Isnin, November 14, 2016

Roti Canai Goreng Sedap

Assalammualaikum semua

Bila roti canai tak habis jangan buang tau, sekarang ni harga barangan makin naik, kalau minyak masak naik semua orang jual makanan akan naikkan harga.
Duit kita makin kecil gamaknya, gi beli barang bawa RM100 cuma dapat suku bakul troli ajer kan.  

Jom buat roti canai goreng hasil skodeng blog Mat Gebu
 BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping roti canai/prata (kalau guna yang instant, kasi masak dulu)
6 - 7 ekor udang bersaiz besar, dibersihkan-tukar hot dog
3 biji bawang merah, hiris-guna bawang holland- dadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar sambal tumis (boleh guna sambal yang anda dpt masa beli roti canai)
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar sos tiram
1 camca besar sos cili
1 pokok sawi bok choy (sawi jenis kecil) siang berasingan batang dan daunnya
Sos ikan secukupnya (jika perlu)
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Roti canai digulung, kemudian hiris kecil (saiz kurang lebih macam kue teow) ketepikan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis, cili sos dan sos tiram, kacau rata. Masukkan jejari ketam dan udang, masak hingga udang berubah warna.
  2. Tambah batang sawi dan masak sekejap. Masukkan roti canai dan kacau rata. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur. Biar mengeras sedikit, kacau rata dan gaul dengan roti canai tadi. Masukkan taugeh dan daun sawi, kacau dan rasa, jika perlu baru renjiskan sedikit sos ikan. Masak sekejap dan matikan api.
  3. Tabur hirisan daun bawang, cili merah dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Kalau suka boleh hidangkan bersama hirisan timun dan sos cili...Selamat mencuba!!..

Bila dah goreng macam rupa kuehtiawlah pulak.

4 ulasan:

  1. wow kreatifnya..huhu klu rmh sy ssh nk ada lebihan roti canai..mesti licin...hehe

    BalasPadam
  2. fuh, menggodanya, lapar pula neeza malam2 ni.. hehe

    www.neezalife.com

    BalasPadam
  3. assalamualaikum kakina...mcm sedap jer ni ...nanti boleh cuba bila ada roti canai yg x habis...

    BalasPadam
  4. hohohoho...ok, weekend ni kami singgah

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers