OOO

Isnin, Mei 03, 2010

Kek Mentega Pelangi Again

Eyriqazz suka  mandi di kali
Bean Moreno tak mandi pagi
 Kek pelangi marble sedap sekali
Sekali cuba mesti nak lagi

Resepi dari Puan Noraini taukeh kek kat Batu Caves...kali kurang cunlah warna..sebab pewarna hijau dan merah dah habis..ashik luper beli ajerlah..akak tambah pes coffee...lagi wangi bau dia..kalau nak buat jangan marblekan guna sudu tau..guna senduk..baru cun rasanya macam akak buat hari tu.

Buat untuk Ira bawak balik ke asrama..dia pun tak pernah rasa lagi kek ni..
Bahan-bahan :
  • 250 gm mentega
  • 220 gm gula kastor (akak buat 200gm lain kali)
  • 220 gm tepung kek
  • 4 biji telur A
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 50 ml susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila
  • sedikit pewarna biru, oren dan perisa coffee
Cara Membuatnya :
1. Griskan tin pembakar bulat berukuran inci dan lapik kertas serap minyak.
2. Satukan mentega dan gula lalu dipukul hingga gebu dan putih.
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga sebati.
4. Ayak tepung dan serbuk penaik. Masukkan dalam adunan mentega berselang-seli dengan susu cair.
5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan biru, oren dan pes coffee.
6. Mula-mula masukkan 1 senduk warna biru ditengah-tengah tin. Kemudian tuangkan 1 senduk warna oren  diatas biru tadi dan kemudian pes coffee.  
7.  Ulangi proses hingga habis adunan digunakan. Ratakan adunan agar memenuhi tin.
8. Masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan ke suhu 180 darjah celcius selama 15 minit.
9. Bakar kek selama sejam hingga masak. (akak bakar 45 minit ajer)

2 ulasan:

  1. uiks...hak3...pantun yang buat saya menangis di petang hari

    BalasPadam
  2. ya allah.. heavennya klu bley masuk ke dalam mulutku ini.. sedap ni...

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers