OOO

Isnin, Mei 20, 2019

BUNGA KUCAI CANTIK SUNGGUH

Assalammualaikum semua


Sungguh indah ciptaan Allah SWT, suka  akak tenguk bunga kucai ni. Akak ada tanam kucai kat kebun mini belakang rumah, bila tenguk ada bunga teruja lak rasanya.

Cantiklah pulak bila tenguk bunga kucai ni.
resepi kat SINI

Kalau nak tau, kucai tu selalu di masukkan ke dalam kuih udang ataupun dalam char keow tiaw bersama taugeh. 
Resepi kat SINI

Pelbagai khasiat perubatan 

Masyarakat Roman mempercayai bahawa kucai mampu melegakan sakit tekak dan selaran matahari. Namun itu bukan sahaja kebaikan kucai. Jangan terkejut apabila mengetahui bahawa kucai mampu melegakan kesakitan perut, melindungi diri daripada penyakit jangung dan strok, dan juga mampu membantu tubuh menentang bakeria yang menyebabkan penyakit. 

Kucai juga bernilai tinggi dalam dunia perubatan tradisional, khususnya untuk mengubati senggugut, penyakit keputihan, darah tinggi dan sembelit. 

Selain daripada itu, herba ini juga dikatakan mampu meningkatkan kebolehan tubuh mencerna lemak. Ciri-ciri ubatan kucai berbeza sebagaimana ia digunakan di dapur. Kucai merangsang selera makan. Selain itu ia dikatakan boleh membersihkan hidung tersumbat, mengurangkan kembung dan mencegah nafas berbau. 

Jika digabungkan dengan diet rendah garam, ia dikatakan mampu membantu merendahkan tekanan darah tinggi. Selain itu, kucai juga memiliki kesan diuretik ringan dan juga ciri-ciri antibakteria. 

Ejen antiseptik Kucai bertindak sebagai antiseptik untuk membunuh kuman bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus. Ia juga melancarkan pengaliran darah, sekaligus menghindarkan pembekuan darah. 

Cara penggunaannya adalah menumbuk daun kucai sehingga lumat dan kemudian dikacau dengan air panas lalu diminum. Penggunaannya adalah lebih mujarab sekiranya diminum setiap pagi. Cara ini amat berkesan untuk menurunkan tekanan darah tinggi, penyakit keputihan serta senggugut. 

Mencegah selsema dan ejen ekspektoran Kandungan vitamin C dalam kucai dikatakan mampu mencegah selesema. Ia juga berupaya mempercepatkan penyembuhan jika selesema terbentuk, dengan cara membantu tubuh mengeluarkan mukus. Ini adalah sebatian sulfur dalam kucai adalah ekspektoran (perembes kahak) semulajadi. 

Sekat pertumbuhan tumor 
Penyelidikan saintifik ada menunjukkan bahawa kucai mampu merangsang tubuh mencerna lemak. Pengambilan kucai secara kerap mampu membantu merendahkan tahap kolesterol dalam darah. 

Mengurangkan risiko kanser Kajian juga telah menunjukkan bahawa pengambilan tinggi sayuran allium dengan pengurangan risiko bebrapa jenis kanser. 

Sebatian organosulfur yang terkandung dalam kucai menyekat pertumbuhan tumor dan perkembangbiakan sel dan membantutkan kitaran sel dan sel-sel tumor. Sayuran allium, termasuk kucai, mempunyai kesan perlindungan menentang kaser esofagus dan perut dan juga prostat. 


Membantu penglihatan dan kesihatan kulit Kucai juga memiliki sumber baik beta karotena yang dikatakan mampu membantu memperbaiki penglihatan mata dan membersihkan akne.

Untuk mendapatkan kebaikan ubatan daripada kucai, anda sepatutnya tidak memasak atau memanaskan daun kucai kerana cara ini akan menghilangkan vitamin C yang bernilai serta ciri-ciri pencernaannya. 

Walaupun terdapat pelbagai khasiat ubatan dan kegunaan kucai, namun begitu penggunaannya perlulah mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.

bila dah tua dan kering bolehlah ambik buat benih..akak tak cuba tanam lagi ni

4 ulasan:

  1. Pertama kali saya tengok bunga kucai ni kak...macamtu rupanya ...
    Saya suka masak dengan taugeh goreng ikan asin hehehehe

    BalasPadam
  2. PERTAMA KALI SAYA TENGOK BUNGA KUCAI. TERIMA KASIH AKAK ATAS PERKONGSIAN.

    SALAM RAMADHAN

    BalasPadam
  3. is bunga kucai and daun kucai the same thing?

    BalasPadam
    Balasan
    1. different because we use only daun kucai for cooking
      bunga kucai for seeds

      Padam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...