OOO

Ad

Jumaat, Jun 14, 2013

Mak Ayah Cuma Mampu Berdoa Wahai Anak-Anakku Tersayang

Assalammualaikum 

Tahun ni 3 orang anak akak akan menghadapi peperiksaan yang agak mencabar demi masa depan mereka.  Sebagai seorang ibu, akak cuma dapat berdoa agar mereka berjaya tapi sebenarnya anak-anaklah sendiri yang kena kuat berusaha mengulangkaji pelajaran. 

Tak lupa mengerjakan solat 5 waktu setiap hari dan berdoa untuk kejayaan mereka sendiri.
Bermula dengan anak kelima Imran yang akan menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 
Bertulis pada 10 - 12 September 2013 (Selasa - Khamis).  Sekarang ni memang pihak sekolah telah mengadakan kelas tambahan setiap hari Isnin hingga Khamis.  Budak lelaki ni memang payah nak bagi tumpuan 100% macam anak perempuan akak.  

Akak ashiklah pot pet pot pet suruh dia belajar dan sentiasa mengulangkaji pelajaran di rumah.
Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pula akan bermula pada  6 - 29 November 2013 sehingga  2 - 5  Disember 2013..tenguk subject apa yang Ira ambil.  Anak pempuan akak pun akak pot pet..pot pet bila dia balik setiap 2 minggu sekali...ashik layan korea korea korea..
Setelah 4 tahun menimba ilmu di perantauan, Yana akan menghadapi peperiksaan akhir lagi seminggu untuk melayakkan beliau dapat mengenggam segulung ijazah.

Akak yang terlebih risau...al maklumlah dia bukan ada di depan mata.  Macam-macam yang akak fikirkan....akak cuma dapat bagi nasihat melalui phone, pm di fb dan kadang-kadang skype.  
 

Sebagai ibu dan ayah kami mendoakan agar anak-anak kami berjaya di dunia dan akhirat.


DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAAN

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Kami mohon keampunan Mu, kami mohon kerahmatan Mu, kami mohon taufik dan hidayah Mu ya Allah.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Kau ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa anak anak kami, dosa saudara mara kami, dosa ahli keluarga kami, dosa guru guru kami dan dosa semua kaum muslimin dan muslimat.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Permudahkan urusan kami di dunia dan urusan kami di akhirat. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa bersyukur kepada Mu. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa mencintai Mu ya Allah. Ya Allah, jadikanlah apa yang kami lakukan ini sebagai suatu amal ibadah yang diterima Mu.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
 Ikhlaskan hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah. 

Ya Allah,
Kami mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh guru-guru mereka ketika mereka berada di dalam kelas. Lapangkanlah dada mereka untuk menerima ilmu Mu ya Allah.

Ya Allah,
Kami mohon kepada Mu ya Allah, bantulah anak anak kami dalam peperiksaan yang akan mereka hadapi ya Allah.

Ya Allah,
Peliharalah kesihatan anak anak kami dihari peperiksaan nanti. Permudahkanlah mereka menjawab soalan ketika peperiksaan nanti. Berikanlah ketenangan kepada mereka ketika menjawab soalan, jauhilah mereka daripada perasaan resah dan gelisah ketika menjawab soalan peperiksaan. Dorongkanlah hati mereka untuk menjawab setiap soalan sepertimana skema jawapan.

Ya Allah Ya Tuhan Kami,
Lembutkanlah hati pemeriksa yang memeriksa kertas jawapan anak kami nanti. Dorongkanlah hati dia untuk memberi markah yang lebih kepada anak anak kami. Tutuplah matanya daripada melihat kesalahan yang anak kami lakukan.

Ya Allah,
Berilah keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan anak anak kami. Mudah-mudahan dengan keputusan yang cemerlang ini, mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi lagi, semoga ia sebagai pembuka jalan untuk mereka menjadi hamba Mu yang soleh dan menghampirkan diri mereka kepada Mu.

Jadikanlah anak anak kami pelajar yang cemerlang ya Allah, cemerlang di dunia dan cemerlang di akhirat. Kami mohon kepada Mu, Kau perbaikilah akhlak anak anak kami. Jadikanlah mereka pelajar yang cemerlang dan mempunyai sahsiah diri yang baik. Tanamlah sifat mahmudah dalam diri mereka dan buanglah sifat mazmumah dalam diri mereka.
Ya Allah, jadikanlah anak anak kami seorang pemimpin di kalangan orang yang bertakwa. 

