OOO

Ahad, November 27, 2011

Sambal Totok Jawa Johor

Totok tu maksudnya asli kan...kalau silap harap betulkan yer

Masa balik kampung hari raya haji yang lalu, dek sebab jemu makan sup daging, lauk ayam anak buah suami akak buat sambal ni.  Ayah dia memang asal orang Jawa (tak silap Parit Balang Kecil) kat Muar.  First round licin akak tak sempat rasa.


Second round dia buat malam tu..fuhhh berebut makan dengan nasi panas..sedaplah..tapi dek sebab perut akak tak tahan pedas sekarang ni..kenalah berulang alik kat tandas.


Masa balik rumah dek kerana teringat-ingat kesedapan sambal ni akak buat lagi..fuhhh layan habis dengan nasi panas dan ikan masin goreng. Wah kalau makan camnilah selalu boleh simpan banyak duit kan..jimat memang jimat.

Akak buat tak sukat sangat tapi nak senang tepek resepi akak ambil dari SINI

Bahan-bahan
Segenggam ikan bilis
10-15 tangkai cili padi kampung
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih

Minyak utk menggoreng
Garam & gula secukup rasa 

sedikit jus limau kasturi-jika suka
1 inci belacan - akak tak letak


Cara-caranya
  1. Mula-mula, goreng ikan bilis sehingga garing. 
  2. Angkat dan goreng seketika bawang merah,belacan dan bawang putih, angkat. Kemudian goreng cili padi tadi. 
  3. Pastikan anda menutup kuali, kalau tidak cili padi akan meletup-letup. Tumbuk kesemuanya.
  4. Tapi kalau mahu ikan bilis yg terasa rangup ketika di makan, tumbuk kasar ikan bilis kemudian sekali. Perahkan limau kasturi mengikut citarasa anda.

11 ulasan:

  1. alamak.. akak ni selalu bikin saya lapar la.. tergugat iman nak jaga badan konon.. haha

    BalasPadam
  2. lagi pedas lagi terbako...sedap!!!

    BalasPadam
  3. Sedappppnya Kak Ina..nanti saya nak buat juga lah..sbb cik abang saya pun orang Jawa jugak..jawa Parit Raja, BP! hehehe...

    Wes Mangan....?

    hahaha

    Azzah8
    http://nurazzah8.blogspot.com/

    BalasPadam
  4. sy panggil sambal jawa. mmg mabeles makan dgn nasi panas. tak pandang dah lauk lain.

    sy selalu belah sikit ( jgn sampai terbelah dua) cili padi sbb x nak bg dia meletup.

    BalasPadam
  5. saya suka sambal nih.. mabeles.. makan dgn nasi panas2.. best kalo ade ulam..

    BalasPadam
  6. mak saya selalu buat sambal ni...mudah dan sedap!!...

    BalasPadam
  7. Nak buat macam senang je, nanti nak try lah..
    Tq kak ina ina syer resepi ni..

    BalasPadam
  8. hari ni baru saya tau nama dia sambal totok..selama ni duk panggil sambal ikan bilis hak pedas tu...hihi...lawan nasi putih panas sedap kan...

    BalasPadam
  9. kita suka guna cili hijau dan merah jer... pedas x la mengaum macam guna cili padi. mulut n perut dah x tahan pedas dah... ada sambal ni x usik yg lain dah...

    BalasPadam
  10. pernah makan gak..tapi dia letak belimbing buluh skali..jadi masam2 pedas, masin heheh

    BalasPadam
  11. Makan dengan bubur nasi pun sedap...

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers