OOO

Jumaat, Februari 26, 2010

Salam Maulidur Rasul dan Baulu Lapis

Sebelum tu nak ucap Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1430H buat semua..
Assalammualaikum semua..malas betul nak bangun pagilah...sebab hujan dah turun...pastu cuti..tapi bila fikirkan ada perut yang nak di isi dan nak menunaikan tanggungjawab sebagai hambanya...bangunlah jugak..
Memang dah lama nak buat kek gulung ...gulung ni...tapi oven besar dah jahanam...nak beli baru kena kumpul pelan-pelan..jadi beli ajerlah oven kecik dulu...tu pun dah banyak berjasa tau...jangan jadikan peralatan sebagai alasan..
Ambil resepi dari rumah Ah Mat Gebu...tapi resepi asal dari Ayin Yin ...resepi asal namanya  Baulu Gulung...oleh sebab akak lapiskan ..jadilah Baulu Lapis....buat pun sebab teringin sangat tekak ni nak makan baulu...oleh sebab tak leh gulung sebab tebal...(loyang kecik) terpaksalah di lapiskan ajer..tu pun dah puas hati bila anak-anak kata sedap...tertunailahhasratdihati akak...
 BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 5 biji telur gred A
  • 100 g gula pasir
  • 100 g mentega, cair dan sejukkan
  • 1/4 camca teh vanilin@1/2 camca teh esen vanilla
  • 75 g tepung gandum*
  • 25 g tepung jagung*
  • 1/2 camca teh baking powder*(*disatukan diayak)
  • Jem kegemaran secukupnya (akak guna ajer jem strawberry yang tak habis-habis..campur dengan air panas sedikit tau)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lenser tin 12 inci x 12 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser kertas minyak. Panaskan oven pada suhu 180C.
  2. Putar telur, gula dan serbuk vanilin hingga kembang dan pekat, gunakan kelajuan tinggi. Pada kelajuaan perlahan, masukkan tepung yang telah diayak tadi. Putar rata.
  3. Tuang mentega cair dan gaul hingga sebati. Tuang dalam tin dan bakar 25 - 30 minit atau hingga kuning keemasan.
  4. Biarkan sejuk sebentar dan terbalikkan di atas sehelai kertas minyak. Sapu jem kegemaran dan gulung kemas. Potong sebelum dihidangkan. (akak potong 2..pastu bubuh jem dan ratakan..tangkup dan potong kecik-kecik)
 ehmmm...sodap...
banyak kali dah buat sotong paprik 
 musim panas ni minum air longan pun sodap..akak gunakan gula tebu dan air pandan..cairkan dengan sedikit air...pastu tapis dan masak lagi dengan longan dalam tin..sekejap ajer tau..pastu sejukkan kejap barulah di bancuh dengan air sejuk dan letak air batu..

    9 ulasan:

    1. WALAWEI kak ..

      sodap nye menu pagi jumaat ni...

      BalasPadam
    2. salam eyriqazz...memang sodaplah..cuberlah suruh wife kamu cuber buat yer..


      salam liza...salam maulidurasul juga buat kamu.


      salam zura...sodap ker??biasa ajerlah..

      BalasPadam
    3. salam kak ina
      best tgk bahulu lapis tu
      teringat kat bahulu gulung arwah nenek. huhu.. tiada tandingan

      BalasPadam
    4. salam maulidur rasul juga pada akak..wahhhhhh sedapnyer kak...tgk gambar pun da terliur...

      BalasPadam
    5. Cantekkk baulu lapis akak..cam kek lapis Tiger plak...

      paprik sotong pun best

      BalasPadam
    6. sedapnya baulu lapis tu!!!

      salam Maulidur Rasul utk kak ina sekeluarga!

      BalasPadam
    7. salam kak ina..super mom la akak ni..malas2 pun dapat masak mcm2..best plk tu..

      BalasPadam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Google+ Followers