cara membuatnya
1.  Dalam periuk, masukkan sedikit minyak dan tumis bahan tumis bersama bahan hiris.
2.  Bila dah naik bau baru masukkan bahan kisar dan sup bunjut..kacau lagi dan masukkan air bersama bahan-bahan lain dan juga serbuk lada hitam.
3.  Masak dengan api besar sehingga mendidih, kemudian kecilkan api, renih dalam 15  minit.  
4.  Sebelum tutup api masukkan garam dan  serbuk lada hitam dan sesuaikan rasa. 
 Kalau malas nak guna yang berbiji segala rempah tu..beli ajer yang dah siap kisar ..lagi sonang

Bahan-bahan

1 ekor ayam potong 16
3 batang serai*
6 biji bawang putih*
4 bawang merah*
1 sudu serbuk kunyit*
1-1 1/2 inci halia*
1-1 1/2  sudu makan ketumbar*
1-1 1/2 sudu makan jintan manis*
1/2 sudu makan jintan putih*
2 sudu makan rempah kari babas
2 sudu makan tepung beras
 garam secukupnya
4-6 tangkai daun kari
    Cara-caranya
      1.  Basuh ayam dan toskan.
      2.  Kisar bahan-bahan bertanda * dengan sedikit air.
      3.  Masukkan ke dalam bekas berisi ayam dan gaul rata semua bahan kisar.
      4.  Masukkan serbuk rempah kari dan tepung beras dan garam.
      5.  Peraplah selama mana yang boleh tapi sekurang-kurangnya 1 jam.
      6.  Goreng dalam minyak yang banyak secara deep fry dan masukkan bersama se tangkai daun kari.   Sedap di makan panas-panas.

      6 ulasan:

      1. salam ina..resepi nasi ayam ina yang dulu dah cuba..memang sedap..yang ini..nantilah..ada masa nak cuba jugak..terima kasih ina..

        BalasPadam
      2. oooo baru tau nak buat lebih kurang ayam berempah macam mana...boleh dicuba nie. tq kak ina.

        BalasPadam
      3. nak try nasi, ayam guna ayam bakar :)

        kak, saya dah email. tapi kalo kena tmbah/maklumat kurang bole la bgtau. hehehe,

        BalasPadam
      4. Sedap..sy dah cube sampai 3kali

        BalasPadam

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...