OOO

Isnin, Mac 26, 2012

Ayam Panggang Berserai Lagi

 Kadang dek kerana bosan ashik makan berat, akak buat makan stail camni.  Tapi kenalah perap dulu ayam ni dari pagi, petang baru masuk oven. Dulu dah pernah buat..akak buat 2 kali ganda dari resepi.Akak ambil resepi dari blog hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam-akak guna kepak ayam
  • *1/2 labu bawang putih
  • *2 inci halia
  • *1-2 batang serai
  • 1 sudu makan lada hitam - tumbuk kasar
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1-2 sudu makan madu
  • garam sedikit
  • 1 biji lemon-ambil jus
  • butter - potong kecil @ minyak zaitun
  • kali ni akak guna Russet potato sebab cepat masak dan  bawang besar - hiris 
  • akak tambah : 1 sudu makan sos tiram
 alahai..tersangatlah hitam tapi sodapp
Cara-cara
  • Blend bahan bertanda * dengan sedikit sahaja air asal berpusing.
  • Campurkan bahan blend dengan kicap, lada hitam, madu, sedikit garam dan juga perahan lemon sedikit. Gaul.
  • Lumurkan pada ayam dan baki rempah lumur pada kentang dan juga bawang. (tak buat pun..akak letak ajer macamtu). Masukkan dalam mangkuk tahan panas. Perap sekurang-kurangnya 2-3 jam atau semalaman.
  • Panaskan oven. Selitkan potongan butter di celah2 ayam. dan bakar suhu 180 selama 1jam atau sehingga ayam masak. Setiap 15-20 minit jirus2kan air ayam ke atas ayam supaya permukaan atas tidak terlalu kering dan juicy. (malas nak buat jadi ayam nampak kering/hitam)
goreng ubi kentang
cuma panaskan  campbell soup
 Dek kerana malas akak masukkan kobis dan carrot dalam f/p..keluarkan baru masuk semua bahan yang lain

Bahan-bahan
  • 1 batang karot - sagat atau racik halus
  • 1/2 kobis -racik halus
  • 1 cawan mayonis (akak guna Lady's Choice Real Mayonnaise)
  • 2 sudu besar air sejuk
  • 1 sudu makan gula-optional
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 1 sb. jus limau kasturi/lemon
Cara-Cara:-
Campurkan semua bahan2 sos dan masukkan sayuran, gaul semua bahan hingga rata dan sebati. Sejukkan dalam petisejuk 2-3 jam.

3 ulasan:

  1. Hayam tu perlu dibalik2 kan tak kak? Saya pernah jugak nak bakar guna oven, tapi ayam tu nmpak cam bodoh je. Huhu. Tak cantik rupanya. Hangus tak sekata.

    BalasPadam
  2. sedapnyer ...memang tengah rajin membakar ayam ....nak try resipi KaK iNA JUGAK NI

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers