OOO

Isnin, Ogos 29, 2011

Memang tak pandai nak buat

Kalau buat kukis akak pandailah.  Tapi bila kena part nak anyam ketupat, memang surrender.

Dalam keluarga kami yang pandai anyam ketupat cuma adik lelaki akak, tu pun lepas kawin baru dia boleh anyam.  Masa duduk di Setapak dulu mak akan upah orang suruh anyam.  Kami cuma isi beras dan rebus.
Bila berkawin dengan suami yang berasal dari Johor, suami akaklah yang kena buat kalau giliran beraya kat rumah mak di Kuala Lumpur.  Kalau balik ke kampung suami boleh dikatakan semua pandai anyam.  

Pernah lepas kawin suami dan mak mertua ajar, tapi tangan memang tak kreatif, cuma dapat buat sekerat jalan ajer.  Pastu tu ashik tak jadi,  terus tinggalkan.
Yang pandai anyam sekarang ni cuma Yana dan Russhdi mewarisi kemahiran dari ayah mereka.  Ira tak pernah cuba..Firdaus cuma tolong potongkan daun sahaja.

Oleh kerana tahun ni giliran beraya kat umah mak, suami dan abang ipar kena anyam dalam 100 ketupat dari pagi tadi.  Jap lagi siaplah dan esok pepagi boleh rebus.  Akak cuma pandai isi beras ajer.  Jadilah kan.

Esok baru masak rendang ayam, rendang daging dan sambal sotong kering.  Kena tunggu semua balik baru meriah nak masak bebanyak.

p/s nasib baiklah ada yang pandai menganyam, kalau idak beli ketupat segera udahlah.

12 ulasan:

  1. kitaorang buat nasi impit jer kak
    pastu lemang pun tak cari lagi buluh nih.... ehehehee

    BalasPadam
  2. kena blajar gk anyam ketupat ni kak..

    BalasPadam
  3. saya tak expert lagi nk buat..ala2 kura2 lagi..orang dh siap 5, saya baru 1.... tp saya pandai buat ketupat palas...

    Slamat Hari Raya kak Ina !! Maaf Zahir Batin...

    BalasPadam
  4. Teman ni lagi teruk. Tahu makan je.. hehe.

    BalasPadam
  5. Saya pun tak pandai anyam la kak..

    Selamat hari raya aidil fitri maaf zahir batin utk akak sekeluarga.

    BalasPadam
  6. Semakin terasa kehangatan Syawal bila baca N3 ini. Selamat hari raya Kak Ina.

    BalasPadam
  7. suka anyam ketupat dulu.. skrg dah 5 thn x mengaya xtau ingt lg ke tak.. ;)selamat hari raya k ina..

    BalasPadam
  8. kalau saya mungkin cuma tau nak idupkan api jer untuk di rebus.... hehehehhe

    BalasPadam
  9. samalah ayu pun tak reti.. takat boh beras okeylah.
    salam lebaran utk kak ina sklrg

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah arwah atok sempat ajar saya dulu. Semalam saya anyam ketupat 50 biji 2 jam jer... Itupun saya rasa lambat dah... Malam nie baru nak rebus..hehehhe. Anak2 akak dah pandai tu, ada la penyambung warisan kan kakkk...

    Kak Ina..Selamat Hari Raya yer....

    BalasPadam
  11. akak;
    selamat hari raya maaf zahir dan batin ye....tahun depan leh upah saya anyam ketupat...saya pandai...saya pandai....

    BalasPadam
  12. kebanyak member org johor pandai anyam ketupat nie....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers