OOO

Isnin, Januari 27, 2014

Resepi Masak Lemak Cili Api Udang Galah Dengan Cendawan Sisir

Assalammualaikum semua
Seronok betul bila terjumpa udang galah fresh nii..kita boleh pilih nak beli yang besar ataupun yang kecik.  Sayang gak tenguk yang kecik tu..baik di lepaskan balik bagi besar kan
Udang galah ni akak beli kat Bekenu lebih kurang 40-1jam (ikut kelajuan merempit) dari bandaraya Miri.  Akak beli 2kg RM110 hinggit...oklah tu kan..bukan senang nak jumpa
Pastu terjumpa pula cendawan sisir/kukur ni, maka terjadilah masakan ini, cendawan kena rendam dengan air bercampur garam pas toskan guna penapis.  
Ulang sebanyak 2 kali

Bahan-bahan
10-15 ekor udang galah
1 cawan santan pekat
3-4 cawan santan pekat
10 -15 biji cili api (kalau nak pedas tambah lagi)
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1 batang serai-titik hujung 
1 keping asam keping 
1 helai daun kunyit-di siat dan disimpul
garam secukup rasa

Bahan-bahan
1.  Bersihkan cendawan dan udang galah,  toskan
2.   Tumbuk cili api, kunyit hidup, kunyit serbuk, halia dan sedikit garam sehingga lumat.
#Kalau malas kisar ajer dengan blender :)
3.  Masukkan semua bahan tumbuk serta serai dalam periuk, cendawan sisir dan santan cair.
4.  Biarkan mendidih dengan menggunakan api sederhana dan kacau selalu.
5.  Bila mendidih masukkan udang galah, santan pekat,  daun kunyit dan asam keping bersama sedikit garam.
6.  Bila mendidih sekali lagi perisakan dengan garam baru di padam api.

Hidangkan bersama nasi panas dan ikan masin/telur asin..pasti sodappp

11 ulasan:

  1. uishhh sedapnye nengok..lupa diet ni kalau ada depan mata..hehehe

    Dah lama betul tak makan cendawan sisir tu, susah nak dapat kat area saya ni, kena pergi chow kit kalau nak

    BalasPadam
  2. ya allah...sedapnya....terliur SA tgok....

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum k.ina aduh k.ina menggoda sungguh...lama x mkn cendwan sisir ni...

    BalasPadam
  4. kak ina... sedap nya masak lemak udang letak cendawan camni.. nani dah lama tak nampak cendawan sisir jual kat area puchong ni kak.. alaaaa.. teringin aarr....

    BalasPadam
  5. arghhhhhh sedapnyer....udg tu, lmk tu, cndwn tu....tidakkkkkk!!! mn nk carik ni kak ina...jaonya...huhuhu

    BalasPadam
  6. Puas hati dapat makan udang fresh macam nie setiap hari kak ina...

    BalasPadam
  7. x penah cuba lg kalo letak cendawan kukur ni. cendawan busut penah..mantop kak ina. tq

    BalasPadam
  8. Nampak sedap
    terima kasih atas recipenya :)

    BalasPadam
  9. Bestnya ada cendawan sisir .. favourite ni .. memang kalau ada udang galah .. masak lemak cili api dengan cendawan ni ... memang terangkat oooo ... best best ...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers