OOO

Ahad, November 22, 2009

Masak Lomak Perut dan Rebung...


Kalau ada darah N9 ...tak masak lomak cili padi..tak sah...kena podeh-podeh baru best....ada orang tak makan perut kan..tapi sekali-sekali makan benda ni tak apa kot...bukan selalu pun...dalam 2 bulan adalah sekali masak cam ni..yang sodap kalau lembu baru sembelih...basuh perut hitam tu....adussss tak rajinlah...kalau balik kat kg kat melaka..mesti best....mokcik rajin basuh perut tuala ni...kalau dapat perut tembusu lagi best...goreng ikan masin..ishhhhhh bertambah montellah akak nanti...

Bahan-bahan
  • 200-300gm perut-beli yang dah putih bersih-tak sanggup nak bersihkan yang hitam tu.
  • 100gm  rebung jeruk
  • 2 batang serai dititik hujungnya
  • 1  cawan santan pekat-RM2.00
  • 11/2 - 2  cawan air - bergantung kepada kepekatan yang diingini
  • 1 keping asam keping
  • 1 helai daun kunyit-disiat pastu di simpul
  • Garam secukupnya
Sedap di tumbuk..kalau malas kisar ajerlah
  • 15-30 biji cili padi kampung
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 inci halia
  • 1/2 camca teh serbuk kunyit
  • 1 camca teh garam 
 
Cara-cara
1.  Tumbuk bahan tumbuk/kisar sehingga lumat.  Kalau boleh gunakan lesung batu tau.
2.  Basuh rebung jeruk dan perut lembu yang telah di potong kecil  dan toskan.
3.  Masukan bahan-bahan tumbuk, rebung, perut lembu dan serai ke dalam periuk. Gaul sebati dan masukkan air dan santan.
3.  Letakkan di atas api sederhana dan kacau hingga santan mendidih. Kena kacau selalu..takut naik minyak.
4.  Masukkan asam keping dan biarkan semua masak.  Rasa dulu..jika kurang garam masukkan sedikit lagi.  Biarkan mendidih lagi dan kacau selalu.  Bila telah masak bolehlah di matikan api dan di hidangkan bersama-sama ikan goreng masin dan ulam-ulaman.

 Masak taucu dah jadi satu masakan kegemaran akak dan suami...anak-anak ashik ayammmmm...ayammm bushyannnn

10 ulasan:

  1. Sedapnyeer kak. Aduh, makan ngan ikan goreng sambal uh, bestnyer

    BalasPadam
  2. slam k.ina waduh waduh sudah rasa x tahan neguk juadah ni..mkn kegemara n keluarga ni..nak nya ank bujang saya tu..perut n rebung..kalau ade smbal belacan lg laju...mkn thgari nasi pns2 pehhhh tgkap leleh gitu....

    *tp jgn mkn byk nnt perut kembung...kepunan lah pulak

    BalasPadam
  3. vavavaaaaaa sodapnye...saya suker gak makan perut ni.klu wat masak lomak cili api ngan rebung lagilah sukernye...tp hb sy tak suker makan.jadinye sy mmg tak masaklah.pernah masak lame dulu mase belum blogging.hah bayangkanlah lame mane dah tu...kan...eheheee

    BalasPadam
  4. kak ina,

    pekatnya rebung masak lemak tu...huhuhu telan airliur saya tengok!

    Happy Monday to you...

    BalasPadam
  5. wah sedapnyaaa akak,memang menyelerakan...tapi selalunya perut ni saya beli yang dah masak je...hehehe

    BalasPadam
  6. kak...laok itew....hoh!!

    adoi, sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!

    BalasPadam
  7. Den kalau makan masak lomak tu, den makan kuah yo la. Den tak roti makan porut. Kalau dapat nangko masak lomak pun sodap! Kono lak dongan nasi paneh, Kak Ina lalu pun den wat tak nampak yo la... hahaha....
    p/s : Kak Ina, thanks for everything! Senang-senang datang lepak lagi eh... Mintak maaflah kalau ada yang terkurang ye...

    BalasPadam
  8. salam geraugebang..memang best kan sekali-sekali makan lauk camni..

    salam sheila...memang best..teringat lagi kesedapannya..(perasan ek)...letak 1 - 2 biji lada hitam..insyallah tak kembung.



    salam fiza..klu camtu baik beli ajer..taklah penat nak memasaknya..

    salam eedany..lama ek tak update...nanti akak jenguk blog kamu...

    BalasPadam
  9. salam ima..klu mkn seorg baik beli kan..klu ramai terpaksalah masak...


    salam ai..kamu masak pun best jugak...


    salam mamafami....eiiiyolah..memang makan tak pandang kiri kanan kalau makan lauk camni kan..dpt cencaluk lagi best arrr.

    BalasPadam
  10. Ina...rebung dah ada dlm fridge tu...ntah bila nak masak pun tak tau...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers