OOO

Selasa, Mei 11, 2010

Udang Masam Manis Borneo

 Dah lama tak buat resepi ni....resepi asal dari rumah zaina@ Maria@MR tapi akak ambil dari rumah puan ummi...c & p aje ye ummi....

Bahan-bahan
  • 10 ekor udang
  • 3 sudu besar sos cili
  • 3 sudu besar sos tomato
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 labu bawang besar - hiris bulat
  • 1 biji tomato - belah 4/6
  • sedikit daun sup
  • sedikit jus limau nipis
  • akak tambah batang daun saderi, cili  banggala dan cili merah
Cara-cara
  1. Tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia untuk tumisan, ketepikan dulu.
  2. Udang digaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng separuh masak, angkat dan ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan2 tumis tadi dan kacau hingga naik bau.
  4. Masukkan ketiga-tiga sos, kacau sebentar dan masukkan udang. Masukkan bawang besar, tomato dan akhir sekali masukkan daun sup dan sayuran yang lain.
  5. Tutup api dan perahkan sedikit asam limau..sedia untuk dihidangkan..

5 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak Ina

    salam ziarah

    Wassalam

    BalasPadam
  2. sedapnya udang!! kat umah ada udang 5 6 ekor, mcm sikit sgt pulak nk msk resipi ni.hmmmmm..!!!!

    BalasPadam
  3. borneo = Bean Moreno

    hahaha

    BalasPadam
  4. thanks k.ina ..for recepies..nanti leh terai .

    BalasPadam
  5. yum..yum.. terliur angah tengok lauk nie...perhhhhh terliur tue nanti nak cuba la..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers