OOO

Ahad, November 18, 2012

Penting Ker Page Rank Ek

Baru perasan yang blog akak dah dapat PR4 minggu ini.  Dulu pernah gak mencecah pr4..tapi jatuh balik ke pr3..tak taulah entah kenapa.

Syukur alhamdulliah..seronok tak terkata. Google PageRank boleh diibaratkan seperti bilangan bintang yang diberikan kepada hotel-hotel seperti hotel 5 bintang, 4 bintang dan sebagainya

Kenapa akak suka? Jom baca tips pasal PR ni.  Akak tak berapa pandai tapi akak suka baca tips dengan mencarinya di google.


Sebuah blog yang memiliki PageRank tinggi akan mudah sekali ditemukan di dalam search engine, contohnya pada pencarian sebuah keyword yang sama, search engine akan cenderung menampilkan halaman blog yang PageRank tinggi dahulu kemudian halaman PageRank yang dibawahnya.

Hasil pencarian search engine akan mencari halaman-halaman yang dianggap berkualiti yang kemudian ditampilkan pada halaman pertama search engine, secara otomatikmya halaman-halaman tersebut akan kebanjiran trafik dari para pengunjung dan ini akan membuatkan blog yang anda  semakin popular.

Bila kita sudah memiliki sebuah blog yang popular, dengan banyak pengunjung setia yang datang setiap harinya untuk mendapatkan update kandungan yang mereka sukai, hal demikian tentu saja akan sangat baik untuk dijadikan ladang bisnis. 

Contohnya bila blog yang anda miliki tentang jual beli suatu produk, maka peluang untuk produk anda lebih dikenali dan diminati akan lebih tinggi 

Contoh lainnya bila anda mengkomersilkan blog anda untuk dipasangkan iklan maka para sponsor atau advertiser tidak ragu untuk menempatkan promosi produk dan di blog anda dan tentu saja dengan bayaran yang diberikan kepada anda. 

Sebenarnya masih banyak sekali manfaat dan hal penting lainnya bisa didapatkan dari memiliki blog yang PageRank tinggi, seperti mengikuti program me-review, menjual link, program CPM (Cost Per Impression) yang memberlakukan syarat batasan minimal pengunjung setiap harinya. dll.

SUMBER 

Maksud Dan Fungsi Pagerank (PR) 
Maksud – Pagerank adalah sesuatu kayu ukur kepercayaan kualiti sesebuah blog yang di anugerahkan oleh google setelah melihat kriteria yang di tetapkan untuk menilai sesebuah blog.
Kiraan Pagerank – Semakin besar jumlah pagerank yang di berikan google, maka semakin bernilai dan mendapat kepercayaan blog tersebut daripada google. Hitungannya dari PR0 hingga PR10 sahaja.
Fungsi – Macam aku jelaskan tadi nilai pagerank adalah kayu ukur kepercayaan kualiti sesebuah blog. So dalam hal ini, pada SERP google artikel-artikel blog yang memiliki PR tinggi akan mudah mendapat posisi yang baik dengan mudah jika kena caranya berbanding blog PR rendah.
Contoh : Blog aku hanya berstatus PR0 dan manakala blog dia PR9. Kami buat entri yang berformat sama dan tiada kelebihan masing-masing disitu. Dalam persaingan itu, blog yang memiliki PR lebih tinggi akan di anggap lebih penting dan lebih di berikan kepercayaan di posisi yang lebih baik pada search engine google. Namun ini tidak bermakna blog yang memiliki PR rendah tidak boleh mengatasi blog PR tinggi jika kita ambil tahu kriteria SEO yang berkaitan dengan kehendak google.
Sumber :  www.forblogger.net

N3 ni khas buat pengomen yang bertanya tentang PR ni
Kamu boleh google  donnyien..banyak tips yang di berikan oleh blogger yang pandai tentang hal ni.  Salah satu tipsnya anda boleh baca di  blog Denaihati.

p/s Tapi nak dapatkannya mudah..nak mengekalkannya memang payah.

14 ulasan:

  1. kene blaja lagi dr blogger2 otai ni...

    BalasPadam
  2. PR ptg juga kpd pengiklan kerana ia memberi makna tertentu kpd blog :)
    tp x semestinya begitu penting bukan? hehhee

    BalasPadam
  3. Eh, kita pun PR4 lah,.. kita igt x bagus, ada org kata ngan kita yang PR kena kechik,.. huhuhuu. Salah faham lah nie, TQ info kat Ina. :))

    BalasPadam
  4. waahh..tahniah kak ina...x reti jugak mende mende ni..main redah je menulis...hehehe

    BalasPadam
  5. blog saya baru PR1..tengah cuba untuk menaikkan PR ke tahap yang lebih tinggi..nice info kak.

    entry terbaru : Dua Kemalangan Dalam Tempoh 1 Hari

    BalasPadam
  6. Tahniah sekali lagi kakinakl dapat pr4,betul kata awak, nak maintain tu memang susah, terima kasih juga kepada denaihati..

    BalasPadam
  7. saya cukup kagum dengan blog awak, walaupun menggunakan platform blogspot tapi mempunyai pr yang tinggi. Bukan senang nak dapat tu, harap blog saya akan naik untuk update yang akan datang. mudah2an..

    BalasPadam
  8. waah, best tu, masih lagi pr0 setakat ini, harap naik kali seterusnya

    BalasPadam
  9. bergantung pada advertiser.... sesetengah tengok PR nie... tapi lately ramai yang pandang ( pengiklan ) berapa followers or fanpages LIKE yang kita ada....

    BalasPadam
  10. tqs for sharing kak ina..

    tqs jgk kongsi citer kat padang/bukittinggi hari tu.. saya baru balik ni..

    BalasPadam
  11. perghhhhhh pr4 mmg terbaik laaa

    BalasPadam
  12. wow taniah diucapkan oleh Puan , huh tak macam blog saya dari PR 2 jatuh PR 1, tapi pape pon bagi saya PR tak penting dah sekarang ini , yang penting adalah enjoys dengan blog sendiri...walaupun pr rendah tapi still dapat duduk di top 10 SE.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...