Ya Allah,
Apa yang kami doakan ini bukan untuk diri anak anak kami sahaja, tetapi apa yang kami doakan ini juga untuk anak anak sahabat ku ya Allah. Berikanlah mereka kejayaan yang cemerlang di dunia dan di akhirat.

Ya Allah,
Sesungguhnya, anak kami inilah harapan kami. Kami mahu mereka Berjaya ya Allah. Kami mahu mereka mengubah nasib keluarga kami ya Allah. Berikanlah taufik dan hidayah Mu yang berkekalan ya Allah.
Ya Allah,
 

Jadikanlah anak kami anak yang soleh ya Allah. Yang menyejukkan mata kami memandangnya ya Allah. Jadikanlah anak kami ahli syurga ya Allah. Dorongkanlah hati mereka untuk melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke syurga Mu ya Allah. Jauhkanlah hati mereka daripada melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah. Tetapkan lah hati mereka untuk menunaikan solat. Janganlah Kau melalaikan mereka dengan perkara perkara yang tidak berfaedah ya Allah.
Ya Allah,
Kami tidak mampu untuk mengawasi anak anak kami setiap waktu ya Allah. Kami serahkan anak kami untuk berada dibawah penjagaan Mu ketika mereka tidak bersama kami ya Allah. Gerakkanlah hati mereka untuk berada di tempat tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat tempat yang Engkau murkai.

Ya Allah,

Perkenankanlah doa doa kami ini. Kami memohon kepada Mu kerana Engkaulah tuhan kami. Kami meminta kepada Mu kerana Engkaulah yang menciptakan kami. Kami merayu kepada Mu kerana Engkaulah yang Maha Mengkabulkan doa doa kami ini. Jika Engkau tidak memakbulkan doa kami ini, siapa lagi yang akan memakbulkannya. Jika Kau tidak mendengar doa kami ini, siapa lagi yang akan mendengarnya. Bantulah kami ya Allah. Ya Rahman. Ya Rabbul Alamin.

Kredit : Atuk

10 ulasan:

  1. Semua mahu yg terbaik buat anak-anak. Kemampuan kita sekadar mendoakan yg terbaik tapi betul usaha terletak di tangan mereka sendiri..

    BalasPadam
  2. Aamiin2x..moga anak2 kita mendapat kejayaan dunia dan akhirat.

    Good luck untuk anak2 Kak Ina, moga Allah permudahkan.

    BalasPadam
  3. ANak ALin pun UPSr...sbg ibu cuma mampun berdoa dan trs berdoa..dah puas jadi tarzan hari2

    BalasPadam
  4. betul tu kak...kita cuma mampu berdoa dan membantu apa yg patut...

    BalasPadam
  5. Panjangnya doa tu. Goodluck utk semua anak2 kak ina juga.

    BalasPadam
  6. doa ibubapa buat anak2 adalah yg terbaik :)

    BalasPadam
  7. kalau anak2 nak pereksa, ibu bapa lah biasanya yg risau. Apa pun good luck untuk dia org. :-)

    BalasPadam
  8. Faham sangat sebab dah rasa tekanannya tahun lepas. Sorang upsr dan sorang pmr. Tiadalah daya kita selain berdoa dan berceramah...

    BalasPadam
  9. Salam kak..

    Aamiin..Aamiin..Aamiin...Lama min tak tinggal komen kat blog akak ni.. :) semoga akak dan keluarga baik2 saja.Tahun 2013 ni..anak min 2 orang periksa besar juga...upsr dan pmr...good luck untuk mereka ya...

    BalasPadam
  10. Salam..sekadar berkongsi berita mengenai seminar untuk anak-anak yang akan menghadapi UPSR pada tahun ini.SEminar ini dianjurkan oleh Pusat Bahasa Brakah dgn kerjasama UiTM Shah Alam pada 24 dan 25 Agust bertempat di UiTM Shah Alam.Para speaker terdiri daripada penggubal dan penanda kertas peperiksaan.Sila hubungi 03-42667778 (Fatin) untuk pendaftaran dan maklumat lanjut.Good Luck kepada anak-anak yang akan menduduki peperiksaan September ini.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers