OOO

Ad

Ahad, Februari 10, 2013

Kota Lama Duyong

Selalu gi Kuala Terengganu kami akan  ke Masjid Kristal ..tapi kali kami cuma tenguk dari jauh ajer.

Oleh sebab rasa bosan duk dalam kami gi jejalan di sekitar Kuala Terengganu dan singgah di Kota Lama Duyong yang  terletak di Pulau Duyung kira-kira tujuh kilometer dari pusat bandar.

Kota Lama Duyong berada ditengah-tengah kawasan perkampungan nelayan di Pulau Duyong dan mudah untuk dijumpai kerana ianya merupakan satu-satunya bangunan yang unik di sini. 
Di kelilingi oleh rumah penduduk tempatan di Pulau Duyong juga ialah lokasi penganjuran Piala Monsun, Ri-Yaz Heritage Marina Resort & Spa dan pembinaan pangsapuri mampu milik, nyata amat membanggakan penduduk tempatan.

Tidak lengkap dengan itu, lokasi Pulau Duyong menghadap Laut Cina Selatan sememangnya terkenal dengan pelbagai bahan sejarah yang unik dan menarik.



Kota Lama Duyong antara bahan sejarah yang kekal hingga hari ini. Dibina pada tahun 1920, kota ini pada awalnya digunakan oleh individu tertentu dan kumpulan agama Islam untuk mengajar penduduk kampung membaca al-Quran.


Dipercayai bahan yang digunakan untuk membinanya termasuk madu, putih telur dan batu. Setelah musnah akibat banjir pada tahun 1986, ia dibaikpulih pada tahun 1999 tanpa mengubah struktur pembinaan.


Bangunan bersejarah itu dibina hasil cetusan idea pegawai senior di jabatan pentadbiran Terengganu iaitu Dato' Biji Sura

 Kota Lama Duyong terletak di Pulau Duyung kira-kira tujuh kilometer dari pusat bandar. Kota Duyong mempunyai 9 buah bumbung yang menutupi beberapa bahagian yang bersambungan dengan dapur, bilik mandi, sarung beranda dan titian. Reka bentuknya mirip Istana Kecik Raja Melayu tetapi diperkayakan lagi dengan memasukkan unsur-unsur pengaruh seni bina asing seperti Corinthian atau Mesir terutama pada tiang dan dinding batu. Bangunan rumah ini memperlihatkan jenis rumah tradisional Melayu Terengganu iaitu Bujang Berepeleh, Lima Bungkus dan Potong Belanda dengan dihiasi ukiran sobek di sekeliling beranda.

Sumber : google


Daripada tulisan tugu tanda Kota Lama Duyong ini mencatatkan :

Kota Lama Duyong terletak di Pulau Duyong kira-kira tujuh kilometer dari Pusat Bandar. Kota Duyong mempunyai 9 buah bumbung yang menutupi beberapa bahagian yang bersambungan dengan dapur, bilik mandi, sarung, beranda dan titian. Reka bentuknya mirip Istana Kecil Raja Melayu tetapi diperkayakan lagi dengan memasukkan unsur-unsur pengaruh seni bina asing seperti Corinthian atau Mesir terutama pada tiang dan dinding batu. Bangunan (rumah) ini memperlihatkan jenis rumah tradisional Melayu Terengganu iaitu Bujang Berepeleh, Lima Bungkus dan Potong Belanda dengan dihias ukiran sobek di sekeliling beranda.”

Tapi sayangnya kami tak dapat masuk ke dalam..tak di buka sebab cuti hari Jumaat.

13 ulasan:

  1. wah senireka bangunan ada ciri ciri seni dari Mesir ye? terbaikkkkk

    BalasPadam
  2. bestnye kalo dpt jln2 tmpt bersejarah cmni..lov suka bngunan2 or tmpt2 sejarah

    rasa seronok dpt merasai berada kt tmpt2 bsejarah ni kan..berbagai cerita boleh kite dgr n kite ketahuii

    best best..

    BalasPadam
  3. waaaa...teringinnya nak pergi tempat-tempat macam itu.

    BalasPadam
  4. name pon menarik,first time tau

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum kak Ina

    saya belum sampai kat sini lagi

    BalasPadam
  6. hebatnya,, baru hari sabtu hari tu gi ganu,, tak pernah jejak agi masjid kristal,, nampak dari jauh je,,

    BalasPadam
  7. suka tgok rumah2 traditional melayu..unik..

    BalasPadam
  8. Cantik kan.. Nurul pun lama dah x g sini.. kak Ina ade pergi masjid kristal tak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak gilah sebab dah byk kali pegi..nak tgk tpt lain pulak

      Padam
  9. assalamualaikum...sya nk tyer pndpat semua mengenai lokasi, keadaan sekeliling kota lama duyung yg brada di tgah2 kawasan rumah penduduk kg...lau ada cdagan amat diperlukan...for my research n utk pnambahbaikan kota ini...tq

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers