OOO

Khamis, Februari 09, 2012

Masak Lemak Cili Api Ikan Masin Dengan Nanas

 Sekali sekala masakan camni memang enak kan.  Tapi hb dan akak ajer yang suka.  Anak-anak kurang sukalah pulak. Alahaiiiiii...

Bahan-bahan

1 keping ikan talang-potong 4-ikan sepat masin pun sodap  
1 keping ikan kurau-potong 4  
8-10 biji cili api         )  
1/2 inci kunyit hidup )
sedikit garam             ) tumbuk lumat
sedikit serbuk kunyit )  
1 biji nanas madu -di potong kecil  
2 cawan santan 
1 cawan air 
1 batang serai-titik  
1 asam keping
    CARA MEMASAK:
    1.  Potong ikan masin 3 bahagian dan rendam sebentar. Toskan
    2.  Leburkan (masukkan) bahan tumbuk termasuk serai, santan, air, asam keping  ke dalam periuk.
    3. Kemudian masak diatas api yang sederhana besar sampai kuah agak mendidih. 
    4. Masukkan ikan masin dan nanas kacau semua bahan dan biarkan sampai kuah mendidih
    5. Rasa dulu..jika tak cukup masin tambah garam..jika ok tutup api.

    16 ulasan:

    1. wah sedap ni kak.. baru makan ari tu rumah mak mertua kenduri.. tapi saya tak berapa reti makan ikan masin.. hehe

      BalasPadam
    2. kak Ina....my feveret nih...lamaaaaaaaa x makan

      BalasPadam
    3. peerrhhh... nyummy =) lapar la pulak. hohoho >_<"

      BalasPadam
    4. kecur,nti dah berumur mcm saya suka la anak2 tu hehe

      BalasPadam
    5. wow..lipsmacking gooood...
      just found your space...amazing space you have..
      excellent recipe collection with nice presentation..
      Am your happy follower now..;)
      do stop by mine sometime..
      Tasty Appetite

      BalasPadam
    6. bestnya kalo makan nasi putih panas2..

      BalasPadam
    7. Sedap tuh.. masak lemak ikan masin nenas style nogori tuh..nyum2.. :) buat plak kuah2 tuh pekat.. aduhai..

      BalasPadam
    8. Sodap ni kak, sure nak kena ada nasi tambah..

      BalasPadam
    9. Yummeh ...saya pun sama minat nih!sedapnya

      BalasPadam
    10. Sedapnyer..

      Dah lama tak makan :)

      BalasPadam
    11. Nyum nyum..sedap mata memandang,sedap lagi kalau dapat merasa...hihi

      BalasPadam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Google+ Followers