OOO

Rabu, Oktober 13, 2010

Ayam Panggang Honey BBQ

Ada blogger panggil ayam mengangkang ataupun terkangkang ataupun terkengkang..suka hati nak panggil apa lah yer..janji boleh makan.  Akak bakar hari Jumaat lepas.
Dah lama dah tak buat ayam bakar macam ni.  Akak pakai sos yang ni ajer.  Sonang cerita.

Bahan-bahan
1 ekor ayam-bersih dan di kelar-kelar keseluruhan badan pastu toskan.
5 biji bawang putih-tumbuk lumat
2 inci halia-tumbuk lumat
sos secukupnya

Cara-cara
1.  Lumurkan bawang putih dan halia ke seluruhan badan.
2.  Lepas tu lumurkan pulak sos.
3.  Perap selama 3 jam-kalau tak sabar nak bakar dan makan 1 jam pun boleh.
4.  Panaskan oven 200-220 C dan masukkan ayam guna api atas bawah.
5.  Setelah 20-30  minit  balikkan ayam dan sapu lagi sos.
6.  Bakar lagi dalam 20 minit dan sebelum keluarkan dari oven sapu sos lagi.
7.  Hidangkan panas-panas..jangan lupa pisau tajam yer..kalau tak ada pisau tajam..gunakan ajerlah kreativiti macam mana nak makan ayam tu.
Makanan sampingan- sup campbell dan ubi kentang goreng - tabur dengan serbuk cheese-macam kat mc d tu (waiter tu bagi lebih masa makan kat klia )

18 ulasan:

  1. ohh..sangat menarik lah ayam tu kak ina..hmm..nak tanye..sos tu akak dpt kat mana eh?mcm tak penah nampak je?

    BalasPadam
  2. ooo itu rahsia ayam jadi warna mcm tu...yum2

    BalasPadam
  3. Salam Kak,

    Pemberitahuan, saya dah bertukar bloglink yang baru... http://sw33tdarling.com.. anda dijemput, silalah berkunjung

    BalasPadam
  4. salam k.ina,
    fuhhhh tgk ayam panggang tu meleleh ayaq lioq tu....

    BalasPadam
  5. nampak menyelerakan...nyum nyum...

    BalasPadam
  6. kalau resepi mudah macam ni, teringin nak cuba..

    BalasPadam
  7. wahhh... sedapnye... minta izin tuk amik resepi yer kak.. =)

    BalasPadam
  8. wah.. menarik tertarik .. senang je ek kalau ade oven nih .. ermm .. tq kak ina .. saya mmg suke masak memasak nih sbb kaki makan .. hihi

    jemput ke rumah saya, kak ina ..

    BalasPadam
  9. erm..sedapnya tengok ayam ni..

    BalasPadam
  10. alahai..trus tetingat sup cambell kt dapur..thanks kak! saya nk p buat ni..hehe

    BalasPadam
  11. western resipi hari nie. Tapi simple n nampak sedap...

    BalasPadam
  12. salam kak....

    sedapnya.... ada lagi ke

    BalasPadam
  13. pERGHH KAK INA NIHH..MENGGODAAA LAAA..AYAM TUU..SABAU JEE..

    BalasPadam
  14. ayam akak seksi la akak..terus rasa lapar dah ni....adehhhh....

    BalasPadam
  15. WOW, sedapnye ayam bakar tuuuuuuu! Yummy...;)

    BalasPadam
  16. wakakaka.. memcm 'nama' :D .. len kali try ltk nama 'resepi ayam panggang kurang sopan' :D..
    apa pon.. dh namanya ayam panggang kompom sodappp..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers