OOO

Khamis, April 20, 2017

Cuba Tanam Lokio/Bawang Batak

Assalamualaikum semua

Pernah tak makan sayur Lokio ni?


Bentuk Lokio seperti daun kucai, tapi kecik dah halus, tetapi berbeza dengan Kucai. Memang berbeza tau dari segi bau dan rasa.
Payah gak nak jumpa Lokio kat sini, bila jumpa kat pasar, akak pun cubalah tanam guna bawang kat bawah tu, yang lain akak masaklah.

Nasib baik tumbuh walaupun tak lebat sangat. Mungkin tanam dalam pasu kot, kalau tanam atas tanah mungkin subur.
kredit : google
Kalau kat negara seberang, mereka panggil bawang batak.  Akak suka goreng ajer sayur lakio ni.

4 ulasan:

  1. assalamualaikum kakina...sedap kan sayur ni...susah nak jumpa kat sini...tu yg jarang masak...kalau jumpa pasti beli byk boleh tanam separuh...
    ** Mama Maszull

    BalasPadam
    Balasan
    1. bermusim aaa, kalau banyak banyaklah pulak

      Padam
  2. xpernah makan sayur lokio..
    macam mana cara masak?
    goreng biasa yer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. goreng dengan hirisan bawang dan ikan bilis ataupun udang

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers