OOO

Ad

Jumaat, Mac 08, 2013

Hisap Puting Kosong

Assalammualaikum semua

Nyut..nyut...nyut..comel ajer kan bila nampak baby hisap puting yang ada macam-macam pesen sekarang. 

Puting kosong digunakan dengan alasan orang tua akak ...untuk bagi baby diam dan tenang ..biar tak ashik melalak. Bila dah guna...banyak pula mulut bising kata..
wah hisap puting..comeiii...tapi nanti dah besar ...gigi jongang..

oklah jom baca pot pet tentang puting ni ikut pengalaman akak pulak yer.


Russhdi  tak hisap puting sebab selepas pantang..mak akak jaga selama 4 bulan ajer..lagipun russhdi ni masa kecik baik..tak banyak kerenah dan tak kua melalak...baik ajer masa kecil..lagipun akak berhenti kerja ikut suami ke JB masa Russhdi 6 bulan.  
 Firdaus pun sama..akak memang tak kasi langsung sebab dia pun tak banyak kerenah..baik cam Russhdi..lagipun Russhdi rajin layan adik dia sebab masa Firdaus lahir Russhdi dah 2 tahun.
 
Yana lahir selang setahun..pasai..ada kisahnya kat N3 yang lama ..penat gak jaga budak kecik 2 orang ni..
Comeiiii tak Yana hisap puting..sebab banyak ragam..ashik bunyi ajer..
Ira memang mak akak jaga dari umur 2 bulan lagi..jarak Ira dengan Yana 7 tahun. Mak akak pun bagi puting..tapi tak ada pula gambar Ira hisap puting...ishhh. Alasan mak sebab puting boleh membantu menenangkan dan senang tidur lama.
Imran pun mak akak jaga dari lepas pantang..mak pun suruh bagi puting..tapi masa ni puting dah jual yang lawa-lawa..akak suka tukar puting baru yang cun bila tenguk puting lama dah buruk. Imran lama gak hisap..dekat umur 2 tahun lebih baru dia tak mintak.
Dah besar camni Yan dah tak hisap dah puting..senang pulak tu..syukur tak hisap sampai umur 3 tahun

Ira pun hisap puting tak lama..umur setahun lebih dah tak hisap lagi
Russhdi dan Yana


Nasib baik gigi Yana tak jongang...bakal model iklan ubat gigi :)
Imran dan Ira

Memang ada kebaikan dan keburukan hisap puting ni tapi puting kosong ni orang dulu-dulu pun dah bagi kalau anak ashik meragam..dah jadi perkara biasakan. 

p/s apa pula komen anda?

8 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak..Anak saya yang pertama tak puting..Yang kedua extrem..yang ketiga dan keempat suam2 kuku...Dan saya akui, struktur gigi anak kedua memang tak agak kedepan siket...hu hu hu hu

    BalasPadam
  2. la.. dah besau rupanya anak2 akak...sumenye comey mcm mak die...

    isap puting?xdek pengalaman la kak..sbb sy TTC..:) tp mak sy ckp isap puting xelok..kalau boleh jgn ajar anak2 isap puting..sbb kami 4 beradik mmg xisap puting dulu..isap puting mak je..kikikiki...

    BalasPadam
  3. semua 4 orang anak-anak saya tidak pernah hisap puting...memang dari kecik tak diajar, dorang tak mahu hisap, geli agaknya...
    hisap puting nie gigi tak cantik, jongang kalau hisap lama...lagi satu puting tu kotor jikalau tak dijaga dengan bersih, itu yang penting kena rajin jaga kebersihan puting. Lagi satu orang tua-tua cakap kalau hisap puting semuanya lambat dari segi tumbesaran anak...!!!

    BalasPadam
  4. dengar dari orang tua2 cakap, gitulah, boleh jongang, pengalaman memang takde. kalau ramai yg dapat kongsikan pengalaman bagus sangat ni.

    BalasPadam
  5. aduhhh tu yg ske bca entry2 akak ni, trimbas kmbali kisah2 lama dlu..kalo lov pulak mak lov mmg ada bg hisap puteng..mmg mak buat rantai kt leher...bile mekak je mak sumbat..kdg2 tu lov yg sumbat sndiri katanya..hahahah -nmpk beno nakalnya-

    tp kalo kt uma arwah nenek mmg nenek xbg lgsung cucu2 nya hisap puting..sebab umumnya adalah JONGANG katanya..tp bile duduk lama2 dgn nenek baru tahu cite sbenar..saje di bg alasan jongang supaya para ibu2 ni tkotla ank2 mereka xcantek or macho bile bsr nti..hahahaha

    kata nenek, dia mmg xbg ank2nya bg puting dkt cucu2nya coz itu akn melambangkan ank2nya ank yg pemalas dan bukan seorg ibu yg baik.

    nenek nk ank2nya bg susu bdn pd cucu2nya, spaya cucunya mbesar dgn sehat n kbersihan pn tjaga..

    ermmm kdg2 tu bile piker balik betul jga kata nenek tu..tp itu cume kata2 nenek lov je..laen org laen pndgnnya kan kak..

    lov pn ada bg ank lov hisap puting ni, tp jarang la..then skjp je lps tu dia sndiri xnk da..eheheh

    BalasPadam
  6. kejap je dah besar anak kakak ni kan?

    BalasPadam
  7. assalamualaikum kakina...betul tu kekadang ada juga yg x bagi anak2 mereka hisap puting kosong ni sbbnya takut gigi jongang tapi sebenarnya x adakan...:)

    BalasPadam
  8. comel anak anak akak masa kecik...geramm nengok! tapi dah besa besa semuanya...myra dulu masa pantang memang nak kasi Syahmi isap..sbb badan tak larat asek kene ngempeng....tapi asben beria tak kasi..lastly asben tak tahan kene zikir kat telinga..lastly belila...kasi pada si anak...anak plak tak nak terima.di luek luek nyer puting tuh..so sampai kesudah dia takmo puting...skrg pantang nmpk org dok isap puting..dia punya dengki tu pi kat org tu tarik puting org tuh..pastu dia pi buang jauh jauh...Ya Allah dengki pulak dia...ada tu sekali dia dok isap belakang puting...hahah memang kelakar..huhuh

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers