OOO

Selasa, April 10, 2012

Ikan Keli Bakar Atas Kuali

Korang jangan kata N3 pasal kemutan tu lucah ek..akak malu gak nak taip tapi bila fikirkan apalah salahnya kita sebagai wanita berkongsi info sebegitu kan.  Maaflah jika ada yang rasa geli geleman dan menyampah baca N3 alat kemutan tu yer
Balik dari berspa hari selasa lepas, perut dah rasa lapar.  Al maklumlah dah nak dekat pukul 3.00 lebih.  Akak singgah makan ikan bakar kat Jalan Bellamy tapi kedai kegemaran akak dah tutup dah sebab ikan bakar dah habis.  

Terpaksalah makan kat kedai yang lain, akak ambik ikan keli bakar seekor, nasi, sedikit  kuah masak lemak pisang dan kerabu kacang botol bersama air kopi.  Bila bayar kena dalam RM10.00..waduh boleh tahan gak kalau makan kat luar ni sekali sekala.  Rasanya ikan keli bakar tu dalam RM5.00-RM6.00 kot.

Sebab tak puas makan tadi akak buat ikan bakar versi akak.  Bagi akak dan anak-anak rasa sedap tapi tak taulah tekak orang lain.

Bahan-bahan utama
8 ekor ikan keli
Bahan-bahan lain
  • 8 sudu makan cili kisar
  • 5 biji bawang kecil*
  • 4 biji bawang putih*
  • 1 biji bawang besar*
  • 3 batang serai*
  • 1 1/2 inci halia*
  • 1 inci lengkuas*
  • 1 inci kunyit hidup*
  • 2 helai daun kunyit*
  • 2- 3 sudu makan gula castor
  • 1/2 sudu teh jus asam jawa adabi-klu yg biasa bubuh 1 sudu makan
  • garam secukupnya
  • minyak dan daun pisang
  • 2 biji limau kasturi
Cara-caranya
1. Kisar semua bahan bertanda *.
2. Masukkan minyak dan tumis semua bahan sehingga naik minyak.

3. Masukkan  gula castor, jus asam jawa dan garam.

4. Rasa dulu barulah di padam api. Sejukkan.

5. Bersihkan ikan dan perapkan ikan bersama garam dan jus limau kasturi.

6. Biarkan selama 10-15 minit baru di cuci bersih.
7. Lumurkan sambal ke atas ikan.
 Pastu bakarlah kat atas kuali leper ke...atas non stick pan ke...atas arang ke atau dalam oven....kalau bakar atas arang lagi best......kalau nak makan baru bakar...makan panas-panas pun sodap.....perah dengan asam limau kasturi.

p/s kalau nak tenguk gambar bolehlah kat IKAN BAKAR KAK INA
 

3 ulasan:

  1. nampak sangat sedap.. kid suka ikan keli..

    BalasPadam
  2. Nyum2, boleh try ni. Tq Kak Ina.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers