OOO

Jumaat, Februari 03, 2012

Enaknya Bika Mariana

Semuga N3 Mimpi Buruk Naik Air Asia akak tu akan menjadi iktibar kepada sesiapa yang akan menaiki Air Asia nanti.  Bukan nak kata Air Asia tak bagus, sebab ada Air Asialah kita boleh terbang ke destinasi pilihan dengan tambang murah.  Tapi biar pun tambang murah mereka kena juga bagi services yang terbaik buat pelanggan.

Dulu pernah gak naik Air Asia tapi tak pernah terjadi hal macam tu.  Sekarang ni kalau nak jejalan naik Air Asia kena pastikan ada sepersalinan baju kat dalam beg yang bawa di atas termasuklah ubat-ubatan dan alat penjagaan diri.  Tapi kan mana boleh bawa cecair cam syampoo/pencuci muka jenis cecair kat atas kan..kena gak letak kat kargo.

Akak bercuti ke Bukit Tinggi Padang bersama dengan member office hb bersama isteri, anak-anak dan kerabat mereka.  Akak sorang ajer yang ikut sebab nak tenguk camner rupa Bukit Tinggi ni.
Masa dalam perjalanan dari Padang ke Bukit Tinggi,  dorang bawa ke tempat  ini.  Mula-mula hairan gak apa kebenda yang dorang bakar.
 
Bila dah turun dan pergi ke tempat pembakaran..teruja gak tenguk dorang bakar  sejenia kueh yang di panggil Bika ini.  Bika yang dibuat di sini di panggil  Bika Si Mariana memang  terkenal terletak di Daerah Kotobaru Padang Panjang
 
Di perbuat dari di perbuat dari santan, tepung beras, gula merah, parutan kelapa dan telah di adun dengan cara yang sangat unik,  mungkin sebab itulah rasa Bika Si Mariana ini berbeza dengan tempat lain.  Memang banyak ada gerai jualan Bika tetapi Bika Si Mariana gak yang menjadi sebutan ramai.
 
Adonan Bika yang siap di adun,  di bakar dalam belanga dan  di panggang di atas tungku api kemudian  diatasnya ditutup dan dibakar lagi dengan bara api.
 
Bila di masak dengan cara tradisional dengan menggunakan kayu api, tentulah hasilnya menakjubkan..wangi bau Bika ni masa di angkat.  Pastu kat bawah di lapisi dengan daun pisang..waduh tak sabar nak merasa..
Terima kasih buat ketua rombongan Kak Ramlah yang belanja Bika Si Mariana ini.  Bika ni enak di makan panas-panas..walaupun perut dah kenyang akak tak melepaskan peluang merasa Bika sedap ini.
Masa balik pun Kak Ramlah belanja lagi makan Bika ni...memang sedap..teringat sampai sekarang.

Sape yang nak gi ke Bukit Tinggi mintalah pemandu bas singgah kat sini yer.

16 ulasan:

  1. ondeh lamak bana uni pai ka padang du.
    udara dingin di sitan insyaallah den kan pai lai ka bukik tinggi du

    BalasPadam
  2. saya gigit jari ni je kak ina.. tengok sedap sungguh akak makan tu..

    kak ina, saya nak link2 ya..

    BalasPadam
  3. terliur saya tgk kak ina makan bika nie,
    takpe..insyallah nanti june saya sampai bukit tinggi

    BalasPadam
  4. owh gitu rupanya bika.. jauh tu nak kena ke Bukit Tinggi..

    BalasPadam
  5. tanah tumpah darah arwah opah dan atuk saya bukit tinggi tu...bila la saya nak sampai? hehe

    BalasPadam
  6. Ina...bestnya ... dah sampai Bukit Tinggi... kita ada perancangan utk ke sana Mac nanti...tapi belum dpt green lite dari cik abang... tunggu aje lah...

    BalasPadam
  7. macam kuah bekang pulak saya tengok. kuih tu ada kat trg :)

    BalasPadam
  8. ingatkan jajan BIKA td..hehehhe

    BalasPadam
  9. first time dengar bika tu, nengok kak ina makan cam sodap je : )

    BalasPadam
  10. tak pernah tau pasal bika, ingatkan bika ni bika keropok jajan tu

    BalasPadam
  11. wahh..menarik, dimasak dengan kayu..mesti sedap nii..

    BalasPadam
  12. ade route terus ke sini ke kak? ke turun di Padang dulu? sy penah g Bkt Tinggi nih zaman bila ntah hehe lama sungguh dah.. sbbnye visit family mentua abang saya kt situ.. sejuk tmptnye sbb bwh gunung.. tp xpasan plak psl Bika nih.. rugi.. rugi..

    BalasPadam
  13. mcm seap je kuih tu..mcm kuih bengkang ke..lemak2 gitu..

    BalasPadam

  14. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...