OOO

Khamis, Jun 23, 2016

Sambal Sotong Kering Sedap

Assalammualaikum

Akak suka buat sambal sotong kering bila ada anak-anak datang bermalam kat rumah.  Berbaloi sikit membuatnya sebab nak masak ambil masa yang lama sebab nak bagi sotong lembut walaupun dah rendam dengan ubat.
Bila dah rendam semalaman, air memang berbau jadi kenalah basuh berulang kali dan bersihkan juga kat sesunggut sotong.  Harga sekg dah naik, tapi nak makan punya pasal, kena beli ajerlah.  Nak makan kat kedai, memang mahal sungguh.

Bahan-bahan
  • 2 ekor sotong kering-direndam semalaman dengan ubat dia-kalau nak yg kembang pun boleh..lepas tu potong kecil-kecil
  • 1 1/2 cawan cili kisar
  • 1/2 cawan jus asam jawa-bergantung kepada tukang masak
  • 2 cawan air-kalau sotong tak lembut boleh tambah air lagi
  • 2 sudu besar gula tebu/gula melaka
  • 1 cawan minyak masak
  • sedikit santan
  • 2 biji bawang besar di hiris halus
  • garam secukupnya
Bahan kisar/tumbuk
  • 10 biji bawang kecil
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • sedikit belacan-pilihan
Cara-cara
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar/tumbuk hingga garing.
2. Masukkan cili kisar dan masak dengan api sederhana sehingga naik minyak.
3. Masukkan sotong kering, air  dan air asam jawa dan kacau lagi hingga sebati.
4. Biarkan sotong lembut baru dimasukkan santan, garam dan gula pastu masak hingga pekat.
5. Bila telah pekat baru di padam api dan bolehlah di hidang bersama nasi lemak, nasi ataupun nasi impit.
Kalau nak tenguk camner nak rendam sotong kering bolehlah ke SINI
dan kat SINI
Esoknya masak nasi lemak... :)
resepinya kat SINI

2 ulasan:

  1. Memang layang sambal sotong dengan nasi Lemak. :)

    BalasPadam
  2. sedapnyaaaaa.....nanti nak buat la style macam Ni....

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers