OOO

Sabtu, Ogos 24, 2013

Akhirnya Jumpa Cara Terbaik Menghapuskan Tikus

Assalammualaikum semua

Akak geli geleman bila tenguk tikus ni dalam perangkap....takut nak dekat..akak zoom ajer kamera.  Tapi bila tenguk balik gambar ni..rasa seriau ajerk.
Cik Ti dan 4 ekor anak-anak termasuk dalam rumah sebab terlupa tutup tingkap.  Yana dan Ira menjerit bila terlihat kelibat Cik Ti anak beranak.  Pernah selamba derk lalu bawah meja kat kaki anak lelaki akak..nasib baiklah bukan akak, Yana ataupun Ira..ishhhh tak leh jadi ni.

 Macam-macam petua kalau nak halau tikus ni macam letak daun durian belanda dan juga pelekat tikus.  Tapi sekarang ni nak cari daun durian belanda memang payah kat kl..kalau ada pun di kampung, pelekat tu pulak ada yang kat cik ti boleh lari lagi walaupun kaki dah terkena gam pelekat.

Akak pun suruh anak lelaki pasang perangkap..mana boleh nak biarkan, takut nanti beranak pinak dalam umah.  Kali pertama dapat 2 ekor anak selepas letak ikan masin bakar dan cheese..kan cheese tu kesukaan Jerry tu.


Lepas basuh perangkap pasang lagi umpan yang sama..sebab hb kata kalau tak basuh perangkap nanti ada bau..cik ti tak nak masuk.  Nasib baik dapat lagi seekor anak Cik Ti.
Pastu basuh dan pasang lagi...2 hari tak ada hasil.  Akak pun letaklah kat tempat sidai kain kat belakang umah.  2 hari tak ada hasil...akhirnya pagi ni bila buka pintu dapur...wah masuk dah mak dan anak.

Nak buat camner kan..kenalah hapuskan tikus-tikus ni sebab boleh mudaratkan kesihatan...sekarang ni kan musim penyakit tikus yang telah mengorbankan banyak nyawa.


16 ulasan:

  1. Salam
    Hanny kalau tengok dia sure melompat kuar umah.Depa pulak yg dok dalam rumah..hehehe.Memang kak kena hapuskan diaorang takut dpt sakit kencing tikus..minta dijauhkan..aminnn

    BalasPadam
  2. Memang agak mencabar jugak nak tangkap tikus nie...kekadang geram kan bila tengok diorang lalu depan mata...

    BalasPadam
  3. Kucing2 saya tangkapa tikus dalam dan luar rumah :)

    BalasPadam
  4. Fuhh, nasib baik kondo saya tiada tikuss...

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum kak ina. kat rumah sheila pernah ada. sek baik skrg dah letak papan kat luar grill. hehehe

    BalasPadam
  6. wah abis keturunan tikus macam nie....kat rumah saya pakai gam pun tak lekat jugak..sudahnya katak yg lekat....nampaknya kena pakai sangkar jugak la nie

    BalasPadam
  7. Aduh, tengok gambar pun dah rasa geli-geleman. Cik Ti ni masuk rumah orang mmg tak bagi salam pastu tak pandai lak nak cari jalan keluar. Kalau saya, nampak yg tergolek dok kat atas jalanraya tu pun saya dah ter'morning sickness' jadiknya. Eiii, memang gelilah!

    BalasPadam
  8. masalah tikus? boleh try alat halau tikus ultrasonic. Menghalah tikus guna teknology gelombang bunyi.

    http://abimiza.blogspot.com/

    BalasPadam
  9. tikus skg ni dah pandai, dah bermacam macam cara saya buat, guna perangkap, guna gam getah tikus,bagi racun pun x jadik jugak, last2 sekali tangkap guna tangan baru dapat, sekali dapat 2 ekor..

    BalasPadam
  10. ttikus-tikus ni memang tak takut langsung ngan kita. kita pulak yang takut ngan dia. takut kena gigit XD

    BalasPadam

  11. Cikti kat umah saya rajin ke dapur..rajin mengemas dapur...
    Sampai bini sy mengamuk ngan baju dalam semua dia curik.huhu

    BalasPadam
  12. Camne akk buat dgn cik ti yg dah kn tgkp?sy buang sekali dgn perangkap tu huhuhu

    BalasPadam
  13. Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk mengatasi masalah ni sekiranya cara2 lain yang digunakan tak berkesan.
    Boleh cuba satu produk menghalau Tikus dari Jepun ni. Produk "Rat Repellent". Produk ni bila letak akan mengeluarkan bau yang menyebabkan tikus menjadi tak selesa dan segera lari.
    Yang Penting bukan saja murah dan mudah, tapi tak menyeksakan binatang & Tak Perlu Berhadapan dengannya. Produk ni ada saya nampak di website ni
    www.tenringgitshop.com
    Selamat mencuba & Harap2 selesai masalah semua. Tq

    BalasPadam
  14. cara moden halau tikus ialah guna alat halau tikus ultrasonik.
    hubungi 011-18528271 jika minat

    BalasPadam
  15. rumah sya banyak sgt tikus..btul cakap kak ina kdg2 selamba je lalu lalang biarpun siang hari..aish!!rsa nak tembak je.bahaya sungguh!!mcm2 dh cara nak tgkp binatang haramjadah ni..huhuu....nak try perangkap ni plk..yg ni x pnh try lg..tq for the infi kak....singgah kejap teratak baru sya ek..hehhehe..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers